loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«الغدیر» به فرموده رهبری یک دایرةالمعارف بزرگ است

یکشنبه 11 اسفند 1392

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در خصوص فرارسیدن سالروز وفات علامه امینی گفت: آیت‌الله حاج شیخ عبدالحسین امینی  معروف به علامه امینی، شخصیت بزرگ و محقق بی‌نظیر روزگار خودش، نام بلند‌آوازه و ارجمندش با «الغدیر» گره خورده است.

وی اظهار داشت: می‌توان ادعا کرد که در میان آثار مکتوب قرن چهاردهم، «الغدیر» بی‌نظیر است حتی با توجه به درون‌مایه‌های این کتاب، سبک تألیف، و قدرت استدلال، گستره منابع و مصادری که دیده شده شاید درکل میراث مکتوب جهان اسلام، جز موارد اندکی بی‌نظیر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: به لحاظ اینکه این کتاب برای اثبات ولایت امیر مؤمنان علی (ع) و اثبات اینکه واژه مولا در جمله مطهر رسول الله (ص) در خطبه غدیر مبنی بر «من کنت مولا علی، فهذا علی مولاه» به معنای زعامت، سرپرستی، پیشوایی و امامت است، نوشته شده و از این رو اسم زیبای «الغدیر» برای این اثر علامه انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: قاعدتاً اهل اطلاع می‌دانند که اگر واژه‌ای بر یک معنایی استعمال شده باشد و مطمئن باشیم که آن معنا برای این واژه است یکی از استدلال‌های دقیق این است که اهل آن زبان، همین واژه‌ را در آن معنا به کار برده باشند که مهمترین نشانه‌اش این است که شاعران و ادیبان مورد اعتماد آن زمان، آن واژه را نیز به همان معنا و لفظ به کار ببرند.

رئیس کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی اظهار داشت: در اینکه حضرت رسول(ص) جمله «من کنت مولا علی، فهذا علی مولاه» را در خطبه غدیر فرمودند هیچ تردیدی وجود ندارد حتی بعضی از برادران اهل سنت هم مصداق تواتر لفظی حدیث، همین جمله «من کنت مولا علی، فهذا علی مولا» را گرفته‌اند. بحثی که در گرفته است این است که کلمه مولا در اینجا به معنای سرپرست، زعیم، امام و پیشواست یا مثلاً دوست و محب و همراه و همدل؟

وی خاطرنشان کرد: علامه امینی (ره) برای اینکه اثبات کند پیامبر (ص) می‌خواهد بفرماید هر کسی من امام و پیشوا و سرپرست اویم علی هم امام، سرپرست و پیشوای اوست به سراغ شاعران رفته است که اولین آنها «حسّان بن ثابت» است اولین غدیریه را بلافاصله بعد از فرودآمدن پیامبر (ص) از بالای جهاز سرود، در مصرع دوم بیت سوم خطاب به علی (ع) تصریح کرد که با این خطبه، تو امام و پیشوا و زعیم امت شدی.

مهدوی راد با تأکید بر اینکه علامه امینی برای این کار، حقیقتاً معجزه و جهاد کرده است و ظاهراً الغدیر برای اثبات ولایت امیرمؤمنان(ع) نیز از همین منظر است، علامه امینی در جلد اول که اصل ماجرا را نقل و طرق قضیه را بیان می‌کند بعدها که شاعران را بر اساس تقدّم زمانی از قرن اول تا قرن 11 را بررسی می‌کند و هر شعری که از شاعری می‌آورد صرفاً به نقل آن اکتفا نمی‌کند بلکه شرح حال شاعر و تمام اشارات آن شعر را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: مثلاً اگر شاعر به مناسبتی در سبقت علی (ع) بر ایمان اشاره کرده باشد به تفصیل آن را بحث می‌کند، اگر در نزول آیه سوره مبارکه معارج مبنی بر «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» سخنی گفته باشد این آیه را بحث می‌کند اگر اشاره یا ایرادی به حدیث علم «انا مدینةالعلم» کرده باشد باز نیز استدلالات خویش را بیان و پاسخ اشکالات را می‌دهد. همچنین فراتر از آن اگر یک خاورشناس، در گوشه‌ای از کتابش اشاره‌ای به شخصیت مولا داشته باشد که یکی از شعرها به گونه‌ای مرتبط باشد علامه امینی به تفصیل درباره آن موضوع خاورشناس یا خاورشناسان بحث کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اینکه «الغدیر» یک دایرةالمعارف است، قابل انکار نیست. مقام معظم رهبری در یک جمعی و به مناسبت سالگرد رحلت علامه فرمودند: نباید به الغدیر به عنوان یک کتاب آن هم در یک موضوع نگاه کرد الغدیر یک دایرة‌المعارف بزرگی است که باید موضوعات فراوانی که علامه به آن پرداخته و تنها در حد علامه هم بوده، استخراج شود، در کنار هم چیده شود و در اختیار جامعه کتابخوان و علاقه‌مند به مباحث پژوهشی قرار داده شود.

وی تصریح کرد: عشق علامه امینی(ره) به ائمه اطهار و آل‌الله علیهم‌السلام مخصوصاً حضرت زهرا (س) علی الإطلاق، بی‌نظیر است. بر آن مرد و بر آن شخصیت بی‌نظیری تاریخ اسلام حقایق همانند آفتاب، مکشوف بود و خداوند ایشان را در برترین جایگاه بهشت قرار دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط