loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جمعیت»، بالاترین منبع قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در بیستم خرداد ماه در جمع بانوان فعال در عرصه فعالیت های فرهنگی مربوط به خانواده و زنان، به تبیین معنای «ظهور» و «انتظار» پرداخت.

پنجشنبه 5 تیر 1393

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ظهور را به معنی «ظهور کلمه غیب الهی» و «برداشته شدن پرده ها از حجاب ولایت» معنا کرد و انتظار را مبتنی بر سه رکن «احتراز»، «اعتراض» و  «سازندگی» تحلیل نمود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه، مبتنی بر یک نگاه کلان به «شرایط موجود» و با توجه به «معنای انتظار»، به یکی از مهمترین حوزه های اثر گذاری بانوان منتظر پرداخت.

وی در تبیین شرایط موجود، این نکته را گوشزد نمود که در حال حاضر، تمدن مادی برای همه  امور حیات انسانی، الگوهای جامع متناسب با توسعه غربی را ارائه نموده است، بنابراین دوستان اهل بیت نیز باید در همه این حوزه ها، رنگ اهل بیت علیهم السلام را به خود بگیرند.

مسأله کنترل جمعیت یکی از حوزه های تأثیرگذار تمدن مادی

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، یکی از حوزه های جدی تأثیر گذاری تمدن مادی را مسأله کنترل جمعیت دانست و با تحلیل ابعاد سیاسی و اقتصادی کنترل جمعیت، فکر و نگاه استراژیک بانوان به این مسأله بسیار مهم ارزیابی نمود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری همه انبیاء و اولیاء را از منتظران ظهور حضرت بقیه الله دانست و در توصیف زمان ظهور افزود: امام زمان علیه السلام، معجزه غیبی رسول خدا هستند که با ظهور آن حضرت، همه توحید به اندازه ظرفیت این جهان، در آن ظاهر می شود.

کلمه غیب الهی با ظهور امام زمان(عج) ظاهر می شود

این استاد عالی حوزه، امام زمان را «کلمه غیب» وعده داده شده به رسول خدا دانست و ایمان به این «غیب» را شرط تقوا و بهره مندی از قرآن برشمرد و ابراز داشت: با ظهور امام زمان، کلمه غیب الهی در عالم ظاهر می شود و در پرتو نور ایشان، حجاب ها از ولایت نبی اکرم کنار می رود و شمس ولایت رسول خدا در عالم ظاهر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه به تبیین معنای انتظار پرداخت و در این زمینه گفت: انتظار یک عملی در عرض سایر اعمال نیست، بلکه یک رویکردی است که همه زندگی را تحت پوشش قرا می دهد و مأموریتی است که همه مؤمنان در  طول تاریخ، به صورت فردی و اجتماعی آن را انجام می داده اند.

تبیین سه رکن مکتب انتظار

وی «احتراز از آلوده شدن به دستگاه باطل و تبری از آن»، «اعتراض و درگیری با جبهه باطل» و «سازندگی و ایجاد یک جامعه ایمانی» را سه رکن مکتب انتظار دانست و افزود: این سه رکن همواره در طول تاریخ غیبت امام زمان توسط بزرگان شیعه دنبال می شده است، بنابراین هم مراقبت می شده تا شیعیان از دستگاه اموی و عباسی جدا شوند و آلوده به این دستگاه نشوند و هم سازندگی و حرکت رو به پیش وجود داشته است.

استاد میرباقری در ادامه، با تأکید بر این که باید همه زوایای زندگی ما به زندگی انسان منتظر تبدیل شود، ابراز داشت: همان طور که غرب تلاش می کند تا همه زندگی فرد را از بدو تولد تا مرگ، تحت برنامه خودش قرار دهد و خوراک، پوشاک، رابطه زن و مرد، مفهوم زندگی، تربیت نسل و همه امور را تابعی از هدف خود قرار دهد و الگوی جامع متناسب با آن را نیز تعریف کرده است، معنی انتظار نیز این است که دوستان اهل بیت، باید همه زندگی شان رنگ اهل بیت به خود بگیرد و البته بهره مندی از اهل بیت نیز به معنای انزوا و یا درگیری صرف نیست، بلکه رکن «سازندگی» نیز در این نگاه وجود دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در ادامه با تبیین شرایط کنونی به مأموریت بانوان منتظر در شرایط موجود پرداخت.

توسعه غربی چیزی جز تعلق به دنیا نیست

وی در توضیح شرایط کنونی گفت: تمدن غرب با رویکردی که به زندگی مادی دارد، آن را تبدیل به بستر عیش و لذت مادی کرده است. توسعه غربی نیز چیزی جز تعلق به دنیا و دنیا پرستی نیست که غرب آن را به یک تمدن تبدیل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری یکی از مسائلی را که تمدن مادی غرب بر آن تمرکز کرده است، مسأله کنترل جمعیت دانست که از ابعاد اقتصادی و سیاسی مهمی برخوردار است.

وی بعد اقتصادی جمعیت را این گونه توضیح داد که غرب، انسان را منبع صرف برای تولید ثروت می داند، بنابراین انسان، انباره ای است که باید انرژی و جاذبه های آن، تبدیل به ثروت شود و از همین جهت باید به میزانی جمعیت زیاد شود که متناسب با زندگی مادی و توسعه تعریف شده در زندگی غربی باشد.

نگاه استراتژیک غرب به مسأله کنترل جمعیت

مدرس عالی حوزه علمیه قم، بُعد سیاسی جمعیت را نیز این گونه تحلیل نمود که غرب به مسأله جمعیت، نگاه استراتژیک دارد و کنترل جمعیت را یکی از ابزار های جنگ نرم می شمارد.

وی با استناد به تصریح برخی از صاحب نظران متنفذ آمریکایی، تأکید کردند غرب، آرمان های تربیتی و تغییر جمعیتی کشور ما را به نفع خود می داند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه، مسأله کنترل جمعیت را یکی از فریب های استراژیک دشمن دانست که مقام معظم رهبری از همان ابتدا با آن مخالف بود و افزود: کسانی که در دوران جنگ تحمیلی به ما «نخ بخیه» هم نمی دادند، بخش زیادی از هزینه های کنترل جمعیت را به عهده گرفتند و هم اکنون نیز مدیریت کنترل جمعیت در چند کشور اسلامی را به وزارت بهداشت ایران سپرده اند که باید توجه داشت تا مبادا این فاجعه در کشور های دیگر، به دست جمهوری اسلامی واقع شود.

جمعیت به عنوان بالاترین منبع قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

وی، ادبیات مسؤولانی را که دائما تقسیم «توسعه یافته و توسعه نیافته» و یا «توسعه یافته و عقب مانده» را تکرار می کنند تا کشور ما را نسبت به غرب، عقب افتاده بشمارند و برنامه ریزی می کنند تا ماهم به دنبال کاروان غرب به راه بیفتیم، تقبیح کرد و جمعیت را بالاترین منبع قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دانست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، بر خلاف نگاه غرب، زمین را بستر پرورش خلیفه الله دانستند و افرودند: همه انسان ها می توانند در ذیل خلافت معصومین علیهم السلام و در ظرف خودشان به مقام علم الأسمائی و خلافت جزئیه برسند و این همان چیزی است که از خلقت انسان منظور بوده است.

وی با استناد به روایتی از رسول خدا گفت: کسی که رهبر کل تاریخ است و آمده تا بشر را به نقطه مطلوب برساند، راجع به اُمتش می فرماید: «تناکحوا تناسلوا تکثروا» ایشان در توضیح این روایت، بسط «خلافت الهی» و بسط «خلافت در ذیل ولایت رسول خدا» و نه خلافت های خارج از «ولایت نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین» را نقطه مطلوب برای امت دانست.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در سخنان پایانی خود علی رغم این که مسؤولان را مکلف به برنامه ریزی همه جانبه در مقابل الگوهای غربی دانست، فکر و نگاه استراژیک بانوان به این مسأله را بسیار مهم ارزیابی کردند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط