loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آرمانگرایی عنصر اصلی مکتب داستان انقلاب

سه‌شنبه 29 بهمن 1392

اختتامیه ششمین جشنواره داستان انقلاب در حالی با یاد مرحوم امیرحسین فردی برگزار شد که رئیس حوزه هنری گفت: آرمانگرایی اصلی‌ترین عنصر مکتب داستان انقلاب است.

ساعاتی پیش ششمین جشنواره داستان انقلاب با معرفی برترین‌ها و حضور چهره‌های ادبی و فرهنگی و سیاسی به کار خود پایان داد.

* فتاحی: جشنواره امسال از شعارزدگی به پختگی رسیده است

بنابر این گزارش در ابتدای مراسم اختتامیه حسین فتاحی دبیر هنری جشنواره با بیان اینکه این جشنواره از سال 86 به ابتکار مرحوم امیرحسین فردی برپا شد، گفت: جشنواره داستان انقلاب در 5 دوره گذشته بر دوش او بود و به ثمر نشستن آن مرهون زحمات اوست و امیدواریم تا وقتی که این جشنواره ادامه دارد او از فعالیت‌های ما خوشحال و روحش شاد باشد.

وی با اشاره به حضور بیش از 2200 اثر در شش دوره این جشنواره، افزود: میانگین هرساله ما بین 300 تا 400 اثر است که امسال تعداد 400 اثر به جشنواره رسیده که 70 اثر به مرحله دوم راه یافتند.

فتاحی با بیان اینکه در شش دوره گذشته 550 اثر قابل توجه به مرحله دوم رفته و مورد داوری قرار گرفته است، تصریح کرد: از این 550 اثر 50 اثر برتر داشته‌ایم که بیشتر آنها چاپ شده که برخی از آنها چون «شاه بی‌شین»، «فصل کبوتر»، «فصل پنجم سکوت» و ... است.

وی با اشاره به برگزیده شدن 9 اثر در جشنواره امسال افزود: جشنواره داستان انقلاب از سال سوم بخش نوجوان به آن اضافه شده و خوب است که بخش کودک نیز به آن افزوده شود.

فتاحی با اشاره به تجدید عهد برگزارکنندگان این جشنواره با امام خمینی (ره) و نشست صمیمی با نویسندگان افزود:‌ از ویژگی‌‌های جشنواره امسال عبور از شعارزدگی و رسیدن به پختگی است و به نظر من شیب جشنواره مثبت است.

*قزوه: اگر داستان خود را ننویسیم برای‌مان می‌نویسند و غلط می‌نویسند

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی گفت: اگر تاریخ خود را ننویسیم برای‌مان می‌نویسند و غلط می‌نویسند و اگر داستان خود را ننویسیم برای‌مان می‌نویسند و غلط می‌نویسند.

وی با بیان اینکه مقام داستان در قرآن مجید و ادب فارسی مقامی فاخر و جایگاهی ویژه است، افزود: امروز در تاجیکستان داستان به معنای قصه منظوم است و آنجا به شعر مولوی داستان می‌گویند و آنچه ما آن را داستان می‌دانیم حکایه گفته می‌شود.

وی با اشاره به ترکیبات کلمه داستان در شعر و ادب فارسی ادامه داد:‌ قدیمی‌ترین شعری که در آن کلمه داستان به کار رفته شعر رودکی است و ترکیباتی چون داستان‌ زدن یعنی ضرب‌المثل و هم داستانی به معنی هم‌رأی شدن در ادب فارسی به کار رفته است.

قزوه با بیان اینکه داستان‌گو امروز می‌خواهد خواننده را با خود هم به سابقه ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت:‌ برخی عرفان‌های نوظهور که به نام دیگران در جهان منتشر شده برداشت‌هایی از ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به رمان کوری، برنده جایزه نوبل افزود: چندی پیش در استامبول ملاقاتی کوتاهی با سالاماگو داشتم و به او گفتم که ما در عرفان فارسی سهروردی داریم و داستان شما شبیه سهروردی است.

قزوه ادامه داد:‌ برخی تفکرات امروز و عرفان‌های نوظهور گرده‌برداری‌های از کارهای علاءالدوله است.

* مومنی: آرمانگرایی اصلی‌ترین عنصر مکتب داستان انقلاب است

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم محسن مؤمنی شریف مدیر حوزه هنری در سخنانی با بیان اینکه جشنواره داستان انقلاب با یاد کسی گره خورده که بنیانگذار داستان و ادب انقلاب بود، گفت: امیرحسین فردی الگوی کسانی است که می‌خواهند به قله برسند.

وی افزود: به یاد دارم پارسال در همین روزها او از دغدغه‌هایش برای ادبیات انقلاب می‌گفت و امیدوارم کار ما در حوزه هنری روح او را شاد کند.

مؤمنی با اشاره به عناصر مکتب داستان انقلاب تصریح کرد:‌ عنصر آرمانگرایی، اصلی‌ترین عنصر این مکتب است و اساساً‌ هنر بی‌آرمان، ادب و هنر نیست.

وی علت به وجود آمدن هنر را آرمان دانست و افزود: در دوره‌های اولیه نیز زندگی معمولی ملال‌آور بود و این قصه‌ها بود که انسان را تهییج می‌کرد تا به سمت آرمان حرکت کند البته آرمان با توجه به جهان‌بینی‌ها فرق می‌کند.

مؤمنی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جشنواره داستان انقلاب جشنواره‌ای بنیادی است، گفت: این جشنواره در مدت کم توانسته است در میان دغدغه‌‌مندان حوزه داستان انقلاب جای پیدا کند.

وی با ابراز خرسندی از انجام کارهای بنیادی فراوان در حوزه هنری افزود:‌ البته طبع حوزه هنری پرهیز از خودستایی است چه اینکه وقتی چهره‌هایی چون امیرحسین فردی از میان ما رفتند مردم فهمیدند آنها چه کسانی بودند.

مؤمنی با خطاب قرار دادن کسانی که خود را آوینی می‌پندارند، ادامه داد: این افراد باید با مسیر آوینی آشنا شوند چه اینکه آوینی نیز قبل از شهادتش کمتر شناخته شده بود و سیره او نیز پرهیز از خودستایی بود.

رئیس حوزه هنری با اشاره به ابراز خرسندی رهبر انقلاب از فعالیت‌های حوزه هنری تصریح کرد: ما اهل شلوغ‌ کردن نیستیم اما این یک بدی دارد که برخی می‌پندارند ما کاری نمی‌کنیم و سخن می‌گویند که در حوزه هنری کاری انجام نمی‌شود و دل جوانان را خالی می‌کنند. این در حالی است که هم‌اکنون بیش از هزار پروژه در حوزه هنری در حال اجرا است.

وی خواستار انصاف در نقدها شد و اظهار داشت: افتخار حوزه این است که از همه جهت از VOA تا دوستداران انقلاب از آن انتقاد می‌کنند.

وی افزود: البته در اوج این جفاها بود که رهبری انقلاب گفتند وقتی من گزارش حوزه هنری که دفتر ایشان تهیه کرده را مطالعه کرده‌ام سجده شکر به جای آوردم که البته اگر سایت ایشان این سخن را منتشر نمی‌کرد ما حتی جرأت نداشتیم آن را به همکاران‌مان بگوییم.

مؤمنی در عین حال ادامه داد: البته باید حواس‌مان باشد و حوزه باید خیلی کار کند البته به مناسبت جشنواره فیلم فجر ما را مورد انتقاد قرار می‌دهند و آنهایی که باید کار کنند و نمی‌کنند از انصاف خارج می‌شوند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به سنت پیشینان خود مبنی بر ایجاد فضای باز نقد و اظهارنظر در حوزه هنری تصریح کرد: من وظیفه دارم این سنت را ادامه دهم و کسانی که به عرصه انقلاب اعتقاد دارند می‌توانند اینجا نقد و صحبت داشته باشند.

وی افزود: البته باید تقوا داشت چرا که تقوا آوینی را آوینی کرد؛ نوری‌زاد می‌خواست آوینی باشد اما مخمل‌باف دسته چندم شد.

*پرویز: استقلال آزادی جمهوری اسلامی در آثار هنری ما تجلی نیافته است

بنابراین گزارش محسن پرویز معاون اسبق فرهنگی وزیر ارشاد در سخنانی با یادی از امیرحسین فردی گفت: فردی یکی از نعمت‌های داستان انقلاب بود که از دست ما رفت؛ کسی که زحماتی بدون ریا و از صمیم قلب می‌کشید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درباره داستان انقلاب این نکته مهم است، افزود: جوان امروز که بیش از انقلاب را درک نکرده دلایل انقلاب را نمی‌داند و باید به جوان امروز این نکته توضیح داده شود که متأسفانه تاکنون موفق نبوده‌ایم.

پرویز با بیان اینکه با صحبت‌هایی مبنی بر اینکه در عرصه داستان انقلاب کاری صورت نگرفته مخالفم، تصریح کرد: بسیاری در حوزه ادب و هنر انقلاب عاشقانه و مخلصانه کار کردند اما به این نیاز پاسخی داده نشده لذا واجب‌ترین کار امروز ما بیان چرایی انقلاب در حوزه هنر است.

وی افزود: امروز خیلی‌ها تلاش می‌کنند چرایی انقلاب را زیر سؤال ببرند یا عواملی را مطرح کنند که آن زمان در مخیله هیچ کس نبود.

پرویز ادامه داد: در واقع شعار اصلی انقلاب که استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود در آثار هنری ما تجلی نیافته و در دل و جان این آثار رشد نکرده است.

معاونت اسبق فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه برخی این روزها بسته شدن دو روزنامه را با فضای اختناق دوران ستم‌شاهی یکسان می‌دانند، تصریح کرد: امروز برخی به دنبال تطهیر رژیم سابق هستند تا جایی که برخی جنایات ثابت شده را هم نادیده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امروز آزادی در ایران بسیار خوب است به ویژه در منطقه خاورمیانه افزود: جوانان فکر می‌کنند بستن دو روزنامه همان اختناق رژیم پهلوی است در حالی که فضای آن روزها را درک نکردند و باید با داستان این موضوع را ارائه کنیم.

پرویز ادامه داد:‌ البته داستان باید پس‌زمینه هنرهای نمایشی شود تا شاهد سریال‌ها و فیلم‌هایی در تلویزیون و سینما باشیم.

بنابراین گزارش در ادامه 9 نفر جایزه خود را از ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب دریافت کردند یکی از این افراد محمدباقر سیدی بود که پس از دریافت جایزه خود گفت: به کسانی که جایزه نگرفتند توصیه می‌کنم آن را تبدیل به فیلم‌نامه کنند شاید جایزه گرفتند؛ چرا که من این داستان را پیش‌تر به صورت فیلم‌نامه به جایی داده بودم که مورد توجه قرار نگرفت و آن را تبدیل به داستان کردم و امروز جایزه گرفتم.

وی افزود: فیلم‌نامه‌ای نیز به نام «سنگ سکوت» نوشتم که 2 سال پیش آن را به حوزه هنری دادم و تاکنون جوابی نگرفتم شاید سال دیگر آن را به داستان تبدیل کردم و جایزه دیگری گرفتم.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط