loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «گزیده دیوان بیدل» در مشهد رونمایی شد

نویسندگان مرتبط : محمدکاظم کاظمی | بیدل دهلوی

شنبه 30 شهریور 1392

جدیدترین اثر «محمدکاظم کاظمی» با عنوان «گزیده دیوان بیدل» در مراسمی با حضور شاعران و اساتید دانشگاه در مشهد رونمایی شد.

در مراسمی که در محل فروشگاه مرکزی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) برگزار شد از کتاب گزیده دیوان بیدل که به کوشش محمدکاظم کاظمی بیدل‌پژوه افغان رونمایی شد.

این کتاب که از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است، حاوی گزیده‌ای از غزل‌ها، تک‌بیت‌ها، رباعی‌ها، قصیده‌ها و دیگر قالب‌های شعر میرزا عبدالقادر بیدل شاعر بزرگ زبان فارسی است.

در مراسم رونمایی این کتاب که با حضور جمعی از شاعران و استادان دانشگاه برگزار شد، پس از خیر مقدم توسط «جواد محمدزاده مقدم» مدیرعامل انتشارات به‌نشر «میرزاده» در معرفی این کتاب و دیگر آثار این مؤلف، سخنانی را بیان کرد.

دکتر «سید حسین فاطمی» استاد دانشگاه فردوسی مشهد دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی ضمن مقایسة سبک کار بیدل با دیگر بزرگان ادب فارسی همچون حافظ، از مقدمة کتاب گزیدة دیوان بیدل نیز تمجید کرد؛ وی هم‌چنین به شرح ابیاتی عرفانی از بیدل پرداخت.

سخنران بعدی «عباس ساعی» شاعر و منتقد مشهدی بود که به بیان شاخصه‌ها و امتیازات این کتاب پرداخت.

او وجود بخشی با عنوان تک‌بیت‌‌ها و بخشی دیگر با عنوان رباعیات را از ویژگی‌های خاص این کتاب دانست.

ساعی همچنان بر وقوف و احاطه گردآورنده بر شعر بیدل تأکید کرد.

پس از آن مراسم رونمایی با حضور جمعی از مسئولان انتشارت و نیز استادان حاضر در جلسه برگزار شد و در پایان، محمدکاظم کاظمی گردآورنده کتاب ضمن تشکر از مسئولان انتشارات و حاضران محفل، از مراحل تدوین «گزیده دیوان بیدل» و ویژگی‌های خاص این کتاب سخن گفت.

کاظمی یادآور شد که تا کنون و در طی 25 سال، دیوان غزلیات سی‌هزار بیتی بیدل را شش بار مطالعه کرده است و گزیده حاضر، حاصل ارتباط او با بیدل در طول این سال‌هاست.

پس از برگزاری مراسم رونمایی کتاب، مراسم امضای کتاب‌ توسط مؤلف در محل فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر برگزار شد و در آن بعضی از حاضران جلسه کتاب‌هایی را که تهیه کرده بودند، به امضای گردآورنده رساندند.

لازم به ذکر است که کتاب «گزیده دیوان بیدل» اولین گزیده از کل دیوان بیدل است که تا کنون در ایران منتشر می‌شود.

پیش از این گزیده‌هایی از غزل‌ها و رباعی‌های بیدل به چاپ رسیده بود. هم‌چنین این کتاب چهارمین کتاب از محمدکاظم کاظمی در عرصة بیدل‌پژوهی است.

از وی در زمینه شعر بیدل، تاکنون کتاب‌های «گزیده غزلیات بیدل»، «کلید در باز» و «مرقع صدرنگ» منتشر شده است.

«ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی» شاعر بزرگ فارسی زبان است که زادگاه و پرورشگاه وی هند بوده است و عصر زندگی این شاعر پارسی‌گوی قرن‌های 11 و 12 هجری قمری مقارن با رواج مکتب هندی در قلمرو شعر فارسی است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط