loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مرزهای دانش در حوزه و دانشگاه در حال شکستن است

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

چهارشنبه 10 مهر 1392

سه دیدگاه در حوزه علوم انسانی وجود دارد، نخست رویکرد تهذیبی دارای سابقه طولانی که البته مختص به ایران نیست، این رویکرد بدین صورت است که گزاره‌های علوم انسانی را -حتی تنها فرضیه‌ها را-  دریافت کرده و  پالایش و اصلاح کنیم. دوم معتقدان به این که علوم سکولار به این راحتی قابل اصلاح نیستند چرا که یک مایه‌ای متفاوت در تاروپود آنها ساری است که باید از آنجا اصلاح شوند، بنابراین در این بخش پیشنهاد فلسفه‌های مضاف را در علوم می‌دهند.

رویکرد سوم از این حد عمیق‌تر است و پیشنهاد یک نظام روش تحقیق را ارایه می‌دهد. بر این اساس روش تحقیق مدنظر می‌تواند عرصه‌های مختلف دانش را مبتنی بر حجیّت هماهنگ کند، فرهنگستان علوم اسلامی قم این دیدگاه سوم را مدنظر دارد لذا از فلسفه و روش تحقیق کار را شروع می‌کند نه فلسفه‌های مضاف.

آنها که در علوم به نگاه ایدئولوژیک قایل هستند در نهایت به تهذیب یا اصلاح بنیادین علوم روی می‌آورند، ما اعتقاد داریم که کل دانش‌های بشری به صورت هماهنگ و از ریشه باید اصلاح شود.

این مقدمه بخشی از گفت‌وگوی فارس با آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

 

تولید مفهوم مهمترین وظیف

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط