loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حافظ نابینای افغانستانی: خداوند ایران را آباد و عمر رهبرش را طولانی کند

«مطیع الله مطمئن»حافظ روشندل کل قرآن کریم اعزامی از کشور افغانستان در سی ویکمین دوره مسابقات بین الملی جمهوری اسلامی ایران بود که توانست در رقابت با رقبای خود که از نعمت بینایی برخوردار بودند، رتبه سوم این دوره از مسابقات را کسب کند.

چهارشنبه 21 خرداد 1393

در پایان سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران نفرات برتر هر رشته مشخص شدند. مطیع الله مطمئن، نفر سوم رشته حفظ کل اعزامی از کشور افغانستان به این دوره از مسابقات بین المللی بود. نوجوانی 17 ساله و به گفته خودش قرآن را با همراهی و کمک پدرش حفظ کرده است. او به دلیل نابینا بودن خواندن و نوشتن بلد نیست و همه چیز را با شنیدن حفظ می کند و حتی درس هایش را نیز این گونه می خواند.

در ادامه گفت وگوی خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با رتبه سوم بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در سال 93 را می خوانید:

تسنیم: ابتدا یک معرفی از خودتان داشته باشید؟

مطیع الله مطمئن 17 ساله اعزامی از کشور افغانستان (شهر کاپیسا) به مسابقات بین الملی جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ که نفر سوم شدم و خواست خدا بود که موفق شوم.

تسنیم:از چند سالگی شروع به حفظ کردید؟

7سال داشتم که حفظ را شروع کردم 9 ساله که شدم به فضل الهی آن را تمام کردم و الان 8 سال است که حافظ کل قرآن کریم هستم.

تسنیم:شما نابینا هستید چگونه قرآن را حفظ کردید؟

بله از اول اینطوری بودم، خواست خدا بود.من در مدرسه دار الحفاظ عالی کابل درس می خوانم و کلاس 13 هستم. با کمک پدرم که خود مدرس و حافظ قرآن است به روش شنیدن درس یاد گرفتم. یعنی هرچه آنها می خوانند و می گویند من حفظ می کنم و با این روش تا حالا درس خواندم بنابراین نوشتن بلد نیستم و نمی توانم بنویسم. با برادرم یکجا می نشستیم او می خواند من هم حفظ می کردم. از خط های مخصوص افراد نابینا هم نداشتم چون در دارالحفاظ رسمی درس می خوانم نه در مکتب نابینایان، لذا من از آ ن خط ها ندارم فقط شنیدم و حفظ کردم.امتحانات را نیز همینطور می گوییم و نمی نویسم.

تسنیم:متاهل هستی یا مجرد؟ معمولا جوانان در افغانستان چند سالگی ازدواج می کنند؟

نه (با خنده). مشکلی نیست سه سال دیگر زن می گیرم. الآن سن ازدواجی که در افغانستان خوب است معمولا سن 20 سالگی است.من اکنون 17 سال دارم و هنوز سه سال مانده  تا ازدواج کنم.

تسنیم:خانواده شما چند نفره است آیا  به جز شما کسان دیگری هم در خانواده حافظ قرآن هستند؟

خانواده ما 11 نفر هست و برادرانم کوشش دارند حافظ قرآن باشند. من بزرگتر هستم  ولی آنها هم تا حدودی حافظ هستند. برادر کوچکتر از من،  5 جزء حفظ  کرده است.

تسنیم: در مدارس افغانستان بیشتر روی چه رشته ای از قرآن کار می کنند و توجه دارند؟

آنجا بیشتر به حفظ توجه می شود.من 30 همکلاسی دارم که همه آنها حافظ قرآن هستند و زیر نظر استادان مختلف کار می کنند و در این مرحله دیگر حفظ  نمی خوانیم بلکه کم کم کتاب های عالی مرتبه را می خوانیم. وضعیت افغانستان در زمینه قرآن خیلی خوب است و خوب کار می کنند.

تسنیم:در افغانستان مسابقات قرآنی برگزار می شود؟

بله در رشته حفظ زیاد است ولی نه به صورت بین اللملی. چون افغانستان در این زمینه هنوز آماده نیست.

تسنیم:برای اولین بار به ایران  آمدید؟ایرانی ها را چگونه دیدید؟

بله بار اولم بود به ایران آمدم.خیلی از ایرانی ها خوشم آمد به خاطر اینکه خیلی مهربان و انسان های با اخلاقی هستند و امکانات موجود در ایران خوب بود. مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران هم که برای اولین بار در این مسابقات شرکت کردم، خیلی خیلی خوب بود.

تسنیم: شما در این مسابقات در رقابت با رقبای خود که از نعمت بینایی هم برخوردار بودند توانستید رتبه سوم را کسب کنید چه نظری در این باره دارید؟ فکر می کنید بیشتر امتیاز شما در چه بخشی کسر شده است؟

حس بسیار خوبی دارم و خوشحال هستم. متاسفانه بیشتر امتیاز من در بخش صوت و لحن کسر شد چون آن را بلد نبودم و کار نکرده بودم وگرنه می توانستم بعد از نماینده خوب ایران مقام دوم را کسب کنم.

تسنیم:با چه سبکی تمرین کرده بودی و سبک کدام استاد قرائت را دوست دارید؟

من باسبک استاد حسین صدیق منشاوی تمرین کردم و سبک ایشان را دوست دارم اما نتواستم در فضای مسابقات به خوبی اجرا کنم.  

تسنیم:نفر سوم این مسابقات چقدر جایزه گرفت؟جایزه ات را می خواهی چیکار کنی؟

جایزه به پول ایران 40 میلیون تومان بود.می خواهم هم اش را به پدرم بدهم. هر کاری می خواهند انجام بدهند.من به آنها هدیه اش می دهم.

تسنیم:بعد از اتمام مسابقات به دیدار رهبر انقلاب رفتید چه حسی در این باره داری؟

به نظرم خیلی خوب بود و این کار خیلی خوب است که قاریان و حافظان مهمان ایران می توانند به ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی بروند و من از این اتفاق خوشحال هستم.

تسنیم:به عنوان یک نوجوان افغانی رهبر انقلاب اسلامی ایران را چطور دیدی و نظرت درباره مطالبی که ایشان فرمودند چه بود؟

ایشان خیلی انسان خوبی هستند با این که ایشان را ندیدم چون چشمانم نمی بیند اما من خیلی از ایشان خوشم آمد و خوشحالم که در جلسه ای بودم که ایشان هم حضور داشتند. دوست داشتم افغانستان هم رهبری مانند ایشان داشت.به هرحال در افغانستان هم مانند ایران مذاهب مختلف زندگی می کنند. دوست داشتم یکی مثل ایشان بودتا این مذاهب را در کنار هم و حول قرآن جمع می کرد.

تسنیم: قرآن چه تاثیری می تواند در وحدت مسلمانان داشته باشد؟

تاثیر خیلی مثبتی دارد. قرآن منادی پیام وحدت است و چقدر به این مساله سفارش کرده است. اگر مسلمانان به قرآن عمل کنند امت اسلامی یکی می شود و این مشکلات از بین می رود.

تسنیم: زندگی شیعه و سنی در افغانستان چگونه است؟

آنها برادران ما هستند و ما خیلی خوب با آنها زندگی می کنیم اما به هرحال گاهی برخی مشکلات از سر تعصب و جهل به وجود می آید و دشمنان اسلام هم سوء استفاده می کنند که باید مراقب باشیم.

تسنیم:در انتخابات افغانستان به چه کسی رای دادی و دور دوم به کدام یک رای می دهی؟

به عبدالله رای دادم  و دور دوم هم به او رای می دهم .انسان خوبی است.

تسنیم:خبر داری که حدود 30 سال پیش در ایران انقلابی به رهبری امام خمینی(ره)  صورت گرفت. شناختی از ایشان داری؟

بله امام خمینی انسان خوبی بود. انقلابش، جهادش، زحماتش همه به خاطر قرآن بود و ان شاالله خداوند در جنت فردوس جایشان دهد و درجات آنها را عالی کند.

تسنیم:در منطقه و بین هم سن وسال های شما امام خمینی(ره) را می شناسند؟ با چه ویژگی از  ایشان یاد می کنند؟

بله همه ما ایشان را می شناسیم  و همه آنها باصفت مجاهد و یک انسان خوب و عارف ایشان را می شناسند. آنها می گویند امام خمینی (ره) انسان خوب و مجاهدی بود. قرآن دوست، خدا دوست و مجاهد بود.

تسنیم: به هم سن و سال های خود چه توصیه ای دارید؟

حرفم این است که هم سن های من باید کوشش کنند درس بخوانند، اول علوم دینی، بعد دنیوی. چون علوم دینی تضمین زندگی دنیا و آخرت را می کند و علوم دنیا هم در دنیا به درد می خورد. باید هر دو این ها را داشته باشند و برای هر دو باید تلاش کنند چون دنیا دنیای تکنولوژی است.

تسنیم:ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتی.اگر مطلبی هست،می شنویم.

خداوند این مملکت و این کشور را آباد کند چون به قرآن خدمت می کند. از خداوند می خواهم که عمر رهبرشان را طولانی کند و مشکلات مردم ایران و افغانستان را برطرف و اصلاح کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط