loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نوشتن درباره زندگی عاشقانه شهدا جسارت می‌خواهد

دوشنبه 8 مهر 1392

نویسنده کتاب «دختر شینا» گفت: هیچ چیز در این دنیا اتفاقی نیست و انجام هر کاری حکمتی الهی دارد و نوشتن درباره زندگی عاشقانه شهدا جسارت می‌خواهد.

کتاب دختر شینا، کاری از انتشارات سوره مهر است که در 263 صفحه، روایت خاطرات همسر سردار شهید ستار ابراهیمی از شهدای برجسته استان همدان است که در عملیات والفجر 8 به شهادت رسید.

این کتاب داستان زندگی عاشقانه قدم‌خیر محمدی با شهید حاج ستار ابراهیمی است، کتابی جذاب، خوش خوان، با اتفاقاتی جالب از زندگی دختری که در روستا متولد می‌شود، بزرگ می‌شود و ازدواج می‌کند.

این اثر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هاست که تا کنون شش بار به چاپ رسیده است.

بهناز ضرابی‌زاده نویسنده این کتاب کار در عرصه نویسندگی را به صورت جدی از سال 82 آغاز کرده است و تا کنون 13 تالیف را در کارنامه نویسندگی خود به ثبت رسانده است. وی از پدرش به عنوان بزرگترین مشوق و پشتوانه خود در این عرصه نام می‌برد و معتقد است هیچ چیز در این دنیا اتفاقی نیست و انجام هر کاری حکمتی الهی دارد.

به منظور آشنایی بیش از پیش مخاطبان خبرگزاری فارس، با این نویسنده عرصه دفاع  مقدس گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

فارس: خانم ضرابی‌زاده به عنوان سوال نخست بفرمایید، علاقه و نیاز به نوشتن را از چه زمانی در خود احساس کردید؟

از دوران کودکی به نوشتن علاقه داشتم تا جای که به جای بازی‌های کودکانه و سرگرم شدن با آسیاب‌بازی‌، اوقات فراغتم را با کتاب‌های مختلفی که از کتابخانه پدرم برمی‌داشتم پرمی‌کردم.

اما کار نویسندگی را به صورت جدی از سال 82 آغاز کردم و تا به امروز با جدیت و اشتیاق ادامه دادم.

فارس: آیا کسی در خانواده شما در زمینه نویسندگی فعالیت می‌کند؟

تمام اعضای خانواده من اهل مطالعه هستند، ولی کسی که در این زمینه فعالیت داشته باشد خیر.

فارس: مشوق شما برای ورود و فعالیت در این عرصه چه کسی یا کسانی بودند؟

همانطور که گفتم تمام خانواده‌ام اهل مطالعه هستند و همین امر موجب تشویق و ترغیب من به این سمت شد، ولی پدرم در رسیدن من به این جا نقش مهمی داشته است.

فارس: تا کنون چند اثر از خانم ضرابی‌زاده به چاپ رسیده است؟

13 عنوان کتاب از من به چاپ رسیده و در حال حاضر نیز چند کتاب دیگر در دست دارم.

فارس: بیشتر در چه حوزه‌ای قلم می‌زنید؟

اغلب آثار من در حوزه دفاع مقدس است. هرچند آثار دیگری هم در زمینه اجتماعی و حتی طنز دارم، اما کار در عرصه دفاع مقدس را بیشتر دوست دارم.

فارس: دختر شینا چندمین اثر شما در حوزه ادبیات دفاع مقدس است؟

باید بگویم این اثر دومین تجربه من در حوزه دفاع مقدس بود، کار اولم در این حوزه مربوط به سال 85 به نام «آن روز سه‌شنبه بود» خاطرات سردار شهید حسن ترک است.

در حال حاضر نیز مشغول نوشتن زندگی یکی دیگر از همسران شهدای هستم.

فارس: از نوشتن در مورد شهید دیگری خبر دادید لطفا بیشتر توضیح دهید.

در حال حاضر خاطرات همسر شهید چیت‌سازیان از شهدای شاخص استان همدان را در دست تألیف دارم که امیدوارم تا پایان امسال به پایان برسد.

فارس:‌ دلیل توجه ویژه شما به حوزه دفاع مقدس و به صورت خاص همسران شهدا چیست؟

همیشه احساس می‌کردم در حوزه ادبیات پایداری آنچنان که باید به خاطرات همسران شهدا پرداخته نشده و یا به جزئیات آن کمتر پرداخته شده است.

هرچند تا حدودی در راویت فتح به این موضوع توجه شده اما حجم کتاب‌‌ها در مورد همسران و خانواده شهدا کم است.

دوست داشتم از حوزه‌ای بنویسم که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و آن هم خانواده شهدا بود.

دنبال این بودم تا با جزئیات بیشتر به زندگی همسران شهدا وارد شوم و مهجوریتی را که در زندگی آنان با وجود مسئولیت‌هایی زیادی که دارند احساس می‌شد با زبان قلم بیان کنم.

احساس می‌کنم هر کدام از ما در این قبال شهدا وظیفه‌ای داریم من به این باور رسیدم که رسالت من کار در این حوزه است.

معتقدم نوشتن درباره زندگی عاشقانه شهدا کار جسورانه‌ای است که نویسندگان کمتر با این نگاه به زندگی شهدا پرداخته‌اند.

فارس: آیا نوشتن در مورد همسران شهدای شاخص سایر استان‌های کشور را در برنامه دارید؟

به نوشتن در مورد همسران شهدای استان‌های دیگر فکر نکرده‌ام چرا که معتقدم یکی از دلایل موفقیت من در خلق اثر دختر شینا آشنایم با سختی‌ها، موقعیت جغرافیایی و تجربه سختی‌هایی بود که در دوران دفاع مقدس به خاطر تحریم‌ها در زمستان‌ها تلخ و سرد دوران جنگ در استانم با آن درگیر بودم و همین امر موجب شد به از تمام زوایا به این موضوع بپردازم.

قطعا نوشتن در مورد شهدا و سختی‌های خانواده‌های آنان توسط نویسندگان بومی هر استانی تاثیرگذاری بیشتری خواهد شد.

فارس: از بین خانواده 8 هزار شهید استان همدان چرا خانواده شهید ستاری را انتخاب کردید؟

سردار شهید ستار ابراهیمی‌هژیر دعوتم کرد. لحظه‌ای که تصمیم به نوشتن درباره این موضوع گرفتن از خود شهدا خواستم یکی شون صدام کنه و همین طور هم شد. شهید من را دعوت کرد و در تمام مدت زمان نوشتن و چاپ این کتاب کمکم کرد.

من همسر شهید لطفی رو انتخاب نکرده بودم در حقیقت از طرف شهید لطفی انتخاب شده بودم تا زندگی پر افتخار و گذشت همسر فداکارش رو بنویسم.

فکر می‌کنم خدا می‌خواست خاطرات، صبوری‌ها، از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری‌های قدم‌خیر خانم با مرگش نمیرد.

همه ما در زندگی تلاش می‌کنیم و سعی داریم یک یادگاری از خودمان در دنیا باقی بگذاریم تا بعد مرگ خاطراتمان برای آیندگان بماند.

قدم‌خیر واقعا باید الگوی تمام دختران ایران زمین باشد چراکه خدا نخواست زندگی پر افتخار این همسر شهید با مرگش در حد یک خاطره باقی بماند.

توصیه من به تمام دختران و پسران جوان اینکه برای یک بار هم که شد دختر شینا را بخوانند و بعد خودشان تصمیم بگیرند که می‌خواهند از کدام جنس باشند.

اعتقاد دارم هیچ چیز در این دنیا اتفاقی نیست و وقتی تصمیم گرفتم درباره سردار شهید حاج ستار ابراهیمی بنویسم، همسرشان که تا به آن روز کمترین مصاحبه را داشتند، مرا پذیرفتند و ناگفته‌ها را گفتند و آن‌ها را به امانت به من سپردند و بعد ناگهان به دیدار همسرشان شتافتند.

فارس: چگونه با خانواده " شهید حاج ستار ابراهیمی " آشنا شدید؟

وقتی زندگی این خانواده را در پرونده‌ای که در بنیاد شهید داشتند مطالعه کردم مواجه شدم با زندگی یک زن شهیدی که با 24 سال سن مسئولیت پنج فرزند کوچک یادگار همسرش را عهده‌دار می‌شود، این بود که  احساس کردم یک روایت زیبایی در این خانواده نهفته است.

فارس: تالیف دختر شینا چه مدت طول کشید؟

2 سال برای خلق این اثر صرف کردم البته وقفه‌ای 6 ماهه به دلیل فوت راوی داستان و کسالتی که به خاطر فوت وی برایم به وجود آمد افتاد.

فارس: در مورد چاپ اثر دغدغه خاصی نداشتید؟

در زمان نوشتن هر اثری اصلا دغدغه‌ای در مورد چاپ آن ندارم و تنها دغدغه‌ام نوشتن است از این رو همه توان و فکرم را برای خلق آن معطوف می‌کنم و وقتی که تمام می‌شود، تازه به ناشری که قرار است کتابم را چاپ کند فکر می‌کنم.

فارس: فاصله اتمام نویسندگی تا چاپ آن چه مدت طول کشید؟

زمان انتظار چاپ دختر شینا بسیار کوتاه بود کارشناسی و چاپ این اثر کم‌تر از 9 ماه طول کشید به طوری که خوشبختانه به نمایشگاه کتاب هم رسید که این موضوع برای کمتر اثری اتفاق می‌افتد.

فارس: تالیف این اثر سفارش جایی بود؟

برای نوشتن این کتاب از هیچ نهاد و ارگانی سفارش نگرفتم، همیشه علاقه خاصی نسبت به شهید ابراهیمی داشتم و ایشان را یک شهید ملی می‌‌دیدم و فکر می‌‌کردم در حق ایشان کم‌کاری کرده‌ایم.

فارس: در زمینه چاپ کتاب با مشکل خاصی مواجه نشدید؟

ابتدا کتاب را برای چاپ به «روایت فتح» دادم، اما خواستند بعد از تلخیص چاپ کنند، به همین دلیل آن را به بهترین ناشر یعنی انتشارات سوره مهر سپردم و از این کار خوشحالم چرا که انتشارات سوره یکی از موفق‌ترین انتشارات در کشور است.

فارس: این کتاب چرا دختر شینا نام گرفت؟

همه درباره این عنوان از من سوال می‌کنند، که شینا به چه معناست، یک اتفاق خاص باعث انتخاب این عنوان برای کتاب شده که راز آن با خواندن کتاب برای مخاطب آشکار می‌شود.

روزی که با خانواده "قدم‌خیر محمدی‌کنعان" تماس گرفته بودم، اسم شینا در مغزم نقش بست.

ولی در کل انتخاب اسم دختر شینا برای این کتاب توانسته، مخاطب زیادی را به سمت خود جذب کند.

فارس: لطفا توضیح مختصری در مورد اثر و شخصیت‌های آن بیان کنید..

قبل از انقلاب زنان ما زنان ویترینه و مصرف‌گرا بودند، اما بعد از انقلاب یک شکل جدید پیدا کردند و این شکل زنان آرمانی بود و وقتی این زنان آرمانی در کنار مردان آسمانی قرار گرفتند دختر شینا در جای جای ایران اسلامی خلق شد.

راوی قصه شینا یک عشق اساطیری دارد به مرد آسمانی، دختر شینا در حقیقت قصه دلدادگی یک مرد و زن آسمانی به همدیگر است عشقی که رنگ بوی خدایی دارد. شهید ستار دلداده‌ای که با عشق زمینیش به عشق ماورایی می‌رسد و عاشقی که بخاطر همه ایثار و از خودگذشتگیش به یک نگاه آسمانی پیوند می‌خورد.

فارس اگر بخواهید (شینا) را در چند جمله توصیف کنید چه کلماتی به ذهنتان می‌رسد؟

نجابت، ایمان به خدا، حیا و عشقی که در شخصیت اول این کتاب موج می‌زند چهار ویژگی شاخص این کتاب است.

فارس برای سوال آخر چه عواملی به جز نویسنده و موضوع و ناشر خوب می‌تواند باعث موفقیت یک کتاب شود؟

نویسنده سعی می‌کند که موضوع کتاب را ناب و بی‌نظیر انتخاب کند و خوب بنویسد و ناشر در چاپ و انتشار به موقع کتاب مؤثر است، اما سوای این موارد توزیع خوب کتاب است و تبلیغات است.

اما باید متذکر شوم تبلیغات فرهنگی ما در این زمینه خوب نیست و باید تبلیغات وسیعی در حوزه نشر کتاب داشته باشیم.

===============

گفت‌وگو از: شیرین مرادی

===============

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط