loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دور جدید ماهنامه‌ فرهنگی تاریخی شاهد یاران منتشر شد

یکشنبه 31 فروردین 1393

دور جدید ماهنامه فرهنگی تاریخی یاران شاهد با موضوع شهید یادمان شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری برای ما‌ه‌های فروردین و اردیبهشت منتشر شد.

این مجله فرهنگی ـ تاریخی به بررسی «نهضت مشروطه، عوامل انحراف آن و اندیشه و شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری» در آئینه تحلیل امام خمینی، دفاع از «شیخ شهید» در خطبه‌های نمازجمعه مقام معظم رهبری و بازتاب‌های آن، «شیخ شهید» در آئینه روایت تحلیل‌گران تاریخ مشروطیت ایران، «شیخ شهید، رخداد مشروطیت و علمای نجف» در آئینه روایت‌ها و تحلیل‌های آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت،  «ناگفته‌هایی از منش سیاسی شیخ شهید و نقدی بر تاریخ‌نگاری مشروطیت» در گفت‌وشنود با آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی پرداخته است.

 همچنین مسائلی مانند «جستارهایی در بینش و منش مشروطه‌خواهان و مشروعه‌خواهان»‌در گفت‌وشنود با آیت‌الله‌العظمی سید عزالدین حسینی زنجانی،‌ «ناگفته‌ها و خاطراتی از منش‌ فکری و عملی شیخ شهید» در گفت‌وشنود با آیت‌الله علامه یحیی نوری،‌ «شیخ شهید و پیوست‌ها و گسست‌هایش در عصر مشروطیت» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی(منذر)، «شیخ شهید و عالمان حامی او در تبریز» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی «شیخ شهید و نسبت او با جریانات فکری دخیل در مشروطیت» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله حسینیان بررسی شده است.

 

 

دور جدید مجله شاهد یاران

سردبیر در دیباچه این مجله نوشته است در طول تاریخ،‌استعمار غرب هر زمان به رنگی در عرصه سیاسی و اجتماعی سرزمین ما جلوه‌گری کرده و با ترفندهای گوناگون به غارت ثروت‌های مادی و معنوی ما پرداخته است. این اژدهای هفت‌ سر چنان در شیوه‌های چپاولگری کارکشته است که غالبا هنگامی مقاصد شوم او آشکار می‌گردد که کار از دست شده و رشته کار به دست او افتاده است.

در این نوشتار آمده است یکی از برهه‌های تاریخی که همگان اعم از روشنفکران و برخی علما را چنان دچار ذوق‌زدگی کرد که دست‌های پنهان استعمار را در پس پرده ندیدند و یا دیدند و به روی خود نیاوردند، عصر مشروطه است. ایرانیان که از ظلم و جور حکام قاجار و عقب‌ماندگی کشور به ستوه آمده بودند، دل به شعار دلفریب و خوش آب و رنگ مشروطه سپردند، غافل از آن که رندان، تحت پوشش این عنوان در پی نابود کردن ریشه‌هایی هستند که قاجار با تمام مفاسد ریز و درشت خود جرأت انجام آن را نداشت و آن چیزی نبود جز ریشه‌کن کردن تشیع که همواره ضامن بقا و استقلال این سرزمین بوده است.

هدف روشنفکرانی چون سید حسن تقی‌زاده، ریشه‌کن کردن اسلام از بیخ و بن و برقراری حکومتی سکولار بود، لذا تحت رهبری ارباب خود یعنی انگلستان، علیه شیخ به جوسازی پرداختند و توانستند مردم را از رهنمودهای او محروم سازند و پس از لختی، پنجاه سال سلطنت دودمان پهلوی را بر ملت ایران تحمیل کنند. باند تقی‌زاده به فرمان انگلیس، ابتدا شیخ را بر دار کشید، اقدام به ترور بهبهانی کرد و از سید محمد طباطبایی خواست تا در سیاست دخالت نکند وگرنه به سرنوشت بهبهانی دچار خواهد شد.

این یادمان در همین راستا و برای روشن‌تر شدن چهره این عالم مبارز و یگانه و زدودن غبار تحریف‌ها از این مقطع مهم تاریخ معاصر تدارک شده است. امید آن که پژوهشگران تاریخ را یاریگر باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط