loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت رهبر انقلاب از کتاب «تقاضایی برای اقدام»

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | جیمی کارتر

دوشنبه 1 اردیبهشت 1393

 روز شنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور مسائل مهمی را مطرح کردند که از این میان اشاره‌ای داریم به بخش از صحبت‌های ایشان در رابطه با اتفاقی که در مسئله «زنان» در غرب در حال اتفاق افتادن است.

ایشان با بیان "بایستى از نگاه غربى در مسئله زن پرهیز کنیم" می‌گویند: «در نگاه غربى زن وسیله‌اى براى اطفاى شهوت است؛ این غیر قابل کتمان است. این را اگر کسى ادّعا بکند ممکن است کسانى جنجال کنند که نه آقا این‌جور نیست؛ لیکن زندگى آنها را که انسان نگاه می‌کند، اساساً این نگاه حاکم است. در محیط اجتماعى هرچه زن پوشش کمترى داشته باشد، مطلوب‌تر است. در مورد مرد این حرف را نمی‌زنند؛ در مهمانى رسمى، مرد بایستى با لباس کامل، پاپیون زده و کت و شلوار پوشیده و احیاناً لباس رسمى وارد بشود؛ امّا خانم‌ها در این مهمانى‌هاى رسمى بایستى به‌شکل دیگرى ظاهر بشوند؛ این جز براى اینکه چشم هرزه هوس‌آلود مرد بهره‌مند بشود، هیچ فلسفه دیگرى و حکمت دیگرى ندارد؛ امروز در دنیاى غرب این‌جورى است؛ و عملاً بزرگ‌ترین ظلمى که امروز در دنیاى غرب به زنان می‌شود، از این قبیل است».

اما بخش جالبی از سخنان رهبر انقلاب به اشاره به کتاب تازه منتشر‌شده‌ای از جیمی کارتر اختصاص داشت.

مقام معظم رهبری در ادامه سخنرانی خود به جدیدترین کتاب جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره دارند، کتاب «تقاضایی برای اقدام: زنان، مذهب، خشونت و قدرت» که کارتر خود آن را مهم‌ترین علت تألیفش می‌داند. آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم روز گذشته درباره این کتاب می‌گویند: «بنده اهل بریده پیدا کردن از روزنامه‌ها نیستم، امّا دیروز، پریروز بود، یک چیزى در روزنامه دیدم؛ دیدم خیلى چیز مهمّى است؛ اینجا آوردم براى شما بخوانم. کتابى از «جیمى کارتر» رئیس جمهور پیشین آمریکا، [منتشر شده‌] به‌اسم "تقاضایى براى اقدام" که به موضوع نقض حقوق بشر و تجاوزات وحشتناک علیه زنان پرداخته».

ایشان ادامه می‌دهند: «جیمى کارتر در این کتاب می‌گوید: هر ساله صدهزار دختر به‌عنوان برده در آمریکا فروخته می‌شود. جایى که صاحب یک روسپى‌خانه می‌تواند دخترى را که معمولاً اهل آمریکاى لاتین یا آفریقا است، با قیمتى برابر هزار دلار خریدارى کند. وى همچنین به تجاوزات جنسى که در محوطه‌هاى کالج‌ها رخ می‌دهد اشاره دارد؛ به جایى که از هر بیست و پنج مورد تنها یک مورد گزارش می‌شود. کارتر همچنین عنوان می‌کند که تنها یک درصد از متجاوزان جنسى در ارتش محاکمه می‌شود. انسان گریه‌اش می‌گیرد! از این قبیل در روزنامه‌ها زیاد مى‌بینید، بنده هم زیاد می‌بینم؛ من هیچ‌وقت هم به این‌ها استناد نمی‌کنم، لکن خوب، این‌ها واقعیتى است. جیمى کارتر هم بالاخره یک شخصیت معروفى است و این هم کتاب او است. این چه وضعى است در دنیا؟ این چه‌جور تکریم زن است؟ نویسنده نامدار و معروف غربى، کتاب رُمان می‌نویسد براى شرافتمندانه نشان دادنِ شغل روسپى‌گرى! که البته به فارسى هم ترجمه شده است. البته در این کتاب اشاره به این است که چگونه دلالان جنسى، مى‌آیند از کشورهاى آمریکاى لاتین دخترها را با وعده و وعید و فلان برمی‌دارند می‌برند، و می‌فروشند به این مراکز؛ که البته این مربوط به اروپا است، مربوط به آمریکا نیست. البته سعى می‌شود در این کتاب و این رُمان، که شغل روسپى‌گرى یک شغل شرافتمندانه‌اى وانمود بشود. این است فرهنگ غرب نسبت به زن؛ این است احترام اینها نسبت به زن».

در بخشی از معرفی این کتاب در سایت آمازون آمده است: «تبعیض در جهان و خشونت علیه زنان و دختران بسیار جدی است؛ نقض فراگیر و نادیده گرفته حقوق بشر و گزارش فوری او به این اتفاق می‌پردازد که یک سیستم تبعیض که به‌صورت گسترده در هر کشور برای زنان اتفاق افتاده است.» کتاب جدید کارتر تاکنون در ایران ترجمه نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط