loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام (ره) به ما افغانستانی ها آموخت که سر یک سفره بنشینیم

یکی از فعالان فرهنگی کشور افغانستان گفت: هنگامی که شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» جنبه عملی پیدا کرد، امید در دل مسلمانان جوانه زد. امام(ره) با این انقلاب به مسلمانان یادآوری کرد که همه باید بر سر یک سفره فرهنگی بنشینند.

شنبه 17 خرداد 1393

 شوکتعلی محمدی، از فعالان فرهنگی کشور افغانستان، با اشاره به نقش امام(ره) در وحدت و جهت بخشی به اندیشه های فرهنگی جهان اسلام گفت: امام یکی از اندیشمندان بزرگ اسلامی است که با درک جدید و واقع بینانه اندیشه های اسلامی و تمدنی مسلمانان، اندیشه جدیدی در دنیای اسلام بنا نهاد. امام(ره) در ادامه قیام هایی که در جهان اسلام در این مسیر به شکست منجر شده بودند، اندیشه جدیدی ارائه کرد که در آن الگویی برای ایجاد حکومت اسلامی دیده می شود. این نقطه مرکزی امید مسلمان بود؛ آرزویی که سال ها با خود داشتند و به این می اندیشیدند که آیا می توان روزی را امید داشت که اسلام جنبه عملی و سیاسی پیدا کند، در زندگی آنها تأثیرگذار باشد و در زوایای قرآن مبین پنهان نماند.

وی ادامه داد: در افغانستان که همیشه تاریخ شاه راه تمدن ها بوده و اندیشه های مختلف از آن گذر کرده اند، زمینه جاذبه های اندیشه امام(ره) فراهم تر از سایر کشورهای همسایه ایران بوده است. در افغانستان از گذشته های دور تاکنون، اندیشه های اسلامی با توانمندی بیشتری زیست کرده است. در این کشور به دلیل پیشینه دینی قوی و تأثیر امام صادق(ع) بر ابوحنفیه، اهل بیت(ع) همواره محور تعامل همه مذاهب مخصوصاً حنفی و تشیع بوده است. به همین دلیل آرمان های انقلاب که از سوی حضرت امام(ره) مطرح شد، جاذبه های زیادی برای مردم افغانستان داشت. گرایش به این آرمان ها در میان همه مذاهب طی این مدت دیده می شد.

محمدی یادآور شد: هنگامی که شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» که الهام گرفته از بیانات امام(ره) بود، جنبه عملی پیدا کرد، نوید دیگری در دل مجاهدان افغان جوانه زد. در این زمان گرایش های مختلف در افغانستان به این نتیجه رسیدند که انقلاب ایران از شعار فراتر رفته و جنبه عملی پیدا کرده است. این اتفاقات به مجاهدان افغان هم نیرو و امید می داد که در افغانستان هم چنین حکومتی را ایجاد کنند. البته افغانستان در آن هنگام میدانی برای حضور نحله های فکری دیگری مانند اخوان المسلمین و تفکرات گاندی نیز بود، اما افغان ها به خوبی توانستند بین این اندیشه ها تعامل ایجاد کنند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مردم افغانستان در این برهه زمانی مجذب شعارهایی مانند حمایت از مستضعفان، اسلام سیاسی و بی مرز بودن اسلام شدند. این سه شعار اصلی پرجاذبه امام(ره) بود که تجلی و بازتاب وسیعی در اندیشه مجاهدان افغان داشت. طی سال های اخیر اتفاقات مبارکی در برخی از کشورهای اسلامی رخ داد. انقلاب هایی که ثمره جهاد رزمندگان بود و توانست تا حدودی نگاه های منطقه ای و ملیتی را به نگاه های جامعه اسلامی پیوند بزند. نمونه آن را می توان در افغانستان دید. اگرچه سال ها درد و رنج و پیامدهای منفی این مبارزه ها در کشور احساس می شد، اما نتایج مبارکی به همراه داشت که مهمترین آنها این بود که قبایل و طایفه ها تصمیم گرفتند تا سر یک سفره بنشینند. این اتفاقات مبارک حاصل تلاش های فردی استثنایی به نام امام خمینی(ره) بود.

محمدی در ادامه ضمن انتقاد از رویه حاکم بر مناسبات فرهنگی کشور، گفت: البته طی سال های اخیر فاصله ای میان شعارهای امام(ره) با آنچه که در عرصه فرهنگی ما رخ می دهد، تفاوت هایی را می توان دید. طی سال های اخیر محدودیت هایی برای مهاجران افغان رخ داده است که این با توقعی که آنها از آرمان های انقلاب داشتند، کمی متفاوت است. البته ایران نیز تابع قوانین بین المللی است و درک برخی از محدودیت ها برای عامه مردم ممکن نیست. مسئولان فرهنگی کشور، وارث اندیشه های امام(ره) هستند، اما با وجود این محدودیت هایی برای مهاجران مانند محدودیت در حق تحصیل و... ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر مسئولان مانع از ادامه تحصیل دانش آموزان مهاجری شده اند که والدین آنها مجوز ندارند. هر چند این خلاف قانون نیست، اما باید حق و آینده این بچه ها را نیز در نظر گرفت. علاوه بر این، دیگر فرزندان مهاجرین نیز با محدودیت های تحصیلی و افزایش هزینه های تحصیلی مواجه اند که ادامه آن را برایشان دشوار کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط