loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی مستند دیدنی «بازی انگلیسی» در آستانه روز قدس

پنجشنبه 10 مرداد 1392

«در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نظر انگلیس درباره تقسیم فلسطین به دو بخش عربی و یهودی ممتنع بود، حکایت اینکه چرا بزرگترین حامی صهیونیستها نسبت به اونا بی‌تفاوت شده بود حکایت سرگرم کننده‌ای داره.» مستند بازی انگلیسی با این جمله درباره جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1947 شروع میشود. جمله‌ای که انصافاً به خوبی مخاطب را کنجکاو می‌کند که واقعاً چرا حامی قدیمی صهیونیستها به نفع آنها رای نداده است؟!

به گزارش رجانیوز، روز قدس بهانه خوبی‌ست که موضوع فلسطین در مرکز توجهات قرار بگیرد و به همین مناسبت انواع و اقسام برنامه‌های تبلیغی درباره فلسطین از رسانه‌ها پخش شود. اما با این حال هنوز خیلی از افراد علاقه‌مند به فلسطین که از جنایات صهیونیست‌ها نفرت دارند، به خوبی با ماجرای فلسطین آشنا نیستند و جز کلیاتی درباره آن نمی‌دانند.

روند شکل گیری کشور غاصب صهیونیستی چگونه بود؟ کشورهای عربی چگونه در برابر این اتفاق بازی خوردند؟ چه کشورهایی در ابتدا حامی این کشور جعلی بودند و بعداً چه تغییراتی در صف حامیان ایجاد شد؟ عبارات پر تکراری مثل مرزهای 1947 به چه معنی است؟

اینها فقط تعدادی از سوالاتی است که فراگیری نسبتا زیادی دارد و روزهای منتهی به روز قدس فرصت مناسبی برای پاسخ دادن به آن است.

مستند «بازی انگلیسی» که محصولی از موسسه روایت فتح است و سابقه پخش از تلویزیون را هم دارد، یک مرجع مناسب برای پی بردن به پاسخ اینگونه سوالهاست. این مستند چهل دقیقه‌ای با همان سوالی که در بالا خواندید شروع می‌شود و با پاسخ دادن به همان سوال پایان می‌یابد.

بنابراین شاید این توضیح واضحات باشد که آنچه در این مستند به آن پرداخته شده است، ماجرا شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و مناقشات فلسطین تا سال 1947 است. و اتفاقا این بخش از تاریخ فلسطین موضوعی است که هم کمتر به آن پرداخته شده است و هم  عبرت‌های فراوانی دارد. کلکی که انگلیسی‌ها به شریف حسین(پدر سعود الفیصل و حاکم منطقه حجاز) زدند و او را علیه عثمانی شوراندند و نهایتاً هم زدند زیر قول و قرارشان و فلسطین را بالا کشیدند، یکی از قسمتهای جذاب و همانطور که گفته شد، عبرت آموز این مستند است.

با آغاز جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها برای اینکه از خطر عثمانی‌ها کم و بیش خیالشان راحت شود تصمیم گرفتند اعراب تحت حاکمیت عثمانی را علیه حکومت عثمانی بشورانند.

قرار بود با فروپاشی عثمانی مناطق عربی حکومت واحدی داشته باشند که حاکمش شریف حسین باشد، اما نهایتاً همه وعده و وعیدهای انگلیس به عربها رنگ باخت. «عراق و اردن نصیب انگلیس شد و لبنان و سوریه مال فرانسه؛ قرار شد فلسطین هم تحت حاکمیت بین المللی اداره شود. فاتحان اصلی این سرزمینها یعنی اعراب هیچ سهمی نداشتند!»

«بازی انگلیسی» علاوه بر موضوع فلسطین حاوی چنین اطلاعات نابی هم هست که با توجه به آنها می‌توان فهمید چرا هنوز که هنوز است مثلا فرانسه در مسائل لبنان کشور تاثیرگزاری است.

اینکه ماجرا چگونه پیش می‌رود که همین صهیونیستها مقر سربازهای انگلیسی در فلسطین را منفجر می‌کنند و 60 سرباز انگلیسی را می‌کشند، چیزی است که باید با دیدن این مستند به آن پی ببرید. بعد از این اتفاق بود که انگلیسی‌ها فهمیدند دیگر جایی در دل صهیونیستها ندارند. در سال 1947 رسما به سازمان ملل اعلام کردند که دیگر علاقه‌ای به در اختیار داشتن قیمومیت فلسطین ندارند. بنابراین با پیشنهاد شوروی طرح تقسیم فلسطین به دو بخش عربی و یهودی تصویب شد. عربها تازه داشتند از خواب بیدار می‌شدند اما خیلی دیر شده بود!

قسمت بزرگتر به یهودیها رسید. بن گورین، رئیس سازمان یهود، تشکیل دولت اسرائیل را اعلام کرد و رئیس جمهور آمریکا، حامی جدید صهیونیستها، اولین کسی بود که این دولت را به رسمیت شناخت. و تازه سال 1948 بود!

به هر حال در روزهایی که فلسطین به نقطه محوری اخبار جهان تبدیل شده است، چهل دقیقه برای دیدن این مستند وقت بگذارید تا مهمترین بخش تاریخ فلسطین پیش چشمهایتان ورق بخورد. برای خرید این مستند می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید مراجعه کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط