loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه قانون بوعلی سینا به 15 زبان دنیا

چهارشنبه 1 آبان 1392

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کتاب قانون تاکنون به بیش از 15 زبان دنیا ترجمه و بیش از 20 بار توسط افراد مختلف به زبان لاتین ترجمه و چاپ شده است.

سید حبیب‌الله موسوی بهار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کتاب قانون معتبرترین و قدیمی‌ترین منبع علم طب در جهان است، اظهار داشت: نگارش کتاب قانون در حدود سال 430 هجری قمری توسط دانشمند بزرگ شیخ‌الرئیس بوعلی سینا به اتمام رسیده و نخستین ترجمه آن به لاتین در سال 510 هجری قمری یعنی 80 سال بعد تألیف کتاب چاپ شده است.  

وی افزود: کتاب قانون بسیار زود در جهان خصوصاً غرب شناخته و به لاتین ترجمه شده، زمانی که گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع کرد، در ابتدا کتاب مقدس و قانون بوعلی سینا را به خاطر اهمیت آن به چاپ رساند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز داشت: چاپ کتاب قانون در غرب در سال‌های اولیه بعد از نگارش نشان از اهمیت بسیار زیاد این کتاب دارد و کتاب قانون بنیان علم طب در جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کتاب قانون بیش از 20 بار توسط افراد مختلف به لاتین ترجمه شده است، تصریح کرد: کتاب قانون به بیش از 15 زبان دنیا ترجمه شده و آخرین چاپ آن به لاتین در سال 2013 است که نشان از اهمیت و استفاده از این کتاب دارد. 

موسوی بهار اذعان کرد: قانون کتابی اصیل و منبع اصلی علم طب همیشه می‌توان از آن استفاده کرده و چیزهای جدیدی را آموخت. 

وی با بیان اینکه کتاب قانون در زمانی که در دنیا علمی نبوده و یا بسیار کم بوده تمام دانش زمان و دانش خود بوعلی سینا را یک جا جمع‌آوری و به جامعه ارائه کرده است، بیان داشت: کتاب قانون پایه و اساس علم طب قرار گرفته و هنوز هم به عنوان منبع و مرجع اصلی طب سنتی استفاده می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: برگزاری همایش هزاره تألیف کتاب شریف قانون در همدان باعث افتخار همگان است و بخشی از نگارش کتاب قانون در همدان بوده و شیخ‌الرئیس بوعلی سینا باعث سربلندی همه مردم همدان است. 

وی در ادامه با بیان اینکه اساتید و پزشکان علوم پزشکی و طب سنتی و حتی اساتید و دانشجویان رشته‌های دیگر مانند فلسفه در همایش هزاره تألیف کتاب قانون شرکت می‌کنند، گفت: بوعلی سینا فقط در طب سرآمد نیست بلکه در علوم دیگری چون فلسفه، ریاضی و نجوم نیز سرآمد است. 

موسوی بهار افزود: بوعلی سینا به عنوان بزرگ‌ترین دانشمند علم طب دنیا در همدان آرمیده و باید ما مقام این دانشمند شهیر را به اندازه نام و جایگاه علمی او گرامی بداریم.

همایش بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون بوعلی‎ سینا به پیشنهاد سازمان یونسکو و با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، هفتم تا نهم آبان ماه در تهران و همدان به صورت مشترک برگزار می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط