loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«پایی که جا ماند» می تواند خلأ ادبی پس از صدام را پر کند.

نویسندگان مرتبط : کمال السید | سید قاسم یاحسینی

مترجم عراقی «پایی که جا ماند» درباره میزان اثرگذاری این ترجمه در عراق گفت: در شرایط جدید عراق بعد از سقوط رژیم بعث که صحنه هنری و ادبی کاملا خاموش است، این ترجمه می تواند این خلأ را پر کند.

پنجشنبه 5 تیر 1393

کمال السید مترجم کتاب «پایی که جا ماند» که روز گذشته رونمایی شد درباره سابقه خود گفت: من نویسنده و مترجم هستم که کتاب ها و رمان های تاریخی در زمینه اهل بیت(ع) نوشته ام و دوستان به فارسی ترجمه کردند که مهترینش که به فارسی ترجمه شده «بهشت ارغوان» است که نام عربی اش «وکان صدیقه» است.

وی افزود: از دیگر کتاب های من که به فارسی ترجمه شده، «سوار سبز آرزوها» است که برگردان کتاب «الشمس وراء السحب» و «طرایف فی زمن ذئاب» ترجمه اش کتاب «نغمه ای در زمان و روزگار گرگ ها» است و کتاب دیگرم «الف لام میم ذلک الحسین زیارت نامه عشق» است.

مترجم عراقی کتاب «پایی که جا ماند» درباره میزان اثر گذاری این ترجمه در عراق گفت: در این شرایط جدید عراق بعد از سقوط رژیم بعث که صحنه هنری و ادبی کاملا خاموش است این ترجمه می تواند این خلاء را پر کند و دعوتی برای نویسندگان عراق باشد که خلاء موجود از این مقطع تاریخی را با نگاه به این اثر به عنوان یک الگو نگاه کنید و تولیداتی در سطح این کتاب انجام دهند.

* نسخه عربی پایی که جا ماند در عرض چند ماه به چاپ دوم رسیده است

وی درباره میزان چاپ و نشر و توزیع این کتاب و بازتاب چاپش در عراق با بیان اینکه این کتاب به لبنان هم رفته است، اظهار داشت: کتاب در عرض چند ماه به چاپ دوم رسیده است و درباره بازتاب هم باید بگویم که تلفن هایی شده و از کتاب می پرسند و به دنبالش هستند اما من نمی دانم مرکز توزیعش کجاست.

این مترجم عرب با بیان اینکه شاید کارهای دیگری از این دست انجام بدهم، درباره چرایی ترجمه «پایی که جا ماند» گفت: من که پس از سقوط صدام به عراق برگشتم احساس غربت می کردم و درک کردم که غربت زمانی تلخ تر از غربت مکانی است و این کتاب برای من تجربه ای بود به مقطع زمانی که آنجا زندگی می کردم و به این ارزش ها باور داشته و دارم.

کمال السید در پایان درباره وضعیت رابطه ادبا و نویسندگان عراق و جهان عرب تاکید کرد: من متعجبم که دوستان در ایران چرا رابطه شان با عراق خیلی کمرنگ است؛ به نظرم قبل از اینکه کشورهای عربی که با اسرائیل ارتباط روشن و شفاف دارند آنها را دعوت کنند و به سمت ویژه ای هدایت می کنند، باید نویسندگان عراقی به ایران دعوت شوند و برنامه برای آنها داشته باشند.

وی افزود: در ایران هنوز این خلاء را پر نکرده اند و نویسندگان عراقی متاسفانه هیچ رابطه ای با ایران ندارند و عراق نمونه ای است از کل جهان عرب و این رابطه باید تقویت شود چون رابطه فرهنگی را زیربنای رابطه سیاسی می دانم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط