loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی واکنش مراجع عظام تقلید نسبت به فتنه 88

یکشنبه 8 دی 1392

«خواص اگر در هنگام لازم کاری را که متوجه آنهاست درست تشخیص دادند و عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می کند، حسین بن علی ها به کربلاها کشانده نمی شوند. اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند، فهمیدند و اختلاف کردند، کربلاها در تاریخ تکرار خواهد شد.» / مقام معظم رهبری – 20 خردادماه 1375

در میان همه افرادی که به نتیجه انتخابات سال 88 معترض بودند، معاندان و مغرضان را که کنار بگذاریم؛ افرادی نیز بودند که قابل راهنمایی و هدایت بودند. عده ای که شاید با مشاهده موضع گیری خواص، اعم از علما و سیاسیون برجسته، نظرشان عوض می شد؛ خصوصا که در ناآرامی های سال 88، عده ای سکوت خواص را به تایید ایشان تفسیر می کردند. از همین رو بود که مقام معظم رهبری تاکید ویژه بر موضع گیری سریع و صریح خواص داشتند.
 
از جمله خواص هرجامعه ای به ویژه جوامع دینی، علمای دینی طراز اول آن می باشند. به خصوص آن ها که در کسوت مرجعیت، هدایت مقلدین خود در امور را عهده دارند.
 
این نوشتار، نگاهی خواهد داشت به موضع گیری مراجع عظام تقلید به فتنه سال 88. بزرگانی که حق را به موقع تشخیص دادند، اختلاف نکردند و به یاری آن شتافتند.
 
آیت الله حسین نوری همدانی
 
این مرجع بزرگوار را بدون شک می توان یکی از سردمداران و پیشگامان دفاع از نظام در حوادث فتنه 88 دانست.
 
آیت الله نوری همدانی با شروع نا آرامی ها، روزی نبود که علیه فتنه انگیزان صحبت نکند. دفاع ایشان از انقلاب تا جایی پیش رفت که با منتشر شدن خبر حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه 29 خرداد (چند روز پس از انتخابات) دفتر آیت الله نوری همدانی اعلام کرد: این مرجع بزرگوار قصد دارد در نماز جمعه رهبری حاضر شود. البته گفته می شود رهبر انقلاب از این اقدام ایشان جلوگیری نموده و فرموده بودند: هنوز کار به جایی نرسیده که مراجع بزرگوار تقلید را به صحنه بیاوریم.
 
این مرجع انقلابی همچنین در یکی از جلسات درس خود، شعاری کوبنده را سر داد و طلاب را دعوت به تکرار این شعار نمود. ایشان شعار دادند: «خامنه ای کوثر است / دشمن او ابتر است». کاری که شاید افرادی به مراتب پایین تر از یک مرجع تقلید هم حاضر به انجام آن نباشند و آن را پایین تر از شأن خود بدانند. 
 
جریان اصلاح‌ طلب در برابر روشنگری های آیت الله نوری همدانی، در ابتدا سعی کرد برخی از وابستگان خود را نزد ایشان بفرستد و وی را از مواضع خود منصرف سازد، شگردی که در آن توفیق نیافتند و ناچار شدند استراتژی تبلیغات منفی و گسترده علیه این مرجع تقلید را در دستور کار قرار دهند.
 
آیت الله نوری در دیدار با جمعی از فرماندهان و پرسنل ناجا در دی ماه 88، چهار سوال از میرحسین موسوی پرسید: 
سوال اول) شما که خودتان را پیرو و دنباله‌رو خط امام راحل(ره) و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی معرفی می‌کنید، چرا در مقابل شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» هواداران‌تان در راهپیمایی روز قدس، هیچ عکس‌العملی نشان ندادید؟
 
سؤال دوم) چرا باید رهبران و گردانندگان این گروه در مقابل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» سکوت کنند؟ شعار جمهوری ایرانی شعاری است که رضاخان و پسرش مرتباً سر می‌دادند.
 
سؤال سوم) طرفداران شما در شهر مقدس قم و همچنین تهران و شهرهای دیگر، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند. اگر شما واقعاً پیرو خط امام(ره) و در زمره دوستداران ایشان هستید، چرا آنان را متوجه اشتباه و غفلت‌شان نمی‌کنید؟
 
سوال چهارم) شما می‌گویید هیچ رابطه‌ای با بیگانگان ندارید، اما همگان می‌دانند که آنها چقدر از شما در رسانه‌های خود تعریف و تمجید می‌کنند، پس چرا راه خود را از آنان جدا نمی‌کنید؟ 
 
آیت الله نوری همدانی با کارنامه ای که از خود در فتنه 88 به جا گذاشت، تعریف تازه ای از انقلابی گری یک عالم تراز اول را در عصر حاضر ارائه کرد. 
 
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
 
آیت‌الله مکارم شیرازی در ۵ شهریور 88 درباره محاکمه سران فتنه فرمودند: «با سخنان اخیر مقام معظم رهبری دیگر دستگاه قضایی عذری ندارد که در برخورد با کسانی که در جریان اغتشاشات نقش داشته‌اند، مماشات کند.» 
 
ایشان افزودند: «برای اینکه اعتماد مردم جلب شود باید هرکس که در این جریان نقش داشته به مجازات برسد و امیدوارم دستگاه‌های قضایی به مسائل اخیر به صورت کامل رسیدگی کند.»
 
آیت الله عبدالله جوادی آملی
 
آیت الله جوادی آملی ضمن خطبه نماز جمعه 3 مهر 88 قم در مورد فتنه رخ داده اشاره داشتند: «اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است، باید بداند که ملت ایران مقاوم بوده و در برابر هیچ فتنه‌ای سر تسلیم فرود نمی‌آورد. دشمن باید این خیال‌های باطل را از ذهن خود بیرون کند و بداند با شکستن چند شیشه، اختلاف و درگیری و فتنه در ایران رخ نخواهد داد.»
 
آیت الله مجتبی تهرانی
 
سایت رسمی آیت الله تهرانی در تاریخ 1388/11/18، اقدام به انتشار سلسله مباحث ایشان در محرم و صفر سال 1368 با موضوع فتنه نمود.
 
با شروع انتشار این مطالب، عده ای که دوست نداشتند حاج آقا مجتبی در مقابلشان قرار بگیرد، عنوان داشتند که این مباحث ارتباطی با مسایل اخیر ندارد و مربوط به همان زمان سال 1368 است.
 
 
در پی این ادعاها و در پاسخ به شبهات مطرح شده، سایت رسمی آیت الله طهرانی ضمن پیامی عنوان داشت: «سلسله مباحث «فتنه» در سال 1368، ذیل عنوان «آزمایش الهی» در جلسات درس اخلاق و معارف اسلامی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مجتبی تهرانی مطرح شده است که با توجه به فضای فتنه گون اخیر جامعه، بنا به توصیه معظم له جهت استفاده تشنگان معارف ناب اسلامی منتشر می شود.»
 
شایان ذکر است که برخی شنیده ها حاکی از آن است که عنوان «فتنه» بر حوادث سال 1388 را آیت الله طهرانی، با توجه بر اوضاع و احوال حاکم در آن زمان پیشنهاد نمودند و این عنوان با استفاده مقام معظم رهبری در سخنانشان بر حوادث آن سال، وضع شد.
 
آیت الله جعفر سبحانی
 
آیت الله سبحانی طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فتنه سال 88 و ضرورت اجتناب از فتنه ها فرمودند: «باید از ایجاد هر گونه فتنه در کشور چه از نوع سیاسی و چه از نوع اقتصادی پرهیز کرد؛ شاید کسانی که فتنه ۸۸ را بر پا کردند، بگویند ما به دنبال فتنه تا این حد نبودیم، ولی کاری را آغاز کردند که سرانجامش آن شد؛ امروز هم باید مراقب باشیم که فتنه‌ای دیگر ایجاد نشود.»
 
آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی
 
پس از حوادثی که در سال 88 رخ داد، آیت الله شبیری زنجانی، با اشاره به پیچیدگی جریانات عنوان داشتند: «این قضیه همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می کنند که هیچ کدام نمی توانستند به این شکل بحران را اداره کنند.»
 
گفتنی است که در سال 89 و طی سفری که مقام معظم رهبری به قم داشتند، استقبال گرم آیت الله شبیری زنجانی از ایشان باعث شد تا سایت مهدی کروبی، آیت الله زنجانی را مورد تمسخر قرار دهد و به خاطر عدم تقابل این مرجع عالی قدر با نظام، ایشان را به باد انتقاد بگیرد، که البته مطلب مذکور به خاطر اعتراضات فراوان از این سایت هتاک برداشته شد. 
منبع: خبرگزاری رجا نیوز

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط