loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید صادق امانی» منتشر شد

یکشنبه 17 فروردین 1393

با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) در اوایل دهه 1340 ش و مبارزه ایشان بر ضد رژیم پهلوی، عده‌ای از نیروها و شخصیت‌های متدین و وارسته که برخی از آنها سابقه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و سیاسی را در کارنامه خود داشتند، با قبول مرجعیت دینی و سیاسی امام خمینی به او پیوستند و جزء نیروهای مبارز و فعال نهضت و انقلاب درآمدند. اینان با مجاهدت و تلاشهای خستگی ناپذیر نقش مهمی در سازماندهی و مدیریت و تربیت اخلاقی و عقیدتی نیروهای انقلابی و انسجام آنها داشتند و در نهایت بر سر اهداف خود جان باختند.

یکی از این شخصیتها که نقش مهم و چشمگیری در نهضت امام خمینی (ره) دارد صادق امانی است. امانی در دوره جوانی با سید مجتبی نواب صفوی آشنا شد و به گروه فدائیان اسلام پیوست. هرچند عضو رسمی این گروه نبود اما به همکاری با این جمعیت پرداخت. او ضمن تمایل سیاسی به نواب صفوی و آیت الله کاشانی به موازات همراهی و همکاری با جمعیت فدائیان اسلام، به همراه عده‌ای از دوستانش در گروه شیعیان که خود یکی از اعضای مؤسس آن بود، به فعالیت اجتماعی و فرهنگی مبادرت ورزید. با آغاز قیام امام خمینی (ره)، امانی ضمن پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی ایشان در مسیر اهداف و سیاست‎های امام خمینی (ره) گام برداشت. در همین راستا با همراهی و همکاری عده‌ای از دوستان و هم‌رزمانش دست به تشکیل هیئت‌های مؤتلفه اسلامی زد. برجستگی چشمگیر و قابل توجه امانی آموزش تربیتی و عقیدتی اعضای جمعیت مؤتلفه بود، به طوریکه عمده مسائل ایدئولوژیک و عقیدتی جمعیت مؤتلفه توسط امانی رهبری و سازماندهی می‌شد. امانی در سازماندهی قیام سرنوشت ساز 15 خرداد 1342 به همراه دیگر اعضای مؤتلفه ایفای نقش کرد. او همچنین نقش ویژه‎ای در تشکیل شاخه نظامی مؤتلفه داشت. با توجه به همین توانایی‌ها و فعالیتهای چشمگیر امانی بود که به جرأت می‎توان او را از طراحان اصلی عملیات ترور منصور، نخست وزیر وقت، در بهمن 1343 معرفی کرد. وی پس از واقعه ترور منصور دستگیر و بعد از سال‎ها مبارزه علیه رژیم پهلوی در سحرگاه 26 خرداد 1344 به همراه دیگر همرزمانش به حکم دادگاه نظامی رژیم پهلوی به اعدام محکوم شد و به درجه شهادت نائل گردید.

با توجه به نقش تأثیرگذار و مؤثر صادق امانی در بنیانگذاری هیئت‌های مؤتلفه اسلامی و با عنایت به وارستگی اخلاقی و شخصیت خودساخته ایشان و کسب تجربیات فراوان در گروه شیعیان و انتقال آن به اعضای مؤتلفه به ویژه دوستان هم رزمش در شاخه نظامی مؤتلفه برای اجرای اهداف و نظریات امام خمینی (ره) این کتاب درصدد است در راستای تبیین نقش شخصیت‌ها در تاریخ انقلاب به بررسی عملکرد شهید صادق امانی در قالب تاریخ شفاهی بپردازد.

این کتاب در شمارگان 2000 نسخه و 384 صفحه و به قیمت 14هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط