loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درخواست جمعی از محققان و پژوهشگران برای احیای مجدد شیفت شب کتابخانه ملی

جمعی از اهالی فرهنگ و ادب که اکثر آنها جزو پژوهشگران و محققان این مرز و بوم به شمار می روند از رئیس جمهور خواستار احیای مجدد شیفت شب کتابخانه ملی ایران شدند.

یکشنبه 8 تیر 1393

هفته گذشته اعلام شد شیفت شب کتابخانه ملی ایران از ابتدای ماه مبارک رمضان تعطیل می شود در این راستا عده ای طی نگارش نامه ای از رئیس کتابخانه ملی درخواست عدم تعطیلی این شیفت را داشته و بر احیای مجدد ان تأکید کرده اند که در ذیل متن نامه را می خوانید:

جناب آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری

ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

با عرض سلام

احتراماً چنان چه مستحضرید در هفته های اخیر شایعاتی مبنی بر حذف شیفت شب کتابخانه ملی از سوی همکاران شما مطرح گردیده است و نیز آقای دکتر خسروی طی مصاحبه ای که با سایت لیزنا در تاریخ 21 خرداد ماه داشته اند از عدم بازدهی شیفت شب و استفاده تنها 4 یا 5 نفر از آن و صرفه جویی در نیروی انسانی و حامل های انرژی سخن به میان آورده اند و این گونه به نظر می رسد که مسئولان امر تصمیم گرفته اند از ابتدای ماه مبارک رمضان شیفت شب را از برنامه کاری کتابخانه حذف نمایند.

اکنون با اکنون با حسن ظن و عنایتی که در شما نسبت به مسائل فرهنگی سراغ داریم توجه شما را به نکات ذیل جلب می نمایی:

1)اکثر استفاده کنندگان شیفت شب، از پژوهشگران، پزشکان، نخبگان علمی و افرادی هستند که به علت ازدحام و شلوغی سالن های مطالعه در طی روز و به دلیل مشغله کاری آرامش شب را برای انجام پژوهش و تحقیق انتخاب نموده اند، از این رو بر خلاف تصوری که وجود دارد نامبردگان به هیچ وجه جزو گروه هایی که کتابخانه ملی را صرفاً جهت مطالعات درسی و آزاد خود برگزیده اند نمی باشند.

 

 

2) همان گونه که قطعاً اطلاع دارید افتتاح شیفت شب کتابخانه ملی از سوی دکتر اسحاق صلاحی (ریاست سابق کتابخانه) بیشتر به جهت همکاری و همیاری با پژوهشگرانی بود که به سبب کمبود امکانات از شهرهای دور و نزدیک به طور موقت برای استفاده از منابع به کتابخانه ملی مراجعه می نمایند و همانطور که در ویژه نامه روزنامه شرق در سال گذشته نیز منتشر گردید در واقع خدمات کتابخانه ملی در این زمینه تاحدودی جنبه کشوری پیدا نموده است و برچیدن آن لطمات فراوانی به پژوهشگران وارد خواهد آورد.

3) بررسی لیست های اعضا استفاده کننده از شیفت شب طی دو سال گذشته نشان دهنده آن است که به طور متوسط از ساعت 10 شب الی 4 صبح بین 30 تا 35 نفر از سالن مطالعه استفاده نموده اند. متأسفانه ماه گذشته برخی از مسئولین حراست با عکس برداری از سالن مطالعه شیفت شب در ساعت 4:30 بامداد که معمولاً بسیاری از اعضا یا به منزل مراجعت و یا در حال استراحت کوتاه مدت بوده اند، واقعیت امر را منعکس ننموده اند. ضمناً مدتی است که به دلیل مسدود بودن گزینه ثبت نام شیفت شب در سایت کتابخانه ملی عملاً تعداد زیادی از متقاضیان مجوز حضور در این شیفت را ندارند.

 

 

4) در شمن ذکر این نکته ضروری است که خدمات کتابخانه ملی را باید از جنبه های فرهنگی و نه مادی مورد ارزشیابی قرار داد و به نظر نمی رسد ذکر مطالبی نظیر صرفه جویی در حامل های انرژی و نیروی انسانی با اهداف بلند مدت سازمان که همانا گسترش حوزه تحقق و پژوهش در کشور است، همخوانی داشته باشد.

به هر حال امضا کنندگان زیر با درک مشکلاتی که از سوی مدیران کتابخانه ملی مطرح شده است، تقاضا دارند ضمن تجدید نظیر در تصمیم اتخاذ شده، زمینه ادامه فعالیت شیفت شب را کما فی السابق فراهم و با صدور دستورات مساعد ما را یاری فرمایید.

پیشاپیش از بذل توجه شما تشکر و امتنان را داریم.

در ذیل تصاویری از اسامی و امضای تقاضاکنندکنندگان عدم تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی ایران را مشاهده می کنید:

 

 

در  نامه تقاضاکنندگان احیای شیفت شب کتابخانه ملی علاوه بر درج اسامی برای صحت و سقم این مهم ، اعضا به ثبت شماره کارت های عضویت خود در کتابخانه ملی نیز پرداخته اند که بسیاری از این صفحات در این خبرگزاری موجود بوده و به دلیل پرحجم شدن گزارش از الصاق انها در متن خبر خودداری شده است.

 

 

در این راستا برخی از اعضای کتابخانه ملی ایران که از شیفت شب این کتابخانه بهره می بردند با تماس با خبرگزاری فارس از تعطیلی این شیفت گله مند شده و خواستار تجدید نظر برای راه اندازی مجدد آن شدند که در ذیل بخشی از این مطالب را می خوانید:

* ادب: ثبت نام در شیفت شب کتابخانه ملی از ماه ها قبل تعطیل شده است

حسین ادب، یکی از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روانشناسی خطاب به صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی و سخنگوی این کتابخانه ملی، می گوید: یکی از دلایل مهم برچیدن شیفت شب کتابخانه ملی ایران را شما دو بزرگوار «به صرفه نبودن» آن عنوان کرده اید. ما به عنوان جمعی از اعضای این کتابخانه که از موهبت شیفت شب کتابخانه ملی استفاده می کنیم، به خوبی می دانیم چه دوران دشواری را به لحاظ کمبودهای مالی پشت سر می گذارد چرا که برخی مشکلات پیش پا افتاده مانند تعویض لامپ های سوخته و یا تعمیر میز و نیمکت های فرسوده و شکسته آن و غیره چه خون دل هایی را می طلبد.

 

 

وی اضافه می کند: نگاهی به لیست های ثبت شده حضور اعضاء در این شب ها و گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در 20 فروردین 1392 بیندازید، به طور متوسط در ایام نوروز در هر شیفت شب، 10 نفر مراجعه کننده حضور داشته است یعنی در ایام نوروز که معمولاً استفاده از شیفت کتابخانه ملی می بایست در کمترین حد خود باشد.

ادب ادامه می دهد: در خبر درج شده در سایت «لیزنا» در تاریخ 7/11/1392 آمده است؛ طی ماه های آبان، آذر و دی، 2048 پژوهشگر از شیفت شب سازمان اسناد و کتابخانه ملی بهره مند شده اند. هر چند ماه ها است که کتابخانه ملی ایران ثبت نام شیفت شب را متوقف کرده است (ظاهراً دوستان برای اثبات ادعای عدم استقبال از شیفت شب چنین «تدبیری» را برگزیده اند) با این حال در کوران مسابقات جام جهانی و در شب مسابقه تیم ملی ایران و نیجریه 20 نفر از شیفت شب استفاده کرده اند که رقم قابل توجهی است. با این حال اگر بپذیریم که تعداد استفاده کنندگان از کتابخانه کم است باید چاره دیگری اندیشید نه آن که به تعطیلی چهارمین کتابخانه شبانه روزی جهان که مایه مباهات و سربلندی است تن داد.

 

* مرتضوی: مگر دولت بنایش بر امید بخشی به اهل فرهنگ و علم نبود!

رضا مرتضوی یکی دیگر از اعضای کتابخانه ملی ایران، می گوید: در روزگاری که آمار کتابخوانی بر پیشانی فرهیختگان و مدیران عرصه فرهنگ عرق شرم می نشاند و در غربت تلخ کتاب و فرهنگ کتابخوانی در زندگی ایرانیان، تلخ است شنیدن اینکه دیگر کتابخانه ملی شب ها به خواب خواهد رفت! بسیار دشوار است.

مرتضوی بیان می کند: هرگز باور نداشتم که اشاره تلویحی این مقام مسئول به پایان بخشیدن به فعالیت های شب کتابخانه ملی رنگ تحقق پذیرد اما مصاحبه فریبرز خسروی، سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با «لیزنا» نشان از عزم جدی برای تعطیلی شیفت شب کتابخانه است.

وی عنوان می کند: چند ماهی است که امکان ثبت نام جدید برای شیفت شب از سامانه کتابخانه ملی برداشته شده است که گویی برخی از مسئولان این کتابخانه از آن بی خبر هستند، در اینجا این سوال مطرح است که چرا نباید در پایتخت کشورمان که تمامی مسئولان هدف خود را توسعه علمی و فن آوری می دانند کتابخانه ملی آن شبانه روزی باشد.

 

 

* رستمی: آقای رئیس جمهور نگذارید چراغ روشن کتابخانه ملی ایران خاموش گردد

زهرا رستمی، یکی دیگر از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی می گوید: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی در رسانه ها منتشر شده است. ما جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران از ریاست محترم جمهور تقاضا داریم تا با رفع مشکلات مالی کتابخانه ملی، مانع از تعطیلی آن شوند.

رستمی می افزاید: شبانه روز بودن کتابخانه ملی ایران نماد و سمبل بین المللی عزم و اراده دولت و ملتی است که برای علم آموزی، توسعه و پیشرفت خود ارزش بسیاری قائل است. درد آنجا است که مسئولان محترم کتابخانه دایر بودن شیفت شب را «به صرفه» نمی دانند. چرا باید مسئولان کتابخانه به دلایل مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه های آن به تعطیلی شب های آن تن دهند؟ چرا در دولتی که امیدهای بسیاری را در میان قشر تحصیل کرده و فرهیخته برانگیخته چنین موهبت ارزشمندی از پژوهشگران و محققان دریغ شود؟ چرا نباید دولت تدبیر و امید در این خصوص دغدغه ایی از خود نشان دهد؟ تعطیلی شیفت شبِ چهارمین کتابخانه جهان که خدمات شبانه روزی ارائه می کند، اتفاق کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت.

وی خطاب به رئیس جمهور می گوید: آقای روحانی نگذارید چراغ روشن کتابخانه ملی ایران به خاطر کم بودن منابع مالی خاموش شود. ما چشم امیدمان به شماست چراکه کتابخانه ملی، نماد و سنبل بین المللی ایرانی است که دوستدار علم، صلح و آزادی است.

 

 

* حسینی: شیفت شب کتابخانه، فرصتی ارزشمند برای ارتقای علمی پژوهشگران است

نیما حسینی، جراح و دندانپژشک و یکی از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی ایران، بیان می کند: این کتابخانه در ایام تعطیل چون نوروز و تابستان دارای مخاطبان بسیاری است که اکثر آنها هم دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا هستند به گونه ای که می توان اذعان کرد که از مراکز مهم مطالعاتی و پژوهشی برای نخبگان کشور مخصوصاً ساکنان تهران است و باز به اذعان خود مسولان این نهاد هفتگی بیش از چند هزار پژوهشگر از امکانات و شرایط این مرکز استفاده می کنند.

وی اضافه می کند: در دولت احمدی نژاد و ریاست آقای اسحاق صلاحی با وجود انتقادات که مراجعان و حتی کارمندان این مرکز برای تصمیمات اتخاذ شده درباره برپایی شیفت شب این کتابخانه داشتند، اما همچنان تصمیمی مفید گرفته شد و آن ایجاد شیفت شب برای مراجعان با شرایط خاص بود که اوایل با استقبال کم و اندک با استقبال دانشجویان، پژوهشگران و نخبگان قرار گرفت و این شیفت از ساعت 22الی 7صبح دایر گشته و به استناد آمار موجود در ایام نوروز امسال گاهی تا هشتاد نفر از مراجعان به فراخور زمانشان از این امکانات استفاده کردند.

حسینی می افزاید: نگاه به سوابق تحصیلی اعضای کتابخانه ملی در شیفت شب این کتابخانه این مساله را روشن می کند که وزن تحصیلی این گروه بسیار بالا و همگی حداقل دانشجویان دکتری در دانشگاه های مطرح و نویسندگان کتب و مقالات در سطوح بالای بین المللی هستند که این امکانات به دلایل مختلف در این زمان شب فرصتی ارزشمند برای ارتقای علمی و فرهنگی آنها است، به گونه ای که می توان ادعا کرد که مقالات علمی، پایان نامه ها و آثار زیادی در این ساعات شب کتابخانه ملی تألیف شده است.

 

 

 

* اردلان: خبر استقبال اندک دانشجویان از شیفت شب کتابخانه ملی، کذب است

علی اردلان، دارای مدرک کارشناسی ارشد نانو ادامه می دهد: بنده با اظهارات آقای صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران، مخالف بوده و در کمال احترام اظهارات این مسئول مبنی بر استقبال کم دانشجویان از شیفت شب را اشتباه دانسته و دلایل او برای تعطیلی شیفت شب را به هیچ عنوان منطقی نمی بینم.

 

 

* نبی پور: عدم تبلیغ کتابخانه های مهم کشور در رسانه ملی

شهلا نبی پور یکی دیگر از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی، می گوید: کاملاً به طور اتفاقی با کتابخانه ملی و نیز وجود شیفت شب، آشنا شدم منظورم از این سخن این است که به عنوان یک محقق و یک معلم، اطلاع رسانی و تبلیغ برای کتابخانه ملی ایران بسیار اندک است! جای تأسف است که لحظه به لحظه تبلیغات چیپس و پفک در تلوزیون ما در حال پخش است، اما از تبلیغی از کتابخانه های کشور در رسانه ملی مشاهده نمی شود.

وی اضافه می کند: آیا به نظر مسئولان دولت ما نباید حداقل یک مرکز شبانه روزی برای مطالعه و تحقیق محققان کشورمان آن هم در شهر مرکزی داشته باشیم؟ یعنی این همه بودجه سالانه صرف موارد و کارهای مختلف می شود آیا واقعاً این کتابخانه ارزش صرف بودجه برای دایر بودن شیفت شب را ندارد؟

نبی پور با بیان اینکه واقعاً به وجود چنین کتابخانه ای به خودم می بالم، ادامه می دهد: برنامه کاری و مطالعاتی ام  از مهر امسال به این گونه بوده است که بعد از تدریس در مدرسه به منزل برگشته و چند ساعتی می خوابیدم و سپس تا صبح فردا در کتابخانه ملی مشغول مطالعه و تحقیق بودم.

 

 

* خسروی: احتمال بررسی احیای شیفت شب کتابخانه ملی طی ماه های آتی

در این راستا به سراغ فریبرز خسروی، سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رفته و با وی درباره شیفت شب این کتابخانه به گفت وگو پرداختیم که وی می گوید: شیفت اول شب از ساعت 16 لغایت 22 شب بعد از ماه مبارک رمضان برقرار خواهد شد. تعطیلی شیفت دوم شب نیز تصمیمی فردی نیست بلکه بر طبق تصمیم شورای معاونان و مشاوران این سازمان در حضور ریاست کتابخانه ملی اتخاذ شده است.

وی اضافه می کند: بر اساس گزارشی که اداره کل حراست کتابخانه ملی ایران برابر گزارش دقیق دستگاه های ترددسنج  ارائه کرده است، میانگین تعداد اعضایی که از شیفت دوم شب این کتابخانه بهره مند شده اند هر شب 5 نفر بوده است .این آمار مربوط به قبل از شروع جام جهانی است. این  عدم استقبال مراجعان و صرفه جویی در استفاده از  انرژی و نیروی انسانی شورا را برآن داشت که ادامه شیفت دوم شب را به صرفه و صلاح نداند.

خسروی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امکان بررسی مجدد درباره احیای شیفت دوم شب کتابخانه ملی وجود دارد، ادامه می دهد: این تصمیم بر اساس اطلاعات و آماری که اخیراً به شورا ارائه شده، تصمیم گیری شده است به همین منظور فعلاً نمی توانیم مجدداً آن را بررسی کنیم اما مثل هر تصمیم مدیریتی دیگری با پدیدآمدن شرایط جدید می توان آن را مجدداً مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، تعداد بسیاری از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی ایران دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری و یا دانشجوی دکتری هستند که برای مطالعه، تحقیق و پژوهش به این مرکز بزرگ فرهنگی حضور می یابند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط