loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی خلیل عمرانی زیر خیمه امام حسین(ع) بود

نویسندگان مرتبط : خلیل عمرانی

دوشنبه 22 مهر 1392

مصطفی محدثی خراسانی گفت: عمرانی بخش عمده‌ای از شعرش به همراه بخش عمده زندگی‌اش را صرف امام حسین(ع) ‌کرد به گونه‌ای که زندگی‌اش زیر خیمه امام حسین(ع) ‌بود و خانه‌اش حسینیه شعر.

مراسم رونمایی از کتاب «به ساعت گل‌سرخ» مجموعه اشعار خلیل عمرانی عصر امروز در خبرگزاری فارس با حضور شاعران مطرح کشور چون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، منوچهر و مصطفی علیپور، علی داوودی و فرزند این شاعر مرحوم برگزار شد.

در این مراسم رضا اسماعیلی درباره خلیل عمرانی گفت:‌ خلیل عمرانی از نصرالله مردانی بسیار به نیکی یاد می‌کرد و ارادت عجیبی به این شاعر درگذشته داشت و خودش را شاگرد این شاعر می‌دانست و این ارادت بسیار زیاد بود.

این شاعر همچنین درباره کتاب «به ساعت گل‌سرخ» گفت:‌ این مجموعه بخش عمده‌اش غزل است و نشان می‌دهد که بیشترین تعلق خاطر خلیل عمرانی به غزل بوده و اکثر شاعران انقلاب به غزل رویکرد قابل توجهی داشته‌اند و این نشان می‌دهد که غزل محمل مناسبی برای بیان مطالب به خصوص مطالب سیاسی و اجتماعی و حماسی است.

مصطفی محدثی خراسانی دیگر شاعر پیشکسوت در این برنامه، خلیل عمرانی را شخصیتی خواند که شعر و شخصیتش خیلی به هم نزدیک بود و گفت: بسیاری از بیتابی‌ها و آشفتگی‌های خلیل در زندگی‌اش تجلی داشت و او بخش زیادی از توانش را صرف پرورش نسل جوانی از شعرا کرد.

وی افزود: او بخش عمده‌ای از شعرش را به همراه بخش عمده زندگی‌اش را صرف امام حسین(ع) ‌کرد به گونه‌ای که زندگی‌اش زیر خیمه امام حسین(ع) ‌بود و خانه‌اش حسینیه شعر.

سخنران دیگر این مراسم منوچهر علیپور بود که با اشاره به آئینی‌ بودن اشعار خلیل عمرانی و شناخته شدن او با اینگونه اشعارش گفت: همه ما عمرانی را شاعر آئینی می‌دانیم که آئینی بودن و انقلاب بودن او در کنار هم قرار می‌گیرد. البته من مطالعه عمیقی بر روی اشعار عمرانی داشته‌ام و به نظر من اولین مسئله‌ای که در شعر عمرانی تجلی پیدا می‌کند عشق است. او حتی در شعرهای آئینی‌اش هم یک شاعری عاشق است.

وی افزود: او در اشعارش به کرات به مسئله مهر و مهربانی اشاره کرده و بحث مهر و مهربانی در کنار پشتوانه‌های دینی و مذهبی او بسامد زیادی در اشعارش دارد.

مصطفی علیپور نیز دیگر سخنران این برنامه بود و وی با اشاره به سخنی از آلبرت کامو با این مضمون که هنر اعتراف هنرمند است، عمرانی را یکی از بارزترین مصادیق این جمله دانست که با سادگی و صداقت تمام در اشعارش،  شخصیت واقعی خود را نشان داده است و در شعر او ریا و دورویی راهی نداشته است و شعر او بی‌نقاب بود و آئینه‌ای از شخصیت واقعی این شاعر.

علی داوودی نیز آخرین سخنران این برنامه بود که او خود را نماینده‌ای از خیل عظیم شعرا دانست که با خلیل عمرانی آشنا نیستند اما ابراز امیدواری کرد که چون شاعران دیگری که بعد از مدتی از غربت درآمده‌اند، خلیل عمرانی نیز از غربت درآید و در بین شاعران و مردم بیشتر از پیش شناخته شود.

در پایان این مراسم کتاب «به ساعت گل‌سرخ» با حضور شاعران حاضر در این برنامه رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط