loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه غرب را محصول تفکر ابن رشد می دانم

نویسندگان مرتبط : کریم مجتهدی

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: فلسفه غرب را محصول تفکر ابن رشد می دانم، چرا که غرب در قرون وسطی و عصر ترجمه بود. البته امروز نیاز داریم با علم جدید ارتباط بهتری داشته باشیم تا عقب ماندگی ناشی از عدم تعامل سنت با علوم جدید را جبران کنیم.

دوشنبه 19 خرداد 1393

کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران و درباره وضعیت فلسفه در ایران در مقایسه با سایر کشورها به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: اجازه دهید یک پیشینه ای از وضعیت فلسفه در ایران بگویم، در گذشته فیلسوفان و صاحب نظران فلسفی به کسانی می گفتند که علمی از سایر شاخه ها نداشتند. در آن دوره حتی حکما و طبیبان نیز فیلسوفان بودند اما امروز دیگر اینطور نیست، البته در کشوری همچون فرانسه هنوز هم اقتصاد، تاریخ، فیزیک و شیمی از دل فرهنگ و فلسفه خارج می شود.

وی با اشاره به سوق یافتن ایران به سمت انحطاط فرهنگی و کم اهمیتی به فلسفه اظهار داشت: فلسفه علمی است که در سایر علوم و شاخه ها منعکس می شود یک پزشک یا مهندس باید از فلسفه آن علم خبر داشته باشد اما متأسفانه کمتر اینطور است.

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف به چه کسی فیلسوف گفته و فلسفه به چه علمی اطلاق می شود، توضیح داد: فیلسوف کسی است که درباره امور مختلف تفکر کند و در واقع فلسفه تداعی صور است نه اینکه تنها در ذهن چیزی را داشته باشیم و این فلسفه است که انسان را به رشد و تعالی می رساند بنابراین ممکن است مردم تصور کنند همین تفکرات ساده ما در زندگی فلسفه است درحالی که اینها تنها انفعالات عادی نفس و ذهن است و معنای صحیح فلسفه چیز دیگری است.

این چهره ماندگار فلسفه با تأکید بر اینکه فلسفیدن زمانی اتفاق می افتد که شما درباره مسائل مختلف تأمل دوباره کنید، یادآور شد: در قدیم فلسفه را معقول ثانی می گفتند حتی فلسفه یک تفکر مقید برای ارزیابی و فهم صحیح امور است. بنابراین فلسفه به یک معنای دیگر یعنی آموزش چرا که انسان راجع به مسائلی تفکر می کند که آموزش دیده باشد. مجتهدی با اشاره به اینکه خودش تحت تعلیمات اساتیدی همچون گورویچ، پیاژه، گورنیاک و ... قرار داشته توضیح داد: البته افکارم الان تحت تأثیر آنها نیست منتها آن دوره خیلی تأثیر گرفتم هر یک از فلاسفه دستگاه خاص فکری دارند و سعی می کنم از تفکر هر کدام استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه فیلسوف باید همه دستگاه های فکری را بشناسد تا تفکرش دچار کذب یا صرف صور نفسانی نشود، اظهار داشت: من تلاش کردم در زندگی ام همه دستگاه های فکری را بخوانم و اینطور نبوده که یک نفر را کامل رد یا قبول کنم بلکه حتی آنها که نقد داشتم را هم مطالعه کردم بنابراین نخستین قدم در فلسفه شناسایی از مسائل خودمان است بسیاری از فلاسفه چون امروز اعتقاد دارند که ما مسائلمان را نمی شناسیم!

نویسنده کتاب «فلسفه و فرهنگ» در پاسخ به این سؤال فارس که آیا ما در ایران فیلسوف داریم یا صرفاً اساتید فلسفه هستند که فعالیت می کنند، توضیح داد: خب ما به لحاظ تاریخی که فیلسوف داشتیم افرادی نظیر ابن سینا و فارابی که دستگاه های فکری برای خود داشتند. حتی فلسفه غرب را من محصول تفکر ابن رشد می دانم چرا که غرب در قرون وسطی و ترجمه بود که اکنون چنین شرایط فکری دارد بنابراین ما فیلسوف داشتیم و تا به دوره خواجه نصیرالدین طوسی که می رسیم می بینیم وی به خوبی توانسته بین عقل و دین رابطه خوب برقرار کند ولی سایرین نتوانستند حال آنکه سایرین صرفاً بر سنت تکیه زدند و از علوم جدید غافل شدند.

مجتهدی با اشاره به اهمیت وجود گفت وگو بین فیلسوفان در عصر جدید گفت: این تعامل و گفت وگو را اکنون بین فیلسوفان کمتر می بینیم، درحالی که می دانیم دراین گفت وگوها هست که نقاط ضعف و قوت شناسایی می شود. البته این به معنای آن نیست که پس از شناسایی مسایل با حرف زدن بتوان مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیاز داریم با علم جدید ارتباط بهتری برقرار کنیم تا عقب ماندگی ناشی از این عدم تعامل سنت با علوم جدید را جبران کنیم، توضیح داد: البته این بدین معنا نیست که ما درحال تبعیت از فلسفه غرب هستیم بلکه دراین مسیر راه خودمان را درست پیدا می کنیم، تأکید می کنم که با دستوراعلمل و صرف شعار و حرف نمی توان کاری کرد باید دراین مسیر قرار بگیرم و عمل کنیم!

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط