loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آینه‌ای از غزل افغانستان به روایت درختان تبعیدی

یکشنبه 18 اسفند 1392

کتاب «درختان تبعیدی» نمونه‌های غزل امروز افغانستان است به انتخاب سید ضیاء قاسمی و علی محمد مودب. این کتاب را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است که در زمره مجموعه کتاب‌های شعر ما می‌گنجد.

درباره این کتاب باید گفت هنر و ادبیات هر جامعه در هر دوره‌ای از تاریخ آیینه‌ای از اوضاع و شرایط اجتماعی آن جامعه است و بهتر از هر چیزی و هر وسیله‌ای آن اوضاع را بازنمایی می‌کند  و هنر و ادبیات امروز افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بحران‌ها و گسست‌های اجتماعی اگر چه تاثیرات چندان مطلوبی بر صورت و سیرت ادبیات امروز افغانستان به جا نگذاشته است اما مواهبی هم داشته است که وفور موضوع و سرشاری عاطفه از جمله مواهبی است که شاعر افغانستان را همیشه در موضع جدی گفتن و موثر گفتن قرار داده است و از این رو در شعر امروز افغانستان کم‌ترین مایه از توجه به تفنن‌هایی مانند بازی‌های فرمالیستی و زبانی و انواع موج بازی و جریان بازی را می‌توان دید. البته در بدنه شعر امروز افغانستان ،‌ غزل همچنان پررونق و مورد استقبال است و حتی در میان شاعرانی که در کشور خودشان نیستند و در کشورهای غربی به سر می‌برند، کانون‌های گرم دارد.

گردآورندگان این مجموعه در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته‌اند اذعان کرده‌اند که در ابتدا مردد مانده بوده‌اند میان دو انتخاب، انتخاب بهترین‌های شعر افغانستان یا گردآوری آیینه‌ای از وضعیت آنچه که به نام شعر و غزل در کشور دوست و همسایه افغانستان می‌گذرد و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند این کتاب آیینه باشد برای غزل امروز افغانستان که لازمه‌اش در نظر گرفتن مقداری تسامح برای انتخاب اشعار همه شاعران مطرح است اما در کنارش انتخاب شعرهای خوب و  پرهیز از شعرهای ضعیف را نیز در نظر داشته اند که آیینه‌ای زیبا و برازنده و قابل تلذذ برای خواننده‌اش باشد.

در این کتاب از 32 شاعر معاصر افغانستان غزل گردآوری شده است. چینش اشعار کتاب هم به این ترتیب است که نام شاعران به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است و در ادامه این شاعر به صورت اجمالی و مختصر به خواننده کتاب معرفی شده است و سپس یک یا چند غزل از این شاعر به انتخاب گردآوردگان درختان تبعیدی در کتاب آمده است.

در این مجموعه از محمد تقی اکبری، محبوبه ابراهیی، ابراهیم امینی، غلامرضا ابراهیمی، جاوید احساس، سید نادر احمدی، روح الامین امینی، شهباز ایرج، واصف باختری، روح الله بهرامیان،‌ عیسی بهشام، زینب بیات، صفیه بیات، سیدحکیم بینش، قنبرعلی تابش، کاوه جبران، سید علی رضا جعفری، عبدالرحیم جعفری، علی جعفری، محمدد جعفری، رفیع جنید، فایقه جواد مهاجر، محمدآصف جوادی، عبدالسمیع حامد، حسن حسین زاده، زهرا حسین زاده، تکتم حسینی، سید سکندر حسینی، غلام حضرت حسینی، داوود حکیمی، حسین حیدر بیگی، صالح محمدخلیق، شهیر داریوش، محمدسرور رجایی، محمد بشیر رحیمی، علی مدد رضوانی، سید موسی زکی زاده، سلمان علی زکی، مژگان ساغر، سید ضیاء الحق سخا، محمد شریف سعیدی، محمد محسن سعیدی، صدا سلطانی، سهراب سیرت، نور محمد شکوه، عنایت الله شهیر، عبدالقهار عاصی، محمد جعفر عزیزی، صادق عصیان، سید علی عطایی، اسدللخه عفیف باختری، آیت الله سید حیدر علوی نژاد بلخی، حکیم علی پور، خالده فروغ، محمدحسین فیاض، سیدضیاء قاسمی، سید فضل الله قدسی، محمد کاظم کاظمی، پرویز کاوه،‌ نیلوفر لنگر، سید ابوالفضل مبارز،‌سید حسن مبارز، حمید مبشر، عبدالوهاب مجیر، سید فاضل محجوب، سید رضا محمدی، شوکت علی محمدی، سیدعلی موسوی مشکات، سید ابوطالب مظفری، سید میرحسین مهدوی، مجیب مهرداد، سید شاه حسین موحد بلخی، هادی کارگر میران، پرتو نادر، لطیف ناظمی، نصیر ندیم، عبدالشکور نظری، زبیر هجران قاسم زاده سارا هلمندی، محمد واعظی و علی یعقوبی شعر آمده است.

در یکی از اشعار کتاب به قلم محمد آصف جوادی می‌خوانیم:

نوروز شد که بار دگر سال،‌ نو شود

تقویم‌های خسته و بی‌حال نو شود

تقویم‌های خسته بر ایوان زندگی

در لابه‌لای این همه جنجال نو شود

نوروز هم ادامه دیروزهای ماست

دیروزهای ما که کر و لال نو شود...

انتشارات شهرستان ادب این کتاب را در 367 صفحه با قیمت 15هزار تومان منتشر کرده است

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط