loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«مصلحت در فقه سیاسی» راهی بازار نشر می‌شود

نویسندگان مرتبط : سید سجاد ایزدهی

یکشنبه 17 شهریور 1392

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از نگارش اثر جدیدی با عنوان «مصلحت در فقه سیاسی» خبر داد و گفت: این اثر که پروژه اخیر پژوهشگاه است به زودی روانه بازار چاپ می‌شود.

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ضمن بیان این خبر اظهار داشت: اثر حاضر مباحث مصلحت، مبانی و عدله آن را از زاویه درون‌فقهی و برون‌فقهی با تطبیق اهل سنت تدوین شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سیره اهل بیت‌(ع) مباحث مختلف درباره مصلحت مطرح شده است، افزود: بحث استفاده از مصلحت در حکومت، راهکارها و ضوابط آن به صورت یک بسته کامل در این اثر مورد توجه قرار گرفته است بنابراین این کتاب هم دارای رویکرد سیاسی و حکومتی است و هم مبانی فقهی را تشریح کرده است.

حجت‌الاسلام ایزدهی با تأکید بر اینکه مخاطب اصلی این کتاب اندیشمندان و کارگزاران فضای سیاسی و اندیشه‌ای کشورند، افزود: این دغدغه پیش‌تر برای اهل سنت کم بود اما امروزه رویکرد مصلحت‌اندیشی براساس مبانی فقهی و عقلانیت دینی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در روایات به کرات درباره مصلحت بحث شده و اینکه اصلا بدون مصلحت نمی‌توان رفتار کرد، گفت: چرا که شریعت طبیعتاً متغیرها و ثابتاتی دارد اگر به ثابتات تأکید شود، پویایی نخواهیم داشت و اگر تنها به پویایی توجه کنیم، ثابتی نخواهد بود به همین خاطر رویکرد مصلحت‌اندیشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

این عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره منابع مختلفی که برای نگارش این اثر به کار برده است، ‌گفت: از قرآن، روایات اهل بیت،‌ اثار عقلانیت، ‌سیره حکومت حضرت امیر(ع)، قاعده لاضرر و لا حرج و کتب فقهی دیگر برای نگارش کتاب استفاده شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط