loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اهدای 20 هزار جلد کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان

چهارشنبه 27 آذر 1392

 «علی‌اشرف مجتهد شبستری» رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان از اهدای 20 هزار جلد کتاب از سوی ایرانیان به تاجیک‌ها خبر داد.

وی این مطلب را صبح امروز در مراسم اهدای چهار هزار و پانصد کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان عنوان کرد.

شبستری در مراسم اهدای این کتاب‌ها گفت: این کتاب‌ها از سوی مردم ایران جمع‌آوری شده و بخش اعظم آن را کتاب‌های علمی تشکیل می‌دهد.

شبستری افزود: حدود یک سال و نیم پیش از طریق روزنامه‌ها از مردم ایران درخواست شد که کتابخانه ملی تاجیکستان به کتاب نیاز دارد و آنان این درخواست را به خوبی پذیرفتند و تاکنون حدود 20 هزار نسخه کتاب تقدیم کرده‌اند که ما توانسته‌ایم تنها چهار هزار و 500 جلد از آنها را به تاجیکستان وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد که باقیمانده کتاب‌ها در ایران محفوظ است و به محض فراهم شدن شرایط حتما به تاجیکستان ارسال خواهد شد.

علاوه بر این، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان تصمیم گرفته‌ که در کتابخانه ملی تاجیکستان محفل مثنوی‌خوانی و آموزش خط فارسی ایجاد کند.

به گفته «ناصرجان سلیم‌اف» رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان، همه کتب جمع‌آوری‌شده به خط فارسی هستند که علاوه بر تألیفات نویسندگان و دانشمندان ایرانی، ترجمه فارسی آثار نویسندگان جهانی و همچنین کتاب‌های علمی غیرایرانی که به فارسی برگردان شده‌اند، نیز شامل آنها هستند.

این در حالی است که انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به ریاست علی ‌اشرف مجتهد شبستری، اولین سفیر ایران در تاجیکستان فراخوان اهدای کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان را با کمک فرهنگ‌دوستان از مدت‌ها قبل برنامه‌‌ریزی کرده است.

هدف از این طرح گسترش و تقویت زبان و خط فارسی و انتقال نوشته‌ها و پژوهش‌ها در زمینه‌های گوناگون به تاجیکستان عنوان شده است.

قرار است که همکاری‌های انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با کتابخانه ملی این کشور تنها به اهدای کتاب محدود نشود، بلکه در زمینه‌های دیگر نظیر ترجمه نیز همکاری‌هایی انجام شده و گسترش یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط