loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نه حرف من، نه حرف تو، حرف خدا

چهارشنبه 7 اسفند 1392

کدام یک از ما از داشتن نسخه‌ای کارگشا برای سیر و سلوک بدمان می‌آید؟ حالا اینکه چقدر همت و اراده برای عمل کردن به اینجور نسخه‌ها داریم به کنار، اما آن چیزی که نمی‌توان انکارش کرد، علاقه فطری ما به قرب الهی و البته بدست آوردن دستورالعملی برای رسیدن به این هدف است.

احتمالا همین میل فطری هم هست که هر روز یک نفر علم عرفان و طریقت بلند می‌کند و جمعی از مردم را گرد خود جمع می‌نماید.

حالا شاید ما با خواندن این چند خط منتظر باشیم تا اینبار هم دستورالعمل‌هایی شامل چند ذکر و عمل مستحبی در اوقات و مکان‌های خاص پیشنهاد داده شود. اما دستورالعملی که قرار است اینجا داده شود کمی متفاوت است.

کتاب «سلوک با همسر» راهی جلوی پای ما قرار می‌دهد تا به خدا نزدیکتر شویم اما از راهی متفاوت که شاید خیلی حواسمان به آن نبوده است. برای مایی که معمولاً دنبال نسخه‌های عجیب و غریب با توصیه‌هایی سخت و غیرطبیعی می‌گردیم، اینکه کسی بهترین راه نیل به تقرب را دقت در رفتارهای خانوادگی معرفی کند شاید عجیب باشد.

سلوک با همسر با زیر عنوان «نه حرف من، نه حرف تو، حرف خدا» به من و شما تذکر می‌دهد که آب در کوزه است و ما تشنه لبان می‌گردیم. نویسنده که از شاگردان آیت الله حاج سیّد عبدالله جعفری تهرانی و آیت الله حاج شیخ علی پهلوانی بوده است، با بهره گیری از روش سلوکی آن دو عارف واصل به نکات ارزشمندی در سیر الی الله توجّه داده و آنچه را که طالبان قرب الهی باید در مقام تخلیه و تحلیه ی آن در سلوک با همسر خویش داشته باشند، به خوبی تبیین کرده است.

مؤلف در بخشی از این کتاب آورده است: «از عارف بزرگوار مرحوم آقا سید هاشم حداد- قدس سره- که از شاگردان سلوکی حضرت جمال العارفین مرحوم آیة الله سید علی قاضی- قدس الله نفسه- بوده، نقل شده است که می فرموده: «انسان اگر بخواهد واصل شود، شروع آن از خانه و زن و بچه است.»

نویسنده آیات و روایات و حکایاتی از شیوه عملی بزرگانی چون آیت الله آقا میرزا محمد تقی شیرازی، آیت الله بهجت، آیت الله پهلوانی، علامه طباطبایی، ملا مهدی نراقی، آقا شیخ غلام رضا یزدی، آیت الله بروجردی، رجب علی خیاط، آقا شیخ محمد ابراهیم آیتی، امام خمینی، آقاشیخ محمد بهاری همدانی، سید بن طاووس، مقام معظم رهبری، علامه حسن زاده آملی، و اشعاری از حافظ، باباطاهر را در این کتاب بیان کرده است و همچنین در اول هر پاراگراف مخاطب خود را با لفظ ای عزیز، مورد خطاب قرار داده و بعد از آن نصایح و سفارشات قرآن و اولیاء الله و نکاتی از بزرگان و عرفای دین که در کتب مختلف وجود دارد، آورده است.

نویسنده در باب رفق و مدارا می نویسد: «ای عزیز! سهم رفق و مدارا در زندگی سعادتمندانه ات به اندازه ای است که سید مخلصین ( صلی الله علیه و آله ) فرمود: مدارا با مردم، نیمی از ایمان و رفق با آنان، نیمی از زندگی است.»

در جای دیگری از کتاب در مورد خشم و غضب می نویسد: «ای عزیز! یکی از اموری که سرمایه ها و اندوخته های سلوکی و معنوی ات را خاکستر کرده و به باد می دهد و تو را در دره سقوط قرار داده و به وادی هلاکت می کشاند، شعله خشم و غضبی است که نشأت گرفته از رضایت محبوب حقیقی ات - جل جلاله - نباشد.

خواندن این کتاب 312 صفحه‌ای علاوه بر اینکه می‌تواند یکی از مهمترین عواملی که سد سلوک و تقرب ما شده است را به بما بنمایاند، در واقع کیفیت زندگی و تعاملات خانوادگی ما را هم بالاتر می‌برد و کمک می‌کند تا خانواده‌اش شادتر، سالم‌تر و اسلامی‌تر داشته باشیم.

این کتاب که به بیان سبک زندگی منطبق بر فطرت توحیدی پرداخته ، مشتمل بر 25 عنوان است. محبوب ترین بنا، تکریم والدین، حسن خلق، سوء خلق، صبر بر سوء خلق، حلم و پرهیز از شتاب زدگی، رفق و مدارا، پرهیز از خشم و غضب، توهین، تحقیر و ایذاء، پوزش خواهی و پوزش طلبی، آتش قهر، انصاف، مهرورزی، خوش گویی، شریک در دعا، همیاری و همکاری، هدیه دادن، تشکر و سپاس گزاری، منت گذاری، وفای به عهد، قناعت و ساده زیستی، پاسخ به نیازهای غریزی جنسی، تعاون، نیازمندی به موعظه و مطالعه و سخن آخرین فصلهای این کتاب است که هر کدام از این عناوین به بخش های مختلفی تقسیم شده اند و مؤلف در رابطه با آنها توضیحاتی داده است.

در واقع همه موضوعات و مسائلی که می‌تواند مبتلابه یک زندگی زناشویی و خانوادگی باشد و در تعاملات روزمره اعضای خانواده رخ دهد در این کتاب مطرح شده و آنگونه که مورد پسند سبک زندگی اسلامی است به آن پرداخته شده است؛ البته نه فقط بعنوان راهی برای کاهش تنشهای خانوادگی بلکه بعنوان مسیری جهت رسیدن به قرب الهی و تکامل. مولف کتاب با آوردن حکایت‌های اخلاقی و تربیتی از بزرگان در جای جای کتاب علاوه بر اینکه خواندن کتاب را برای مخاطب عام دلنشین و شیرین نموده است، عملاً راهکارهای عملی هم پیش پای او قرار داده تا کتاب جنبه کاربردی هم پیدا کند.

کتاب خواننده خود را مخاطب قرار می‌دهد و بسیاری از جمله‌ها با عبارت «ای عزیز» آغاز می‌شود. البته نویسنده  متواضعانه در مقدمه کتاب نوشته است که این خطاب «ای عزیز» در واقع به نفس خود اوست که نیازمند توجه و بکارگیری این توصیه‌هاست.

کتاب «سلوک با همسر» در حالی که یکسال از انتشار آن می‌گذرد به چاپ سوم رسیده و در مجالس اخلاقی و تربیتی به یک کتاب مرجع تبدیل شده که خیلی از کارشناسان و مشاوران تربیتی و خانواده مطالعه آن را به مراجعان خود پیشنهاد می‌دهند.

منبع: رجانیوز

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهدی

با سلام
چطور میتوانم کتاب سلوک با همسر را تهیه نمایم؟

21 دی 1393

سلام. شما میتوانید از طریق سایت این کتاب را سفارش دهید تا برایتان ارسال شود یا به صورت پیامکی سفارش دهید.
آدرس صفحه کتاب: http://bookroom.ir/book/21325

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط