loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سه نشانه‌ای که کشیش مسیحی از پیامبر داد

نویسندگان مرتبط : سید جعفر مرتضی عاملی

چهارشنبه 25 دی 1392

یکی از کتابهایی که می‌تواند در هفته وحد و به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) برای مطالعه پیشنهاد شود کتابیست که آن را حاصل 50 سال تلاش علامه جعفر مرتضی عاملی می‌دانند. کتابی که اگرچه توسط یکی از علمای بزرگ جهان تشیع نوشته شده اما استناد آن به منابع اهل سنت همراه با نقد آنها بر اتقانش افزوده است. نقل است که علامه عاملی برای نوشتن این کتاب بیش به دو هزار منبع حدیثی و تاریخی مراجعه کرده است. این کتاب «لصحیح من سیرة النبی الاعظم» نام دارد.

دوره 12 جلدی این کتاب ترجمه شده  و برای مطالعه موجود است که برای اهل تحقیق و پژوهش یکی از بهترین کتابهای در سیره حضرت رسول است. اما خب باید انصافاً اذعان کرد که چنین کتاب حجیمی شاید برای استفاده عامه مردم قابل توصیه نباشد.

ولی زود ناامید نشوید. خلاصه دو جلدی این کتاب که با عنوان «سیرت جاودانه» به فارسی ترجمه شده است برای سیراب کردن علاقه‌مندان کفایت می‌کند. سیرت جاودانه ترجمه دکتر محمد سپهری از کتاب «لصحیح من سیرة النبی الاعظم» است که می‌تواند برای همه علاقه‌مندان به مطالعه و الگوگیری از سیره رسول مکرم اسلام قابل استفاده باشد.

همانطور که گفته شد کتاب سیرت جاودانه دو جلد دارد. نویسنده در جلد اول که از شش بخش تشکیل شده، به بررسی سیره پیامبر صلی‌الله علیه و آله از آغاز تا پایان جنگ می‌پردازد. بخش اول با عنوان «مباحث مقدماتی» تصویر مغشوشی را که روایات عامه از سیمای پیامبر(ص) ترسیم کرده‌اند، نقد و ریشه‌های سیاسی پیدایش این روایات و نحوه بسط تاریخی و تثبیت آن‌ها را بیان می‌کند.

در بخش دوم جلد اول با عنوان «پیش از بعثت» که چهار فصل دارد، به مباحثی چون اوضاع شبه جزیره عربستان پیش از ظهور اسلام، دوران کودکی و جوانی پیامبر(ص)، ازدواج آن حضرت با خدیجه و ولادت حضرت فاطمه س) و صحت و سقم ازدواج دو دختر پیامبر به نام‌های رقیه و ام کلثوم با عثمان پرداخته است. بخش سوم با عنوان «از بعثت تا هجرت (مسلمانان) به حبشه»، بخش چهارم با عنوان «از مسلمانی حمزه تا بیعت عقبه»، بخش پنجم با عنوان از «مکه تا مدینه» و بخش ششم با عنوان «از ورود به مدینه تا پایان جنگ بدر» دیگر بخش‌های جلد اول این مجموعه دو جلدی‌اند.

جلد دوم این کتاب نیز شامل بخش‌های هفتم تا سیزدهم با عناوین «از بدر تا احد»، «جنگ احد و پیامدهای آن»، «شخصیتها و حوادث»، «از احد تا بنی نضیر»، «جنگ با بنی نضیر» و «از اخراج بنی نضیر تا نبرد خندق» است. نویسنده در بخش سیزدهم که بخش پایانی این کتاب است نیز به طور مفصل به جنگ احزاب پرداخته است. این کتاب سیره پیامبر را تنها تا پایان جنگ احزاب، یعنی سال چهارم یا پنجم هجرت گزارش کرده است.

دکتر سپهری مترجم کتاب درباره یکی از ویپگی‌های ممتاز سیرت جاودانه می‌گوید: «مامی منابع قدیم و جدید شیعه و سنی همگی دیده شده است و بسیاری از شبهاتی که توسط یهودیان مسلمان شده یا اهل کتابی که در دوره نخست مسلمان شده اند به نام اسرائیلیات وارد سیره شده بود مورد بررسی و نقد و حذف قرار گرفته است.»

گفتنی است آیت الله جاودان نیز چندی پیش این کتاب را بعنوان کتابی مفید برای مطالعه درباره سیره پیامبر معرفی کرده بودند. این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتظر شده است.

در بخشی از این کتاب و پیرامون اسلام آوردن سلمان فارسی می‌خوانیم:

اسلام آوردن سلمان

«سلمان در سال نخست هجری و احتمالاً در ماه جمادی الاولی اسلام آورد. خلاصه داستان زندگی سلمان تا اسلام آوردن وی، مطابق نقل صغانی، چنین است:

«او که در دل خود تشنگی سیری ناپذیری برای کشف حقیقت احساس می کرد، در سرزمین خود، ایران تعالیمی را از یک راهب مسیحی آموخت. خانواده اش از ماجرا مطلع شدند و در صدد برآمدند که راهب را بیرون کنند، اما سلمان، به جهت اشتیاقی که برای درک حقیقت داشت، به طور پنهانی به همراه آن راهب عازم موصل شد. سلمان در آنجا راهبان متعددی را ملاقات کرد و چند ماه بعد همراه یکی از ایشان به بیت المقدس رفت... آخرین کشیشی که سلمان او را ملاقات کرده بود به هنگام وفات خود به سلمان بشارت داد که به زودی در میان عرب پیامبری ظهور خواهد کرد که صدقه نمی خورد ولی هدیه قبول می کند و بین دو کتف او مهر نبوت قرار دارد.

راهب به سلمان فرمود که اگر آن پیامبر را درک کردی به وی ایمان بیاور. در نهایت، سلمان در قباء به حضور پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ رسید و خرمایی را به عنوان صدقه به آن حضرت تعارف کرد. پیامبر نخورد و به اصحاب فرمود که بخورند. سلمان در دل خود این را یک نشانه دانست. سلمان، پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ را برای بار دوم در مدینه ملاقات کرد و این بار خرمایی را به عنوان هدیه به آن حضرت تقدیم کرد. پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ آن را تناول کرد. سلمان این را نشانه دوم محسوب کرد.

او برای بار سوم پیامبر را در بقیع به هنگام تشییع پیکر یکی از یارانش دید و بر او سلام کرد و سپس در پشت سر حضرت قرار گرفت تا بلکه در موقعیت مناسب مهر نبوت را ببیند. پیامبر که متوجه ماجرا بود مهر نبوت را به سلمان نشان داد. سلمان با دیدن این نشانی قطعی منقلب شد و با چشمانی گریان خود را به پیامبر چسبانید و آن حضرت را بوسید و اسلام آورد و داستان زندگی خود را برای آن حضرت تعریف کرد. سلمان که تا این زمان برده بود پس از این ماجرا با اربابش قرارداد رهایی از بردگی امضا کرد. او برای پرداخت مبلغ تعیین شده در قرارداد کار می کرد و پیامبر ـصلی اللّه علیه و آله ـ در این راه او را یاری می داد.»

نخستین جنگی که سلمان در آن حضور داشت، بنا بر گزارش های تاریخی مختلف، جنگ خندق یا جنگ بدر بود. پس از آن نیز وی در همه جنگ ها حضور داشت.»

منبع: رجانیوز

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط