loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تلاش کردیم اعتبار حوزه هنری بازگردد

نویسندگان مرتبط : محسن مومنی شریف

رئیس حوزه هنری گفت: با توجه به اتفاقات دهه 70 حوزه هنری از فعالیت های اصلی خود دور ماند و مخاطبان خود در میان متدینین را از دست داد. در چهار سال گذشته تلاش کردیم این اعتبار به حوزه هنری بازگردد.

یکشنبه 8 تیر 1393

مراسم ابلاغ حکم دوره دوم ریاست محسن مومنی شریف در حوزه هنری با حضور حجت الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدرضا اسماعیلی مدیر کل امور مجامع سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری حوزه هنری و میران استانی و ستادی در تماشاخانه مهر صبح امروز برگزار شد.

اساس این گزارش، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن تقدیر از اعتماد حجت الاسلام خاموشی و تنفیذ رهبر انقلاب و ابراز امیدواری از اینکه این اعتماد سلب نشود، اظهار داشت: از چهار سال پیش که کار را در حوزه هنری آغاز کردیم تا به امروز تفاوت های متعددی در شرایط و کارهای حوزه هنری ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه عادت دارم تمامی امورم را در قالب یادداشت های روزانه می نویسم بیان کرد: حال که به یادداشت های سال های ابتدایی فعالیتم در حوزه برمی گردم می بینم مسیر خوبی را طی کرده ایم.

* نگاه تاکید بر موازی کاری حوزه هنری با دیگر سازمان ها هنوز هم مطرح است

مومنی با این جملات که در آغاز مدیریتم در دوره گذشته دو مسئله درباره چگونگی مدیریت حوزه هنری همراه بود، به عقاید مختلف اشاره و تصریح کرد: عده ای حوزه هنری بی قید و شرط را در نظر داشتند که کلاً این نوع نگاه تاکید به دور شدن از اصول داشت. اگر در دهه 70 شاهد این بودیم که گاهی از مسیر انقلاب انحراف می شدیم به خاطر وجود این نوع نگاه بود که در حوزه هنری نیز حاکم شده بود، گروه دوم کسانی بودند که قائل به انتقاد وضعیت موجود بودند و اعتقاد داشتند که حوزه هنری برای بازگشت به هدف اصلی خود باید نیم نگاهی به فعالیت های دهه 60 داشته باشد.

 وی افزود: حوزه هنری در این شرایط خاص باید متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد. دهه ای که با نگاه های مادی گرایانه مواجه است و باید با توجه به این نگاه ابزار متناسب برای دفاع از انقلاب را برگزیند.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه با توجه به شرایط گفته شده حوزه هنری نیازمند بازمهندسی بود، ادامه داد: همه مدیران طی سال های گذشته زحمات خود را کشیدند و اگر نبود این تلاش ها به هدف خود نمی رسیدیم.

مومنی به دوران مدیریت آقای بنیانیان اشاره کرد و ابراز داشت: اتفاقات جدی در قوی تر شدن حوزه رخ داد. همه این نوع نگاه ها به حرکت دوباره حوزه کمک کرد. نگاه دیگری که حاکم بود تاکید بر موازی کاری حوزه هنری با دیگر سازمان ها داشت که البته این نوع نگاه هنوز هم مطرح است.

* رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه هنری امید هنر انقلاب است

این مقام مسئول در حوزه هنری با بیان تاکیدات رهبر انقلاب و منویات مهم ایشان برای ادامه مسیر حرکت در حوزه هنری گفت: برای بازسازی حوزه اسناد مختلفی را مدنظر قرار دادیم که در رأس آنها بیانات معظم رهبری انقلاب به عنوان یکی از بنیانگذاران و حامیان فعالیت های حوزه بود. ایشان از حوزه هنری به عنوان امید هنر انقلاب یاد کردند و به بنده فرمودند حوزه هنری مال انقلاب اسلامی است و باید بدرخشد.

وی ادامه داد: در آستانه کار مدیریت دوره قبل من از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب گزارشی در خصوص فعالیت های حوزه مطرح شد که در آنجا تاکیداتی مبنی بر خروج نیروهای انقلابی از انفعال دیده می شد. نکته دومی که در بازسازی حوزه هنری مورد توجه قرار گرفت فرمایشات شورای سیاستگزاری آن بود. براساس این اسناد حوزه هنری جدید را تعریف کردیم و چهار سیاست برای آن در نظر گرفتیم.

* در بخش تولید به موضوعات مختلف از جمله انقلاب و بیداری اسلامی، دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی، شناسایی تمدن اسلامی و عدالت و پیشرفت را مدنظر خود قرار دادیم

به گفته مومنی، حوزه هنری در این مدت به عنوان کانون هنر انقلاب در درجه نخست فعالیت خود را در حوزه های مختلف ترویج، تبیین، آموزش و تعامل قرار داد و در ادامه جریان سازی در فضای ادبیات کشور و حضور مؤثر منطقه ای و بین المللی را در دستور کار خود قرار داد. بر همین اساس در بخش تولید به موضوعات مختلف از جمله انقلاب و بیداری اسلامی، دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی، شناسایی تمدن اسلامی و عدالت و پیشرفت را مدنظر خود قرار دادیم. با توجه به رویه فعالیت ها در دوره گذشته باید گفت بیش از 90 درصد کارهای انجام شده طی این مدت با تاکید بر موارد تعریف شده فوق بود و کمتر اثری را می توانستیم بیابیم که غیرمرتبط با این موضوعات تولید شده باشد.

مومنی پس از تولید به کیفیت اشاره کرد و تولیدات را برجسته خواند و گفت: اثر هنری تولید شده در حوزه هنری باید بتواند از وجه هنری خود دفاع کند چرا که هنر انقلاب اسلامی همیشه از دست کسانی که حرفی برای گفتن نداشتند و صرفا از این حوزه استفاده می کردند ضربه خورده است.

* تلاش کردیم اعتبار به حوزه هنری بازگردد

وی با  اشاره به فعالیت در دوره ای پیش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در دهه های گذشته بویژه دهه 70 افتاد حوزه هنری از فعالیت های اصلی خود دور ماند به همین خاطر مخاطبان خود بویژه در میان متدینین را از دست داد. در چهار سال گذشته تلاش کردیم این اعتبار به حوزه هنری بازگردد و حالا نیز به لطف همکاران حوزه هنری به عنوان یک برند مطرح است علاوه بر این مسئولان هم نگاهشان به حوزه هنری توام با احترام است.

* حوزه هنری در حوزه کتاب و نشر می درخشد/ یک میلیارد و 800 میلیون صفحه کتاب تولید کردیم

رئیس حوزه هنری به میزان تولیدات در حوزه کتاب و ترجمه اشاره و تصریح کرد: حوزه هنری در حال حاضر آماده پذیرش کارهای بزرگ است، از جمله کارهای برجسته ای که در چهار سال گذشته در سایه عنایت رهبر انقلاب انجام شد، تولید کتاب بوده است که رویه ما در این زمینه مورد اقبال قریب بر 20 ناشر نیز قرار گرفته است. در این زمینه می توانیم بگوییم که حوزه بویژه در موضوع انقلاب و دفاع مقدس می درخشد براساس آمار ارائه شده در سال های اخیر یک میلیارد و 800 صفحه کتاب تولید کردیم که از این میزان یک میلیارد و 200 صفحه و موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد. سال گذشته که سال بدی برای نشر کشور بود حوزه هنری بیش از 25 درصد چاپ آثار را به خود اختصاص داده بود.

به گفته مومنی شریف، تولید صدها ساعت انیمیشن در حوزه های مختلف از دیگر اقدامات مهم بود که توانست اعتماد خانواده ها را به خود جلب کند.

* حوزه هنری در حوزه سینما نیز راه را به درستی رفت

این مقام مسئول به حوزه سینما اشاره و یادآوری کرد: حوزه هنری در حوزه سینما نیز راه را به درستی رفت و به همین جهت به آینده این سینما خوشبین هستیم. اتفاقات زیادی سال های گذشته در حوزه سینما و اکران فیلم ها افتاد اما حوزه از امکاناتش استفاده کرد و در این زمینه درست قدم برداشت. در این راستا آقای خاموشی حمایت های بسیار کرد حتی گاهی با افرادی در حد رئیس جمهور هم وارد بحث شد.

* برخی می گفتند ورود به عرصه نوشت افزار ربطی به حوزه هنری دارد

این مقام مسئول به حوزه نوشت افزار هم اشاره و گفت: عرصه نوشت افزار در حوزه هنری کودک و نوجوان یکی دیگر از اموری بود که به آن توجه کردیم که البته امسال بهتر از سال گذشته فعالیت خواهیم کرد. این حوزه از جمله موضوعاتی بود که برخی از دوستان می گفتند ورود به آن چه ربطی به حوزه هنری دارد اما من در نزد رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردم که حوزه هنری به همه مواردی که به انقلاب مربوط است توجه می کند. تولید نشریه سوره اندیشه یکی دیگر از کارهای خوب این دوران بود که مورد توجه اهالی فن نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: توجه به زبان فارسی یکی دیگر از ارکان حوزه هنری طی سالهای گذشته بود که البته در دوره جدید بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. تبدیل دفتر ترجمه به مرکز ترجمه یکی دیگر از اقدامات طی سالهای اخیر بود که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب انجام شد. اردو، انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی از جمله زبان های اولویت دار ما در این مرکز است که البته با مطالعه انتخاب شده است. برگزاری جشنواره هنری ایران 1404 یکی از موضوعات فراموش شده بویژه در دولت پیشین بود. به همین خاطر حوزه هنری وارد این موضوع شد و تولید آثار را در این زمینه برعهده گرفت. در مجموع باید بگویم که استراتژی ما در تولید آثار از نگاه درآمدزایی به سرمایه گذاری سوق پیدا کرد.

* رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نگاه به عرصه هنر باید جهادی باشد

این مقام مسئول همچنین به موضوع برنامه های جدید اشاره و ابراز داشت: در بخش های تولیدی و آموزشی راه خود را پیدا کرده ایم و این مسیر ادامه خواهد داشت، اما دغدغه من در مدیریت جدید درباره فرهنگ سازمانی حوزه است. در این زمینه باید تاکید بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نگاه به عرصه هنر باید جهادی باشد، عنوان کرد: بر همین اساس مدیریت جهادی در حوزه هنری تعریف شد که این موضوع نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. افرادی که به اصول نظام و انقلاب اعتقادی ندارند ولو این که اهل نماز و روزه هم باشند جای اینها در حوزه هنری نیست. نگاه اخلاق محور و پژوهشی دو تاکید دیگر من در دوره مدیریت جدید خواهد بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط