loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

"افغانستان" میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد

دوشنبه 8 اردیبهشت 1393

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، 7 اردیبهشت ماه، در نشست خبری بیست‌ و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آمادگی این رویداد برای واگذاری 100 درصدی فرآیند برگزاری این رویداد به بخش خصوصی خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی است که هر سال میلیون‏‌ها ایرانی را به خود جذب کرده و هزاران ناشر درگیر آن هستند. در برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم به سیاست‏‌ها و اقداماتی رسیدیم تا بتوانیم نمایشگاه 93 را نسبت به دوره‌های گذشته، چند گام به جلو سوق دهیم.

وی با بیان این که مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به سیاست‏‌هایی برای این دوره منجر شد، ادامه داد: نخستین نکته یا همان سیاست این است که در سال‏‌های گذشته خدمات‌رسانی به بازدیدکنند‎گان و ناشران مساعد نبود و امسال تلاش کردیم گام‌‏هایی رو به جلویی در این زمینه برداریم. البته این تلاش‌‏ها کافی نیست، اما اهتمام برگزارکنندگان برای بهبود شرایط برگزاری اهتمامی جدی بوده است.

صالحی از جمله این فعالیت‌ها را ایجاد سرای استقبال از فرهیختگان و ساخت امکانات برای رفاه حال معلولان و جانبازان معرفی کرد و افزود: سیاست دوم ما تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد بود زیرا همواره این صحبت وجود داشت که نمایشگاه کتاب بیشتر فروشگاه بزرگی برای ارائه آثار حوزه نشر است تا نمایشگاه کتاب. البته به دلیل شرایط اقتصاد نشر و تکیه ناشران به فروش در ایام نمایشگاه نمی‌توان این وجه را کمرنگ کرد اما در همین شرایط می‌توان بر ویژگی‎های نمایشگاهی نیز افزود.

وی توضیح داد: به دلیل افزایش وجه نمایشگاهی این دوره از نمایشگاه کتاب، امسال شاهد برگزاری ده‎ها برنامه در قالب‎های مختلف خواهیم بود که از میان آنها می‌توان از سالن تولید علم، سالن ترجمه و تعداد قابل توجهی نشست نام برد.

صالحی تقویت رویکرد فرهنگی نمایشگاه را سیاست سوم برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران دانست و اظهار کرد: نمایشگاه تهران می‌تواند تفرج‏گاهی برای خانواده‏‌ها و جامعه باشد و از این رو، ما فعالیت‎های مختلف فرهنگی را در بخش‌های مختلف نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم تا خانواده‏‌ها با محیطی دلنشین با محوریت کتاب و کتابخوانی مواجه شوند.

وی درباره سیاست‎های چهارم و پنجم این دوره نمایشگاه نیز گفت: تا پیش از این ما هر سال با انبار بزرگ و بدون کروکی با عنوان نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که بازدیدکنندگان در آن سرگردان بودند. به همین دلیل تلاش کردیم با گسترش اطلاع‏رسانی به عنوان سیاست چهارم به این سرگردانی پایان دهیم. سیاست پنجم ما نیز زیباسازی محیط نمایشگاه بود زیرا متاسفانه ما امکان استفاده از یک مکان آماده برای نمایشگاه را نداریم و به همین دلیل ناچار هستیم از فضای مصلی استفاده کنیم. فضایی که چندان جذاب نیست و سعی کردیم با استفاده از المان‏‌های متنوع محیطی زیبا فراهم آوریم که البته هنوز شایسته بازدیدکننده ایرانی نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه به تشکل‎ها و بخش خصوصی،‌ این موضوع را به سیاست ششم معاونت فرهنگی کرد و گفت: به دلیل آن که تشکل‌ها آمادگی پذیرش 100درصدی امور نمایشگاه را نداشتند، از هرگونه همکاری آنان برای برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم استقبال کرده‏ایم و در هر بخش انجمن مربوط در حال فعالیت است. به هر حال کار دولت برگزاری نمایشگاه نیست و باید کارهای بزرگتری انجام دهد؛ هرچند معنای این حرف این نیست که برگزاری نمایشگاه کار کوچکی است.

صالحی صرفه‌‏جویی و انضباط مالی را سیاست هفتم نمایشگاه دانست و در این باره اظهار کرد: مسیر مالی نمایشگاه باید شفاف باشد زیرا در غیر این صورت آلودگی‎ها می‌تواند بر فرهنگ سایه اندازد. به همین دلیل و همان گونه وزیر ارشاد تاکید کرده است، تلاش کردیم در مسائلی مانند توزیع بن و مانند آن نگاهی روشن و درست داشته باشیم.

وی تعامل رسانه‌‏ای را سیاست هشتم کمیته برگزاری نمایشگاه دانست و خطاب به اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه متعلق به معاونت فرهنگی نیست بلکه متعلق به کتاب است و از این رو نباید در امور مربوط به حوزه نشر اصحاب رسانه را نامحرم دانست. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که در دو زمینه اقتصاد نشر و کتابخوانی بیش از هر فردی، این رسانه‎ها هستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند و هر چه این ارتباط بیشتر باشد به نفع فضای نشر است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تقویت ارزش‌های معنوی و دینی سیاست نهم ماست. در این زمینه یکی از کارهای انجام‌شده تدوین منشور اخلاقی نمایشگاه است. به هر حال باید توجه داشت فضای نمایشگاه تفرج‌گاه است اما پارک نیست، سالن مد و لباس هم نیست و همه ما که اهل کتاب هستیم باید متناسب فضای آن رفتار کنیم.

صالحی در پایان سخنان خود به دیپلماسی فرهنگی به عنوان سیاست دهم اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی حول محور کتاب و نشر شکل می‌گیرد ‌و در این بخش امسال شاهد حضور کشور افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه هستیم. البته ما به دلیل محدویت مکانی و کمبود منابع مالی نتوانستیم بسیاری از طرح‌های خود را اجرا کنیم که اگر این‌گونه بود گام‏‎های بیشتری را می‌توانستیم در زمینه پیشبرد نمایشگاه کتاب برداریم.

امیرمسعود شهرام نیا در ادامه نشست گفت: کلیدی‌ترین مسئله نمایشگاه کتاب تهران این است که با وجود سابقه طولانی و غنای عظیم فرهنگی ایران بزرگترین رویداد فرهنگی سال به شمار می‌رود. همچنین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین نمایشگاه کتاب جهان مطرح است. یکی دو نمایشگاه دیگر وجود دارند که قد و قواره مراجعشان به نمایشگاه کتاب نزدیک است.

وی ادامه داد:‌ این رویداد فرهنگی جایگاه و اهمیت خاصی دارد. اما به دلیل مشخصات و ویژگی‌های خاصی از جمله نبود مکانی مشخص برای برگزاری فرآیند آماده سازی مصلی برای میزبانی این رویداد بزرگ فرهنگی معضلات خاص خود را دارد. در مجموع عملیات لازم  برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همانند ساخت یک شهر کوچک در مقیاس 130 هزار مترمربع است البته امسال نمایشگاه با سرعت بهتری آغاز شد و حتی می‌توان گفت سرعت عمل کم سابقه و یا بی سابقه بود چرا که ما یک هفته تا 9 روز پیش از زمان برگزاری غرفه‌ها را در اختیار ناشران برای تجهیز قرار دادیم.

شهرام‌نیا تصریح کرد: نکته دیگر نیز حضور تشکل‌هاست. ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به استقبال این موضوع می‌رویم اگرچه ممکن است ایرادهایی هم وجود داشت باشد اما همگرایی تشکل‌ها و تبدیل شدن آنها به یک سندیکا مقدمه واگذاری کل امور نمایشگاه به یک تشکل مطبوع است.

وی با اشاره به فعالیت های جنبی و اطلاع رسانی این دوره نمایشگاه از گسترش فضاهای اطلاع رسانی، حضور راهنمایان با لباسهای مخصوصی در نقاط مختلف نمایشگاه، اطلاع رسانی در فضای مجازی و ... خبر داد و گفت: سایت نمایشگاه کتاب تهران در شأن این رویداد بزرگ فرهنگی نبود این سایت بازطراحی شد و با سامانه اطلاع رسانی کامل تری در اختیار کاربران قرار گرفت. همچنین در بحث اطلاع رسانی از تکنیک‌های جدید همچون نقشه نمایشگاه بر روی موبایل استفاده خواهیم کرد.

شهرام‌نیا با اشاره به امکان جستجوی کتاب از سایت نمایشگاه کتاب تهران گفت: مخاطبانی که به صورت تخصصی‌تر به دنبال کتاب‌های خاص می‌گردند می‌توانند با مراجعه به این سایت از آثار عرضه شده بهره ببرند.

محمد اللهیاری فومنی مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه،‌ با بیان این که علاوه بر شوراهای دوره‌های پیشین، 2 شورای دیگر به نمایشگاه کتاب اضافه شده است، گفت: شورای ارتباطات با حضور اساتید رشته ارتباطات و شورای کارشناسی برنامه‌های نمایشگاه به عنوان بازوی مشورتی، دو شورای جدید این دوره از نمایشگاه هستند.

وی درباره فعالیت ناشران داخلی در این رویداد،‌ اظهار کرد: حوزه ناشران داخلی همکاری خوبی با بخش اجرایی داشتند و آمار ناشران داخلی در حوزه عمومی 1296، دانشگاهی 623، کودک و نوجوان 283 و آموزشی 128 است.در مجموع 2 هزار و 330 ناشر در بخش داخلی حضور دارند، و 266 هزار و 429 عنوان کتاب را عرضه می‌کنند.

االهیاری تصریح کرد: امسال بخش بین‌الملل شاهد اتفاقات خوبی در این دوره خواهد بود، حضور ناشران بین المللی از چند ماه پیش نمایندگانی را به نمایشگاه‌های بین‌المللی شاخص اعزام کردیم. گمرک نیز برای ورود کتاب‌ها همکاری خوبی با ما انجام داد و برای هر کیلو کتاب به جای 6 دلار، 1 دلار دریافت کرد. هم‌چنین هزینه اجاره غرفه نیز به مانند ناشران داخلی به ریال محاسبه شد،‌ بنابراین کتاب‌های بخش بین‌الملل در این دوره با قیمت مناسبی ارائه می‌شود. در این بخش 107 هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و 25 هزار عنوان کتاب در بخش عربی داریم. که احتمالا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: 15 درصد عناوین چاپ 2013 تا 2014 هستند و 60 درصد عناوین چاپ 2010 تا 2014 هستند. هم‌چنین 41 کشور در حوزه کشورهای غیر عرب‌زبان حضور دارند. در این دوره ناشران افغان با برنامه ویژه‌ای حضور دارند و چهره‌های موجه فرهنگی‌، فعالیت‌های متعدد فرهنگی و نشست‌هایی توسطز این میهمان ویژه به نمایشگاه کتاب تهران آورده می‌شوند.

اللهیاری تصریح کرد:‌ انتخاب غرفه برتر و ناشران برتر نیز در این دوره از کمیته ناشران داخلی جدا شد و برای انتخاب کمیته ناشر خاص آیین‌نامه را بروز‌رسانی کردیم،‌ما موظف هستیم که ناشران سال را در مراسم افتتاحیه معرفی کنیم،‌ اما طی چند سال اخیر این اتفاق رخ نداد،‌ بنابراین ما در این دوره ناشران برگزیده سال را در مراسم افتتاحیه معرفی خواهیم کردو طبعاً‌ غرفه‌های برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می‌کنیم.

هم‌چنین در این نشست از پوستر طراحی شده برای دوره بیست و هفتم نمایشگاه کتاب تهران و سایت نمایشگاه رونمایی شد. بنا به گفته سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، این پوستر در فراخوانی توسط 10 طراح اطراحی شد و از امیان این طرح‌ها،‌ طرح محسن یوسفی برگزیده شد. در این طرح که طرح لبخند دارد،‌ مفهوم آشتی مخاطب با کتاب مطرح است و دو کتاب کار شده در بالا نماد دو و کتاب باز شده در پایین نمایش عدد 7 را بر عهده دارند که نشان دهنده بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، 7 اردیبهشت ماه، در نشست خبری بیست‌ و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آمادگی این رویداد برای واگذاری 100 درصدی فرآیند برگزاری این رویداد به بخش خصوصی خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی است که هر سال میلیون‏‌ها ایرانی را به خود جذب کرده و هزاران ناشر درگیر آن هستند. در برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم به سیاست‏‌ها و اقداماتی رسیدیم تا بتوانیم نمایشگاه 93 را نسبت به دوره‌های گذشته، چند گام به جلو سوق دهیم.

وی با بیان این که مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به سیاست‏‌هایی برای این دوره منجر شد، ادامه داد: نخستین نکته یا همان سیاست این است که در سال‏‌های گذشته خدمات‌رسانی به بازدیدکنند‎گان و ناشران مساعد نبود و امسال تلاش کردیم گام‌‏هایی رو به جلویی در این زمینه برداریم. البته این تلاش‌‏ها کافی نیست، اما اهتمام برگزارکنندگان برای بهبود شرایط برگزاری اهتمامی جدی بوده است.

صالحی از جمله این فعالیت‌ها را ایجاد سرای استقبال از فرهیختگان و ساخت امکانات برای رفاه حال معلولان و جانبازان معرفی کرد و افزود: سیاست دوم ما تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد بود زیرا همواره این صحبت وجود داشت که نمایشگاه کتاب بیشتر فروشگاه بزرگی برای ارائه آثار حوزه نشر است تا نمایشگاه کتاب. البته به دلیل شرایط اقتصاد نشر و تکیه ناشران به فروش در ایام نمایشگاه نمی‌توان این وجه را کمرنگ کرد اما در همین شرایط می‌توان بر ویژگی‎های نمایشگاهی نیز افزود.

وی توضیح داد: به دلیل افزایش وجه نمایشگاهی این دوره از نمایشگاه کتاب، امسال شاهد برگزاری ده‎ها برنامه در قالب‎های مختلف خواهیم بود که از میان آنها می‌توان از سالن تولید علم، سالن ترجمه و تعداد قابل توجهی نشست نام برد.

صالحی تقویت رویکرد فرهنگی نمایشگاه را سیاست سوم برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران دانست و اظهار کرد: نمایشگاه تهران می‌تواند تفرج‏گاهی برای خانواده‏‌ها و جامعه باشد و از این رو، ما فعالیت‎های مختلف فرهنگی را در بخش‌های مختلف نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم تا خانواده‏‌ها با محیطی دلنشین با محوریت کتاب و کتابخوانی مواجه شوند.

وی درباره سیاست‎های چهارم و پنجم این دوره نمایشگاه نیز گفت: تا پیش از این ما هر سال با انبار بزرگ و بدون کروکی با عنوان نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که بازدیدکنندگان در آن سرگردان بودند. به همین دلیل تلاش کردیم با گسترش اطلاع‏رسانی به عنوان سیاست چهارم به این سرگردانی پایان دهیم. سیاست پنجم ما نیز زیباسازی محیط نمایشگاه بود زیرا متاسفانه ما امکان استفاده از یک مکان آماده برای نمایشگاه را نداریم و به همین دلیل ناچار هستیم از فضای مصلی استفاده کنیم. فضایی که چندان جذاب نیست و سعی کردیم با استفاده از المان‏‌های متنوع محیطی زیبا فراهم آوریم که البته هنوز شایسته بازدیدکننده ایرانی نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه به تشکل‎ها و بخش خصوصی،‌ این موضوع را به سیاست ششم معاونت فرهنگی کرد و گفت: به دلیل آن که تشکل‌ها آمادگی پذیرش 100درصدی امور نمایشگاه را نداشتند، از هرگونه همکاری آنان برای برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم استقبال کرده‏ایم و در هر بخش انجمن مربوط در حال فعالیت است. به هر حال کار دولت برگزاری نمایشگاه نیست و باید کارهای بزرگتری انجام دهد؛ هرچند معنای این حرف این نیست که برگزاری نمایشگاه کار کوچکی است.

صالحی صرفه‌‏جویی و انضباط مالی را سیاست هفتم نمایشگاه دانست و در این باره اظهار کرد: مسیر مالی نمایشگاه باید شفاف باشد زیرا در غیر این صورت آلودگی‎ها می‌تواند بر فرهنگ سایه اندازد. به همین دلیل و همان گونه وزیر ارشاد تاکید کرده است، تلاش کردیم در مسائلی مانند توزیع بن و مانند آن نگاهی روشن و درست داشته باشیم.

وی تعامل رسانه‌‏ای را سیاست هشتم کمیته برگزاری نمایشگاه دانست و خطاب به اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه متعلق به معاونت فرهنگی نیست بلکه متعلق به کتاب است و از این رو نباید در امور مربوط به حوزه نشر اصحاب رسانه را نامحرم دانست. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که در دو زمینه اقتصاد نشر و کتابخوانی بیش از هر فردی، این رسانه‎ها هستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند و هر چه این ارتباط بیشتر باشد به نفع فضای نشر است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تقویت ارزش‌های معنوی و دینی سیاست نهم ماست. در این زمینه یکی از کارهای انجام‌شده تدوین منشور اخلاقی نمایشگاه است. به هر حال باید توجه داشت فضای نمایشگاه تفرج‌گاه است اما پارک نیست، سالن مد و لباس هم نیست و همه ما که اهل کتاب هستیم باید متناسب فضای آن رفتار کنیم.

صالحی در پایان سخنان خود به دیپلماسی فرهنگی به عنوان سیاست دهم اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی حول محور کتاب و نشر شکل می‌گیرد ‌و در این بخش امسال شاهد حضور کشور افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه هستیم. البته ما به دلیل محدویت مکانی و کمبود منابع مالی نتوانستیم بسیاری از طرح‌های خود را اجرا کنیم که اگر این‌گونه بود گام‏‎های بیشتری را می‌توانستیم در زمینه پیشبرد نمایشگاه کتاب برداریم.

امیرمسعود شهرام نیا در ادامه نشست گفت: کلیدی‌ترین مسئله نمایشگاه کتاب تهران این است که با وجود سابقه طولانی و غنای عظیم فرهنگی ایران بزرگترین رویداد فرهنگی سال به شمار می‌رود. همچنین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین نمایشگاه کتاب جهان مطرح است. یکی دو نمایشگاه دیگر وجود دارند که قد و قواره مراجعشان به نمایشگاه کتاب نزدیک است.

وی ادامه داد:‌ این رویداد فرهنگی جایگاه و اهمیت خاصی دارد. اما به دلیل مشخصات و ویژگی‌های خاصی از جمله نبود مکانی مشخص برای برگزاری فرآیند آماده سازی مصلی برای میزبانی این رویداد بزرگ فرهنگی معضلات خاص خود را دارد. در مجموع عملیات لازم  برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همانند ساخت یک شهر کوچک در مقیاس 130 هزار مترمربع است البته امسال نمایشگاه با سرعت بهتری آغاز شد و حتی می‌توان گفت سرعت عمل کم سابقه و یا بی سابقه بود چرا که ما یک هفته تا 9 روز پیش از زمان برگزاری غرفه‌ها را در اختیار ناشران برای تجهیز قرار دادیم.

شهرام‌نیا تصریح کرد: نکته دیگر نیز حضور تشکل‌هاست. ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به استقبال این موضوع می‌رویم اگرچه ممکن است ایرادهایی هم وجود داشت باشد اما همگرایی تشکل‌ها و تبدیل شدن آنها به یک سندیکا مقدمه واگذاری کل امور نمایشگاه به یک تشکل مطبوع است.

وی با اشاره به فعالیت های جنبی و اطلاع رسانی این دوره نمایشگاه از گسترش فضاهای اطلاع رسانی، حضور راهنمایان با لباسهای مخصوصی در نقاط مختلف نمایشگاه، اطلاع رسانی در فضای مجازی و ... خبر داد و گفت: سایت نمایشگاه کتاب تهران در شأن این رویداد بزرگ فرهنگی نبود این سایت بازطراحی شد و با سامانه اطلاع رسانی کامل تری در اختیار کاربران قرار گرفت. همچنین در بحث اطلاع رسانی از تکنیک‌های جدید همچون نقشه نمایشگاه بر روی موبایل استفاده خواهیم کرد.

شهرام‌نیا با اشاره به امکان جستجوی کتاب از سایت نمایشگاه کتاب تهران گفت: مخاطبانی که به صورت تخصصی‌تر به دنبال کتاب‌های خاص می‌گردند می‌توانند با مراجعه به این سایت از آثار عرضه شده بهره ببرند.

محمد اللهیاری فومنی مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه،‌ با بیان این که علاوه بر شوراهای دوره‌های پیشین، 2 شورای دیگر به نمایشگاه کتاب اضافه شده است، گفت: شورای ارتباطات با حضور اساتید رشته ارتباطات و شورای کارشناسی برنامه‌های نمایشگاه به عنوان بازوی مشورتی، دو شورای جدید این دوره از نمایشگاه هستند.

وی درباره فعالیت ناشران داخلی در این رویداد،‌ اظهار کرد: حوزه ناشران داخلی همکاری خوبی با بخش اجرایی داشتند و آمار ناشران داخلی در حوزه عمومی 1296، دانشگاهی 623، کودک و نوجوان 283 و آموزشی 128 است.در مجموع 2 هزار و 330 ناشر در بخش داخلی حضور دارند، و 266 هزار و 429 عنوان کتاب را عرضه می‌کنند.

االهیاری تصریح کرد: امسال بخش بین‌الملل شاهد اتفاقات خوبی در این دوره خواهد بود، حضور ناشران بین المللی از چند ماه پیش نمایندگانی را به نمایشگاه‌های بین‌المللی شاخص اعزام کردیم. گمرک نیز برای ورود کتاب‌ها همکاری خوبی با ما انجام داد و برای هر کیلو کتاب به جای 6 دلار، 1 دلار دریافت کرد. هم‌چنین هزینه اجاره غرفه نیز به مانند ناشران داخلی به ریال محاسبه شد،‌ بنابراین کتاب‌های بخش بین‌الملل در این دوره با قیمت مناسبی ارائه می‌شود. در این بخش 107 هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و 25 هزار عنوان کتاب در بخش عربی داریم. که احتمالا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: 15 درصد عناوین چاپ 2013 تا 2014 هستند و 60 درصد عناوین چاپ 2010 تا 2014 هستند. هم‌چنین 41 کشور در حوزه کشورهای غیر عرب‌زبان حضور دارند. در این دوره ناشران افغان با برنامه ویژه‌ای حضور دارند و چهره‌های موجه فرهنگی‌، فعالیت‌های متعدد فرهنگی و نشست‌هایی توسطز این میهمان ویژه به نمایشگاه کتاب تهران آورده می‌شوند.

اللهیاری تصریح کرد:‌ انتخاب غرفه برتر و ناشران برتر نیز در این دوره از کمیته ناشران داخلی جدا شد و برای انتخاب کمیته ناشر خاص آیین‌نامه را بروز‌رسانی کردیم،‌ما موظف هستیم که ناشران سال را در مراسم افتتاحیه معرفی کنیم،‌ اما طی چند سال اخیر این اتفاق رخ نداد،‌ بنابراین ما در این دوره ناشران برگزیده سال را در مراسم افتتاحیه معرفی خواهیم کردو طبعاً‌ غرفه‌های برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می‌کنیم.

هم‌چنین در این نشست از پوستر طراحی شده برای دوره بیست و هفتم نمایشگاه کتاب تهران و سایت نمایشگاه رونمایی شد. بنا به گفته سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، این پوستر در فراخوانی توسط 10 طراح اطراحی شد و از امیان این طرح‌ها،‌ طرح محسن یوسفی برگزیده شد. در این طرح که طرح لبخند دارد،‌ مفهوم آشتی مخاطب با کتاب مطرح است و دو کتاب کار شده در بالا نماد دو و کتاب باز شده در پایین نمایش عدد 7 را بر عهده دارند که نشان دهنده بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، 7 اردیبهشت ماه، در نشست خبری بیست‌ و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آمادگی این رویداد برای واگذاری 100 درصدی فرآیند برگزاری این رویداد به بخش خصوصی خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی است که هر سال میلیون‏‌ها ایرانی را به خود جذب کرده و هزاران ناشر درگیر آن هستند. در برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم به سیاست‏‌ها و اقداماتی رسیدیم تا بتوانیم نمایشگاه 93 را نسبت به دوره‌های گذشته، چند گام به جلو سوق دهیم.

وی با بیان این که مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به سیاست‏‌هایی برای این دوره منجر شد، ادامه داد: نخستین نکته یا همان سیاست این است که در سال‏‌های گذشته خدمات‌رسانی به بازدیدکنند‎گان و ناشران مساعد نبود و امسال تلاش کردیم گام‌‏هایی رو به جلویی در این زمینه برداریم. البته این تلاش‌‏ها کافی نیست، اما اهتمام برگزارکنندگان برای بهبود شرایط برگزاری اهتمامی جدی بوده است.

صالحی از جمله این فعالیت‌ها را ایجاد سرای استقبال از فرهیختگان و ساخت امکانات برای رفاه حال معلولان و جانبازان معرفی کرد و افزود: سیاست دوم ما تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد بود زیرا همواره این صحبت وجود داشت که نمایشگاه کتاب بیشتر فروشگاه بزرگی برای ارائه آثار حوزه نشر است تا نمایشگاه کتاب. البته به دلیل شرایط اقتصاد نشر و تکیه ناشران به فروش در ایام نمایشگاه نمی‌توان این وجه را کمرنگ کرد اما در همین شرایط می‌توان بر ویژگی‎های نمایشگاهی نیز افزود.

وی توضیح داد: به دلیل افزایش وجه نمایشگاهی این دوره از نمایشگاه کتاب، امسال شاهد برگزاری ده‎ها برنامه در قالب‎های مختلف خواهیم بود که از میان آنها می‌توان از سالن تولید علم، سالن ترجمه و تعداد قابل توجهی نشست نام برد.

صالحی تقویت رویکرد فرهنگی نمایشگاه را سیاست سوم برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران دانست و اظهار کرد: نمایشگاه تهران می‌تواند تفرج‏گاهی برای خانواده‏‌ها و جامعه باشد و از این رو، ما فعالیت‎های مختلف فرهنگی را در بخش‌های مختلف نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم تا خانواده‏‌ها با محیطی دلنشین با محوریت کتاب و کتابخوانی مواجه شوند.

وی درباره سیاست‎های چهارم و پنجم این دوره نمایشگاه نیز گفت: تا پیش از این ما هر سال با انبار بزرگ و بدون کروکی با عنوان نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که بازدیدکنندگان در آن سرگردان بودند. به همین دلیل تلاش کردیم با گسترش اطلاع‏رسانی به عنوان سیاست چهارم به این سرگردانی پایان دهیم. سیاست پنجم ما نیز زیباسازی محیط نمایشگاه بود زیرا متاسفانه ما امکان استفاده از یک مکان آماده برای نمایشگاه را نداریم و به همین دلیل ناچار هستیم از فضای مصلی استفاده کنیم. فضایی که چندان جذاب نیست و سعی کردیم با استفاده از المان‏‌های متنوع محیطی زیبا فراهم آوریم که البته هنوز شایسته بازدیدکننده ایرانی نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه به تشکل‎ها و بخش خصوصی،‌ این موضوع را به سیاست ششم معاونت فرهنگی کرد و گفت: به دلیل آن که تشکل‌ها آمادگی پذیرش 100درصدی امور نمایشگاه را نداشتند، از هرگونه همکاری آنان برای برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم استقبال کرده‏ایم و در هر بخش انجمن مربوط در حال فعالیت است. به هر حال کار دولت برگزاری نمایشگاه نیست و باید کارهای بزرگتری انجام دهد؛ هرچند معنای این حرف این نیست که برگزاری نمایشگاه کار کوچکی است.

صالحی صرفه‌‏جویی و انضباط مالی را سیاست هفتم نمایشگاه دانست و در این باره اظهار کرد: مسیر مالی نمایشگاه باید شفاف باشد زیرا در غیر این صورت آلودگی‎ها می‌تواند بر فرهنگ سایه اندازد. به همین دلیل و همان گونه وزیر ارشاد تاکید کرده است، تلاش کردیم در مسائلی مانند توزیع بن و مانند آن نگاهی روشن و درست داشته باشیم.

وی تعامل رسانه‌‏ای را سیاست هشتم کمیته برگزاری نمایشگاه دانست و خطاب به اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه متعلق به معاونت فرهنگی نیست بلکه متعلق به کتاب است و از این رو نباید در امور مربوط به حوزه نشر اصحاب رسانه را نامحرم دانست. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که در دو زمینه اقتصاد نشر و کتابخوانی بیش از هر فردی، این رسانه‎ها هستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند و هر چه این ارتباط بیشتر باشد به نفع فضای نشر است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تقویت ارزش‌های معنوی و دینی سیاست نهم ماست. در این زمینه یکی از کارهای انجام‌شده تدوین منشور اخلاقی نمایشگاه است. به هر حال باید توجه داشت فضای نمایشگاه تفرج‌گاه است اما پارک نیست، سالن مد و لباس هم نیست و همه ما که اهل کتاب هستیم باید متناسب فضای آن رفتار کنیم.

صالحی در پایان سخنان خود به دیپلماسی فرهنگی به عنوان سیاست دهم اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی حول محور کتاب و نشر شکل می‌گیرد ‌و در این بخش امسال شاهد حضور کشور افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه هستیم. البته ما به دلیل محدویت مکانی و کمبود منابع مالی نتوانستیم بسیاری از طرح‌های خود را اجرا کنیم که اگر این‌گونه بود گام‏‎های بیشتری را می‌توانستیم در زمینه پیشبرد نمایشگاه کتاب برداریم.

امیرمسعود شهرام نیا در ادامه نشست گفت: کلیدی‌ترین مسئله نمایشگاه کتاب تهران این است که با وجود سابقه طولانی و غنای عظیم فرهنگی ایران بزرگترین رویداد فرهنگی سال به شمار می‌رود. همچنین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین نمایشگاه کتاب جهان مطرح است. یکی دو نمایشگاه دیگر وجود دارند که قد و قواره مراجعشان به نمایشگاه کتاب نزدیک است.

وی ادامه داد:‌ این رویداد فرهنگی جایگاه و اهمیت خاصی دارد. اما به دلیل مشخصات و ویژگی‌های خاصی از جمله نبود مکانی مشخص برای برگزاری فرآیند آماده سازی مصلی برای میزبانی این رویداد بزرگ فرهنگی معضلات خاص خود را دارد. در مجموع عملیات لازم  برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همانند ساخت یک شهر کوچک در مقیاس 130 هزار مترمربع است البته امسال نمایشگاه با سرعت بهتری آغاز شد و حتی می‌توان گفت سرعت عمل کم سابقه و یا بی سابقه بود چرا که ما یک هفته تا 9 روز پیش از زمان برگزاری غرفه‌ها را در اختیار ناشران برای تجهیز قرار دادیم.

شهرام‌نیا تصریح کرد: نکته دیگر نیز حضور تشکل‌هاست. ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به استقبال این موضوع می‌رویم اگرچه ممکن است ایرادهایی هم وجود داشت باشد اما همگرایی تشکل‌ها و تبدیل شدن آنها به یک سندیکا مقدمه واگذاری کل امور نمایشگاه به یک تشکل مطبوع است.

وی با اشاره به فعالیت های جنبی و اطلاع رسانی این دوره نمایشگاه از گسترش فضاهای اطلاع رسانی، حضور راهنمایان با لباسهای مخصوصی در نقاط مختلف نمایشگاه، اطلاع رسانی در فضای مجازی و ... خبر داد و گفت: سایت نمایشگاه کتاب تهران در شأن این رویداد بزرگ فرهنگی نبود این سایت بازطراحی شد و با سامانه اطلاع رسانی کامل تری در اختیار کاربران قرار گرفت. همچنین در بحث اطلاع رسانی از تکنیک‌های جدید همچون نقشه نمایشگاه بر روی موبایل استفاده خواهیم کرد.

شهرام‌نیا با اشاره به امکان جستجوی کتاب از سایت نمایشگاه کتاب تهران گفت: مخاطبانی که به صورت تخصصی‌تر به دنبال کتاب‌های خاص می‌گردند می‌توانند با مراجعه به این سایت از آثار عرضه شده بهره ببرند.

محمد اللهیاری فومنی مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه،‌ با بیان این که علاوه بر شوراهای دوره‌های پیشین، 2 شورای دیگر به نمایشگاه کتاب اضافه شده است، گفت: شورای ارتباطات با حضور اساتید رشته ارتباطات و شورای کارشناسی برنامه‌های نمایشگاه به عنوان بازوی مشورتی، دو شورای جدید این دوره از نمایشگاه هستند.

وی درباره فعالیت ناشران داخلی در این رویداد،‌ اظهار کرد: حوزه ناشران داخلی همکاری خوبی با بخش اجرایی داشتند و آمار ناشران داخلی در حوزه عمومی 1296، دانشگاهی 623، کودک و نوجوان 283 و آموزشی 128 است.در مجموع 2 هزار و 330 ناشر در بخش داخلی حضور دارند، و 266 هزار و 429 عنوان کتاب را عرضه می‌کنند.

االهیاری تصریح کرد: امسال بخش بین‌الملل شاهد اتفاقات خوبی در این دوره خواهد بود، حضور ناشران بین المللی از چند ماه پیش نمایندگانی را به نمایشگاه‌های بین‌المللی شاخص اعزام کردیم. گمرک نیز برای ورود کتاب‌ها همکاری خوبی با ما انجام داد و برای هر کیلو کتاب به جای 6 دلار، 1 دلار دریافت کرد. هم‌چنین هزینه اجاره غرفه نیز به مانند ناشران داخلی به ریال محاسبه شد،‌ بنابراین کتاب‌های بخش بین‌الملل در این دوره با قیمت مناسبی ارائه می‌شود. در این بخش 107 هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و 25 هزار عنوان کتاب در بخش عربی داریم. که احتمالا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: 15 درصد عناوین چاپ 2013 تا 2014 هستند و 60 درصد عناوین چاپ 2010 تا 2014 هستند. هم‌چنین 41 کشور در حوزه کشورهای غیر عرب‌زبان حضور دارند. در این دوره ناشران افغان با برنامه ویژه‌ای حضور دارند و چهره‌های موجه فرهنگی‌، فعالیت‌های متعدد فرهنگی و نشست‌هایی توسطز این میهمان ویژه به نمایشگاه کتاب تهران آورده می‌شوند.

اللهیاری تصریح کرد:‌ انتخاب غرفه برتر و ناشران برتر نیز در این دوره از کمیته ناشران داخلی جدا شد و برای انتخاب کمیته ناشر خاص آیین‌نامه را بروز‌رسانی کردیم،‌ما موظف هستیم که ناشران سال را در مراسم افتتاحیه معرفی کنیم،‌ اما طی چند سال اخیر این اتفاق رخ نداد،‌ بنابراین ما در این دوره ناشران برگزیده سال را در مراسم افتتاحیه معرفی خواهیم کردو طبعاً‌ غرفه‌های برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می‌کنیم.

هم‌چنین در این نشست از پوستر طراحی شده برای دوره بیست و هفتم نمایشگاه کتاب تهران و سایت نمایشگاه رونمایی شد. بنا به گفته سیدمهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، این پوستر در فراخوانی توسط 10 طراح اطراحی شد و از امیان این طرح‌ها،‌ طرح محسن یوسفی برگزیده شد. در این طرح که طرح لبخند دارد،‌ مفهوم آشتی مخاطب با کتاب مطرح است و دو کتاب کار شده در بالا نماد دو و کتاب باز شده در پایین نمایش عدد 7 را بر عهده دارند که نشان دهنده بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط