loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طلسم پخش تیزر کتاب در تلویزیون شکسته شد

یکشنبه 15 دی 1392

بالاخره آرزوی پخش تیزر تبلیغاتی کتاب از تلویزیون محقق شد. روزهای آخر ماه صفر که همزمان با سالروز شهادت امام رضا علیه السلام بود فرصت مناسبی بود تا اولین تیزر کتاب از تلویزیون پخش شود، تیزری از کتاب «اعترافات غلامان» که با حال و هوای آن روزها هم هماهنگی داشت.

به گزارش رجانیوز، تبلیغ کتاب در تلویزیون همیشه یکی از آرزوهای دیرینه اهالی فرهنگ بوده است. در چند سال اخیر نیز بارها این آرزو بر زبان آمده بود و ناشران، نویسنده‌ها و چهره‌های فرهنگی از اینکه کتاب برای راه یافتن به تلویزیون چنین راه سختی را پیش رو دارد انتقاد کرده بودند؛ راهی که ظاهراً برای چیپس و پفک خیلی راحت طی شده بود!

سال 89 یکبار این آرزو در آستانه برآورده شدن قرار گرفته شده بود و حتی برخی از زسانه‌ها از علاقه‌مندان خواسته بودند برای استفاده از تخفیف هفتاد درصدی تلویزیون جهت تبلیغ کتاب زود بجنبند تا عقب نمانند. اما این خبر در آن سال هیچوقت تا مرحله اجرا شدن پیش نرفت.

اما سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان کتاب‌خانه‌ها و کتابداران در سال 90 را باید نقطه عطفی در این ماجرا دانست. ایشان در آن دیدار بر اهمیت تبلیغات کتاب از رسانه‌های گروهی تاکید و اظهار داشتند: کتابخوانى باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهده‌ى همه‌ى دستگاه‌هایى است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدائى بگیرید ـ که برنامه‌هایى باید باشد که کودکان ما را از اوان کودکى به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تأمل ـ تا دستگاه‌هاى ارتباط‌جمعى، تا صدا و سیما، تا وسایل تبلیغاتى گوناگون.

ایشان طی همین دیدار تاکید کردند: یکى از کارهاى بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات کتابخوانى همه‌گیر شود. ما امروز مى‌بینیم براى کالاهاى کم‌اهمیت که تأثیرى هم در زندگى انسان‌ها ندارند، صاحبانش تبلیغات رنگین عجیب و غریبى را متصدى می‌شوند، مباشر می‌شوند؛ دستگاه‌هاى ارتباط‌جمعى، مطبوعات، صدا و سیما آنها را پخش می‌کنند؛ در حالى که آن محصولات هیچ ضرورتى ندارند، هیچ لزومى ندارند، یک چیز اضافى در زندگى هستند؛ گاهى بودنشان مفید است، گاهى بودنشان حتّى مفید هم نیست؛ شاید مضر هم هست. محصولى با عظمت کتاب، با ارزش کتاب، درخور این است که تبلیغ بشود؛ تشویق بشوند کسانى که می‌توانند کتاب را بخوانند؛ این را ما باید به صورت عادت در بیاوریم.همین تاکید موجب شد تا پیگیری این خواسته ایشان یکی از اولویت‌های مجموعه‌های مرتبط با حوزه کتاب کشور باشد. این پیگیری‌ها نهایتاً بعد از دو سال نتیجه داد و تیزر کتاب «اعترافات غلامان» از تلویزون پخش شد. 13 کتاب دیگر هم در مرحله تولید آگهی هستند و قرار است هر کدام بین 45 تا 65 بار فرصت تبلیغ شدن در تلویزیون را پیدا کنند. اینها اطلاعاتی است که میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی  بیان داشته است. این مجمع علاوه بر اینکه در این سالها بیشترین پیگیری را برای پخش تیزر کتاب از تلویزیون داشته است، هم اکنون نیز در کارگروه شکل گرفته در تلویزیون، در کارشناسی کتابها نقش دارد.

اما پخش تیزر «اعترافات غلامان» و کیفیت آن این امیدواری را ایجاد کرده است که دقت هنری و فنی انجام گرفته برای ساخت این تیزرها در حد مطلوبی است و برای ساخت آنها وقت گذاشته شده است. چند سال قبل نیز که بحث آگهی کتاب داغ شده بود، فعالان  این حوزه تاکید کرده بودند که این تیزرها باید از نظر ساخت فنی و هنری در حدی باشند که بتوانند با سایر آگهی‌های موجود در تلویزیون رقابت کرده و مخاطب را به دیدن خود ترغیب کنند.

مجید صحاف، مدیر وقت مرکز رسانه‌ای شیرازه یکی از این فاراد بود که چنین گفته بود: «تیزر کتاب باید بتواند با تبلیغات بقیه کالاها رقابت کند و نباید تیزر کتاب یک فاصله عمیق فنی با دیگر تبلیغ‌ها داشته باشد. همان طور که تبلیغات لباس جذاب است، تبلیغات کتاب هم باید جذاب باشد و این به خلاقیت نیاز دارد تا تیزر کتاب بتوانند آن کتاب را به نحوی معرفی کنند که مخاطب به اشتها بیاید و کتاب را بخرد یا به نحوی آن را پیدا و مطالعه کند.»

تیزر «اعترافات غلامان» توانسته است این دغدغه را تا حدی برطرف کند. شما هم با دیدن این تیزر که در ادامه وجود دارد می‌توانید در اینباره قضاوت کنید.

 

 

 

به هر حال آغاز پخش تیزر کتاب در تلویزیون را باید نوید دهنده روزهایی بهتر برای کتاب و کتابخوانی کشور دانست و امیدوار بود که این اقدام به افزایش کتابخوانی در کشور بیانجامد.

منبع: رجانیوز

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط