loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گپ و گفت با مرد فعال حوزه و دانشگاه‌ها

دوشنبه 6 آبان 1392

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مرد توأمان حوزه و دانشگاه است، وی می‌گوید: بیش از پنج ساعت در شبانه روز نمی‌خوابد و حتی در این سن و سال هم دست از مطالعه و تحقیق بر نمی‌دارد.

یکی از معدود چهره‌های فرهیخته حوزه و دانشگاه است که در هر دو نهاد علمی و فرهنگی درس خوانده و تدریس کرده، شاگرد تربیت کرده و خود در تمامی عرصه‌ها موفق و اثرگذار بوده است، در ملایر متولد شده و بروجرد و قم تحصیل کرده و به تهران آمده است.

وی در کنار تربیت طلبه‌های فاضل، دانشجویانی دانش‌پژوه نیز آموزش داده است و معتقد است که تربیت شاگرد بسیار در نقش اثرگذارش در اجتماع مهم است، رابطه‌اش با علامه طباطبایی بیش از استاد و شاگردی بوده و با استاد دینانی هم دوره بوده است و هم تاریخ تولد او را می‌داند!

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی حضور دراز مدتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته و از شخصیت‌های مختلف فرهنگی و علمی کشور خاطرات فراوانی دارد، از جمله اینکه او می‌گوید: نخستین پولی را که برای تأسیس انتشارات سمت در نظر گرفته شد، یک میلیون کمک امام خمینی(ره) بود و از درخواست ایشان تا دریافت پول خاطره‌ای است که وی تعریف می‌کند.

از جمله آثار ارزشمند حجت‌الاسلام احمدی می‌توان به «تأملات در فلسفه اولی(ترجمه)»، «نقد تفکر فلسفی غرب»، «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق»، «بن‌لایه‌های شناخت»، و «پادزهر در نفی انکار نزول وحی» و ... اشاره کرد، وی یکی از کارهای اثرگذار در تاریخ زندگی‌اش را تأسیس سازمان انتشارات سمت دانست.

حجت‌الاسلام احمدی مقالاتی نیز درباره فلسفه کانت، علم و دین، سنت و مدرنیته، قرائت دین، عقل رابطه با دین و عرفان و ... کار کرده است، وی دوستان و آشنایانی چون شیخ محمود شبستری نیز داشته است.

وی معتقد است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از فرهنگی‌ترین شخصیت‌هایی هستند که وی تاکنون در طول زندگی خویش داده، وی تلاش بسیاری برای اعتلای علوم انسانی در کشور انجام داده از شورای عالی انقلاب فرهنگ گرفته تا سازمان تحقیق و مطالعه کتب علوم انسانی(سمت) در دوران جوانی تاکنون.

حجت‌الاسلام احمدی معتقد است که لحظه‌ای وقتش را به جز مطالعه نمی‌گذراند، حتی در ایام تعطیلات و در منزل بازهم مطالعه می‌کند و شبانه روز بیش از چهار یا پنج ساعت نمی‌خوابد و بیشتر وقتش را به مطالعه می‌گذراند و گاهی در طول روز استراحت کوتاهی دارد.

وی که نویسنده کتاب «معارف» عمومی دانشگاهی است، برای بازنشسته شدن در سازمان سمت آمادگی دارد، اما می‌گوید: این مسئولیت بزرگی است و تا زمانی که فرد مناسب برای اینجا را پیدا نکنم، از فعالیت کنار نمی‌کشم.

حجت‌الاسلام احمدی در زمینه‌های علوم انسانی و بومی‌سازی آن در کشور با ما سخن می‌گوید و البته دید مثبتی به وضعیت علوم انسانی پس از انقلاب دارد، سیر تحولات علوم انسانی در غرب را توضیح می‌دهد و می‌گوید که ما هم رشد مناسبی دراین سال‌ها داشته‌ایم.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط