loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سایت زنده‌یاد فردی رونمایی شد

نویسندگان مرتبط : امیرحسین فردی

یکشنبه 7 مهر 1392

وب‌‌سایت زنده‌یاد امیرحسین فردی که به همت خانواده وی طراحی شده، روز گذشته در خبرگزاری فارس رونمایی شد. همچنین جشن ۶۴ سالگی این نویسنده بزرگ انقلاب در غیاب آن مرحوم با حضور دوستان و همکارانش برگزار شد.

تولد شصت و چهارمین سال زنده یاد امیرحسین فردی در حالی امروز برگزار شد که امیر ادبیات انقلاب بزرگترین غایب مراسم بود.

این مراسم به همت خبرگزاری فارس و خانواده زنده یاد فردی در راستای تقدیر از این نویسنده انقلابی و فعال در عرصه داستان‌نویسی، برگزار شد و در آن از وب سایت مدیر فقید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری رونمایی شد.

طراحی سایت برعهده سعید چگینی، داماد مرحوم امیرحسین فردی صورت گرفته بود که در این برنامه نیز توضیحاتی در این راستا داد، در ادامه مراسم مریم فردی دختر این نویسنده ارزشی و انقلابی شمع‌های کیک تولد پدر را خاموش و کیک را برید تا یاد این معلم زنده بماند.

 

در این مراسم خبرگزاری فارس از فرزند و داماد امیرحسین فردی تقدیر کرد و خانواده نیز از دوستان و آشنایان که دست‌نوشته‌ها و یا عکس‌هایی از زنده یاد فردی دارند درخواست کردند تا برای تکمیل این وب‌سایت آنها را در اختیار خانواده ایشان قرار دهند.

این وب سایت به آدرس: amirhossinfardi.ir قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت به اطلاعاتی پیرامون این نویسنده دسترسی داشته باشند.

* مومنی: نگاه فردی به ادبیات بر پایه وظیفه و جهاد بود/ فردی در فتنه88 از آبرویش خرج کرد

در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف مدیر حوزه هنری در سخنانی کوتاه گفت: اینجا جمع شدیم تا گرامی ‌داریم یاد استاد عزیز و مهربانمان آقای فردی را که یادش و خاطراتش غالبا با ماست و در این پنج ماه کمتر روزی و ساعتی بر ما گذشته که به یادش نباشیم.

وی افزود: رحلتش خسارت بزرگی بود بر ادبیات انقلاب اسلامی. او در رشته و حوزه فعالیت خود، نمونه ممتازی بود از انسان‌هایی که انقلاب اسلامی معرفی کرد. از شمار آن گونه انسان‌های آرمانی که قرآن کریم آنان را با صفاتی مانند خدا دوستی، تواضع در برابر مؤمنان و گردن فرازی در برابر بیگانگان، مجاهدت در راه خدا و واهمه نداشتن از سرزنش و نیش‌خند سرزنش‌گران و معاندان توصیف کرده است. همه این ویژگی‌ها در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف آقای فردی آمده است. همانطور که ایشان فرموده‌اند، به راستی او هنرمند و نویسنده متعهد و مجاهد بود. مؤمن و سختکوش بود.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه فردی از شمار برجستگانی بود که نهال پر طراوت هنر انقلاب را در برابر دشمنان عنود و بعضی همراهان سست عنصر، با انگیزه و ایمان راسخ خویش پاسداری کردند و به شکوفایی و باروری امروزی رساند، خاطرنشان کرد: نگاه ایشان به ادبیات و هنر از سر ذوق آزمایی و تفنن نبود بلکه به عنوان وظیفه و جهاد بود مخصوصا در این اواخر روی جهاد تأکید ویژه داشتند. چون رهبر معظم انقلاب در شروع به کار مدیریت جدید حوزه فرمودند بودند «فرهنگ عرصه جهاد است. کسانی که در این میدان جهاد فرهنگی حضور دارند باید حق جهاد را به جا آورند.» ایشان با این اعتقاد مسئولیت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را پذیرفتند و علی‌رغم بیماری تا روز آخر مجاهدانه کار کردند.

وی با اشاره به اینکه امیرحسین فردی  انسان بسیار لطیفی بود، ‌گفت: وی به انسان‌ها و هم نوعان خود محبت می‌ورزید و حتی با پرندگان و درختان و سبزه و گیاه هم همزبانی و دوستی داشت. بنده و بعضی دوستان به یاد دارند وقتی عازم سفر به مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم، از زبانش در رفت که صبح رفته و با درختان پارک‌شهر خداحافظی کرده است. اما همین انسان لطیف و رئوف هنگامی که می‌شنید کسی نسبت به انقلاب و رهبری جفایی کرده بسیار خشن و پرخشاگر می‌شد.

مومنی شریف در این زمنیه توضیح داد: وقتی آن عنصر روسیاه خسرة الدنیا و آلاخرة که از قدیم با آقای فردی سابقه دوستی داشت و چرب و شیرینی دنیا او را فریفت و در مقابل انقلاب و آرمان‌های سابق خود ایستاد، در فتنه 88 به نظام اهانت کرده بود، آقای فردی با ادبیاتی متفاوت به او پاسخ داد.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان و شاگردان، از این‌گونه به میدان آمدن ایشان نگران بودند و می‌ترسیدند معلم ادبیات انقلاب به کارهای سیاسی ژورنالیستی به زعم آنها بیفتد و آسیب ببیند. ظاهرا بعضی از اینها در همین زمینه با ایشان گفت‌وگویی هم داشته‌اند. ایشان از این توصیه آنها تعجب کرده بودند. یک بار پیش بنده درد دل می‌کردند که مگر ما از انقلاب مهم‌تر داریم؟ این آبرو را از انقلاب گرفته‌ایم و الان وقت خرج کردن آن است.

مدیر حوزه هنری در پایان سخنان خود گفت: حس سلوک از دیگر ویژگی‌های اصلی فردی بود.

* حسنی: امیرحسین فردی نسبت به ذخائر دنیا بی تفاوت بود

محمد حسنی مدیر بنیاد ادبیات داستانی یکی از افراد دیگری بود که در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در جامعه کنونی دو نیاز مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند و این دو خصلت در آقای فردی بسیار بروز داشت. یکی اینکه امیرحسین فردی نسبت به ذخائر دنیا خیلی بی تفاوت بود و دنیا گرایی و دنیاپرستی نداشت و گویا از دوران کودکی هوای نفس را در خود کشته بود. اگر می‌خواستی به او هدیه‌ای بدهی قبول نمی‌کرد و باید به لطایف‌الحیلی آن را می داد. البته این مسئله به دلیل تمکن مالی وی نبود بلکه امیرحسین فردی به مال دنیا بی توجه بود و زندگی ساده‌ای داشت.

وی افزود: این‌ روزها بحث از اعتدال می شود و حلقه مفقوده‌ای هست و جامعه نیاز به آن دارد و جامعه ما سال‌هاست که از افراط و تفریط ضربه خورده است. امیرحسین فردی هم فردی معتدل بود و نگاه انقلابی داشت. برای افرادی که در موضع سیاسی ایشان نبودند احترام قائل بود و هیچگاه اسیر هوای نفس نشد.

مدیر بنیاد ادبیات داستانی در پایان سخنان خود گفت: اگر خودمان را اصلاح نکنیم اثر گذار نخواهیم بود و امیرحسین فردی هم از خودش شروع کرده بود و نمونه مناسبی برای الگوی مدیریت فرهنگی در بخش‌های مختلف بود.

* شفیعی: فردی مانند رودخانه‌ای شفاف بود

کمال شفیعی شاعر و نویسنده کودک هم در پایان خاطرنشان کرد: هرکسی امیرحسین فردی را می‌شناخت می‌دانست وی مانند رودخانه‌ای شفاف است. آشنایی من هم با وی به زمان کودکی‌ام که کیهان بچه‌ها را از کیوسک روزنامه فروشی خریداری می‌کردم، باز می‌گردد. من که در شهرستان زندگی می‌کردم همیشه این دغدغه را داشتم که بتوانیم با تهران و جلسات داستان نویسی ارتباط بگیریم و امیرحسین فردی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت.

وی افزود: به گواهی تاریخ اولین تغییری که پس از مدیریت امیرحسین فردی در رویکرد مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به وجود آمد در تغییر داوران و نگاه به آثار شهرستانی‌ها بود. همچنین کتابخانه‌هایی در مناطق دورافتاده ایجاد کرد.

این شاعر و نویسنده کودک با بیان اینکه امیرحسین فردی هم خیلی وسیع و هم خیلی کوچک بود، تصریح کرد: کودکی در امیرحسین فردی نزدیک بود. برای سفری باهم سوار هواپیمایی شدیم وایشان  ابراز کرد که دوست دارد در کنار پنجره بنشیند، در تمام راه به روستاها نگاه می‌کرد.

شفیعی در پایان سخنان خود گفت: اگر چیزی را بعد از انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داریم به گمانم به دلیل ژرف‌نگری امیرحسین فردی بود. دهه 60 دهه طلایی ادبیات کودک و نوجوان است ولی دیگر ادبیات کودک و نوجوان نداشتیم و در چند سال اخیر به دلیل اهتمامی که امیرحسین فردی به حوزه ادبی داشت ظهور و بروز کرد.

* درخواست خانواده زنده‌یاد فردی از دوستان و همکاران این نویسنده ارزشی

سعید چگینی در توضیح این وب سایت توضیح داد: فعالیت ما در راستای معرفی سبک و ابعاد گوناگون زندگی استاد امیرحسین فردی بوده و سعی می شود تا موجبات آشنایی هر چه بیشتر باشخصیت و آثار پدر ادبیات داستانی انقلاب فراهم گردد. از بعد از فوت این مرحوم تصمیم به راه‌اندازی این وب سایت گرفتیم تا پایگاه رسمی اطلاعات ایشان باشد. چون مطالبی که در سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا آمده است بعضا ایراداتی دارند.

وی افزود: از زمان فوت ما اطلاعات و عکس‌ها را جمع‌آوری کردیم و تا امروز بخش‌های زیادی از آنها آماده و منتشر شده است.  در زمینه اخبار از منابع مختلف استفاده کردیم و برای گالری از بخش‌های زیادی کمک گرفتیم و در حال تکمیل آن هستیم. همین‌جا از همه کسانی که اطلاعات یا عکس‌هایی از امیرحسین فردی دارند درخواست می‌کنیم در اختیار ما بگذارند.

چگینی با اشاره به اینکه برای نیل به هدف آشنایی هرچه بهتر با فردی قسمت‌های مختلفی از جمله زندگینامه، معرفی آثار شامل کتاب‌ها، دست نوشته‌ها و مقالات، گالری عکس و … گردآوری شده و به مرور زمان کامل تر نیز می‌گردد،  خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از این مطالب از سایت‌ها جمع‌آوری شده است و مصاحبه و سخنرانی‌های وی را شامل می‌شود. در کنار این بخش‌ها، رویدادها و خبرهای مرتبط نیز از طریق این پایگاه اطلاع رسانی می‌گردد. در بخش کتاب‌ها هم تصویر جلد کتاب و خلاصه کتاب آورده شده است. در بخشی هم تصویر دست‌خط‌های امیرحسین فردی منتشر شد که فلا به صورت تایپی بر روی سایت قرار دارد.

وی با اشاره به بخش استاد به روایت دیگران، توضیح داد:  سعی داریم از منظر چشم اساتید، اصحاب قلم، دوستان، شاگردان و همکاران، تصویر و تجسمی از منش امیرحسین فردی ترسیم کنیم. در این بخش تاکنون نزدیک به 50 عنوان مطلب جمع‌آوری کردیم. دفتر یادبود هم به انتشار نوشته های کاربران می‌پردازد که به یادگار در این پایگاه باقی می ماند. افراد مختلف می‌توانند خاطرات خود از امیرحسین فردی را در این بخش در اختیار ما بگذارند تا به نامه خودشان ثبت شود.

داماد امیرحسین فردی که طراحی این سایت را برعهده داشته است، خاطرنشان کرد: قسمت اصلی این پایگاه گالری عکس‌ها است که بر اساس دهه‌های زندگی وی آماده شده‌اند و درصدد تکمیل کردن آن هستیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جهت گردآوری یادگاری‌های به جا مانده از استاد، در صورتی‌که هر گونه مطلب اعم از نوشته، فیلم، عکس، دست‌خط و … از زنده یاد امیرحسین فردی در اختیار دارید، خواهشمندیم از طریق فرم تماس به ما اطلاع داده تا ترتیب دریافت اصل یا رونوشت آن فراهم گردد.

در این مراسم از وب سایت امیرحسین فردی رونمایی شد. در ادامه مریم فردی دختر این نویسنده ارزشی و انقلابی شمع‌های کیک تولد پدر را خاموش و کیک را برید تا یاد این معلم زنده بماند. در این مراسم خبرگزاری فارس از فرزند و داماد امیرحسین فردی تقدیر کرد

به گزارش فارس، امیرحسین فردی، متولد 5 مهرماه 1328 قره‌تپه اردبیل، مسئول شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع)، دبیر جشنواره‌های داستان‌نویسی کشور از جمله ادبیات داستانی بسیج، داستان انقلاب و شهید غنی‌پور، نویسنده آثاری چون «سیاه‌چمن»، «آشیانه در مه»، «اسماعیل» و «گرگ‌سالی»، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و … اردیبهشت امسال (1392) در تهران درگذشت. رمان «گرگ‌سالی» این نویسنده انقلابی چندماه پس از درگذشت او از سوی حوزه هنری منتشر و رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط