loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره‌ ۴ و ۵ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد

دوشنبه 25 شهریور 1392

شماره‌های چهارم و پنجم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا با عنوان موضوعی «مکتب آزاداندیشی» منتشر شد.

«مکتب آزاداندیشی» عنوان شماره‌های جدید فصلنامه صدرا با مدیر مسئولی حجت‌الاسلام رضا غلامی و سردبیری عطاءالله رفیعی آتانی است.

در این شماره که آثار متعددی از صاحبنظران حوزه و دانشگاه ارائه شده، نقطه تمرکز، ارتقای آزاد‌اندیشی از یک «تریبون» به یک «مکتب» است. در واقع، مکتب آزاداندیشی که در اندیشه رقابت تنگاتنگ با روشنفکری غربی است، خود را به عنوان یک طرز تفکر و سلوک فکریِ مترقّی معرفی می‌کند که قادر است انسان معاصر را از باتلاق نسبیّت و پوچ‌گرایی خارج کند.

گرچه مکتب آزاد‌اندیشی مولود فضای فکری جامعه اسلامی است لکن برای آن وجوه اجتماعی هم تبیین شده است. در حقیقت، یک مسلمان آزاد‌اندیش یک فرهیخته دردمند است که برای خود مسئولیت‌های مهمی خصوصاً در جهت «جهل‌زدایی» و «ظلم‌ستیزی» قائل است. با این وصف، آزاداندیشی مکتبی است که همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان مسلمان را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در بُعد فکری- فلسفی، حرف اساسی در مکتب آزاد‌اندیشی، لزوم مبارزه عالمانه با انحصار‌گراییِ معرفت‌شناختی است که از سوی جریان روشنفکری سکولار بوجود آمده است. از این منظر، نظریه علوم انسانیِ اسلامی که چندی است در اتمسفر فکری ایران رونق یافته، میوه مکتب آزاد‌اندیشی است و به اتکاء به آن به بالندگی خواهد رسید.

علاقه‌مندان برای آشنایی با این مکتب می‌توانند شماره جدید فصلنامه مزبور به صاحب امتیازی مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا را از کتابفروشی‌های زنجیره‌ای شرکت ترنج(www.toranjbook.com) و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (به شماره تلفن 88730446) تهیه کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط