loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شناخت عمومی جامعه در کتاب «جهان‌های اجتماعی»

دوشنبه 14 بهمن 1392

کتاب «جهان‌های اجتماعی» نوشته حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا در بخش علوم اجتماعی پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شد. این کتاب شامل سه بخش است که هر بخش آن نیز از چهارده فصل متشکل شده است. 

پارسانیا در این کتاب، در بخش نخست، کنش انسانی و اجتماعی و به طور کلی، مباحث علوم انسانی و علوم اجتماعی مبتنی بر بنیان‌های هستی‌شناختی و انسان‌شناختی حکمت اسلامی را تشریح کرده و سپس بیان می‌کند که متافیزیک، علاوه بر عدم الحاق به علوم طبیعی به علوم انسانی نیز ملحق نمی‌شود بلکه به عنوان بخش بنیادی از حکمت نظری در قبال علوم انسانی و اجتماعی قرار می‌گیرد. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دوم کتابش به بیان جهان‌های گوناگون جمادات، نباتات، حیوانات و جهان انسانی می‌پردازد و نسبت بین آن‌ها را بر اساس حکمت صدرایی توضیح می‌دهد و در نهایت متذکر می‌شود که هیچ‌یک از این جهان‌ها، قابل تقلیل به دیگری نیست. 

پارسانیا در قسمتی از کتاب در بحث تقابل دو جهان اسلام و دنیای متجدد به عنوان دو نمونه از جهان‌های معنوی و دنیوی می‌نویسد: «تبیین هویت این دو جهان و شناخت مرزهای فرهنگی هر یک از آن دو، امکان تصمیم بخردانه انسان مردد امروز را برای عبور از مرزهای فرهنگی و خط‌‌های هویتی، فراهم می‌آورد.» 

مولف کتاب «جهان‌های اجتماعی» در بخش پایانی این اثر به بحث درباره شناخت عمومی و شناخت علمی، انواع شناخت علمی جامعه، شناخت تجربی، عقلی و شهودی و در نهایت، انواع شناخت‌های اجتماعی در کلام الله مجید می‌پردازد. 

دکتر پارسانیا در مقدمه‌ کتابش، اذعان می‌کند که روند شکل‌گیری فصل‌های کتاب و ساختار کلی آن مبتنی بر مباحث کتاب جامعه‌شناسی سال دوم آموزش متوسطه سال تحصیلی 89 – 90 است. 

چاپ دوم کتاب «جهان‌های اجتماعی» نوشته حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در 305 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و با بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب فردا با همکاری نشر معارف منتشر شد. 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط