loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاه نظام مند به فرهنگ و عرصه های مختلف فرهنگی

نویسندگان مرتبط : موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

شنبه 6 مهر 1392

نگاه سیستمی و نظام یافته به گزاره ها این امکان را فراهم می کند که بتوان اولا از منظری بالاتر و مشرف به آن گزاره ها، آن ها را بررسی کرد و دوما اینکه بتوان تأثیرات عوامل بیرونی بر اجزای سازنده آن گزاره و همچنین عملکرد اجزای خود آن گزاره در یکدیگر را محاسبه کرده مورد مداقه و بررسی قرار داد. به عبارتی نگاه نظام‎مند به هر موضوع، آن موضوع را به طور جدی به یک کُلِ قابل بررسی و قابل تجزیه تبدیل می کند.
فرهنگ - به ویژه زمانی که فرهنگ در یک جامعه و قوم مد نظر باشد - یکی از موضوعاتی است که از عرصه های مختلف و مطول و در عین حال پیچیده و مَطوی تشکیل شده است. از طرفی از آنجا که فرهنگ یکی از عوامل – و شاید مهمترین عامل – تمدن ساز در یک جامعه است، لزوم بررسی و مداقه در امر فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. لذا به نظر می رسد بهترین راه تحلیل و بررسی فرهنگ، نگاه نظام‎مند و سیستمی به آن باشد. در این نگاه باید ابتدا فرهنگ را به عرصه های مختلف تفکیک و سپس آن عرصه ها را مورد واکاوی قرار داد.
شناختن عرصه های فرهنگ در جامعه و پیدا کردن ارتباط بین آنها، در تأثیرگذاری فعالیت فرهنگی اثر ویژه ای دارد. شناختن به معنای اینکه واقعا بتوان بین قلمروها و عرصه های مختلف فرهنگ تفکیک قائل شد و این تفکیک را در تصمیم گیری ها وارد کرد. این، نه تنها باعث پیدا کردن یک روش درست برای فعالیت فرهنگی می شود بلکه با توجه به ویژگی هایی که هر کدام از این عرصه ها دارا می باشند، ابزار مورد استفاده راحت تر تشخیص داده می شود. نگاه نظام‎مند به فرهنگ - هرچند هنوز بعضی به آن قائل نیستند – فرهنگ را برای فعالان فرهنگی قابل فهم تر و قابل برنامه ریزی تر می کند.
رهبری نظام که خود به عنوان یکی از کارشناسان ارشد فرهنگی در کشور اقدام به نظریه پردازی فرهنگی نموده است - و این نظریات توسط برخی فعالان فرهنگی که نسبت به او علقه خاطر دارند به روش آزمون و خطا به تئوری و قانون فرهنگی تبدیل می شود - سه عرصه مهم و عام برای فرهنگ در نظر می گیرد. این سه عرصه عبارتند از: «عرصه تصمیمات کلان کشور، عرصه سیاست های کلان آموزشی و علمی و عرصه فرهنگ عمومی و شکل دهندگی فرهنگ به ذهن و رفتار عمومی جامعه.» [1] نمودار زیر سعی کرده است به نحوی این نگاه را به تصویر بکشد.

 


کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط