loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دکتر حدادعادل و استاد سرشار از اعتبار جایزه «قلم زرین» دفاع کردند

نویسندگان مرتبط : غلامعلی حداد عادل | محمدرضا سرشار

مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه قلم زرین، شب گذشته ۱۴ تیرماه هم زمان با روز قلم در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد و دبیر این جایزه درخواست کرد استفاده ابزاری از اهالی قلم ممنوع اعلام شود.

یکشنبه 15 تیر 1393

مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه قلم زرین شب گذشته 14 تیرماه همزمان با روز قلم در تالار مهر حوزه هنری با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان فارسی برگزار شد.

* حداد عادل: جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست

بر اساس این گزارش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه از نخستین روزهای تاسیس انجمن قلم در آن عضویت داشتم، اظهار داشت: به دلیل مشغله های فراوان فرصت ارتباط مستمر و منظم را با این مجموعه نداشتم البته در فرهنگستان هم گوشه ای از امور ما مربوط به زبان و ادبیات فارسی است اما سنخ کار ما متفاوت است یعنی از عالم زبان و ادب دور نیستیم اما از فعالیت های انجمن قلم اطلاعی ندارم.

مدیر عامل بنیاد سعدی ضمن اشاره به اینکه کسی که نویسنده می شود باید مورد تکریم و تقدیر قرار گیرد ابراز داشت: البته باید برای رفع مشکلات نویسندگان و اهالی قلم کمک کنیم. بنده به عنوان نماینده مجلس و یا هر مسئولی چون آقای صالحی در معاونت فرهنگی همه و همه وظیفه داریم اما همه وظیفه ای هم نسبت به خدا حق و حقیقت نیز داریم. اگر خدا موهبتی عطا کرده تا اندیشه ای را بیان کنیم باید افق دید ما خیلی وسیع تر از این باشد که کیفیت جوایز چقدر است. مسئله باید فراتر از اینها باشد چرا که ما در دنیایی زندگی می کنیم که اوضاع آن را مشاهده می کنیم.

به گفته حداد عادل، اگر اخبار روزانه را ببینید متوجه می شوید که صهیونیست ها با مردم بی پناه غزه چه می کنند. شصت و اندی سال است که این فاجعه ادامه دارد، تکرار می شود. در عراق ببینید چه می کنند یا افغانستان و سوریه اما در این میان یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می کند. انقلابی به پا شده که این انقلاب با تکیه بر این قدرت ها نایستاده اما ببینید با این انقلاب چه می کنند. از تحریم و تهدید و هزار فشار دیگر گرفته تا سخنانی که مطرح می کنند ولی همه ما وظیفه داریم چراغ حقیقتی که به دست امام خمینی روشن شده و امروز رهبر انقلاب آن را به دست دارد و شهدا با خون خود آن را روشن نگاه داشته اند روشن تر کنیم.

وی گفت: این پیام را هم باید به گوش نسل آینده برسانیم و در دنیا نشر دهیم. هر کسی قدرت قلمی دارد باید خود را مسئول بداند و به اندازه آن استعداد مسئول است. اگر قدرت بیان و قلم را خدا داده باید در راه حق و حقیقت آن را به کار گیریم.

این نماینده مجلس با اشاره به تحلیل خود خاطرنشان کرد: پس از جنگ تحمیلی که 8 سال به طول انجامید دشمنان ما متوجه شدند که باید ریشه اعتقادات را در نسل جوان خشک کنند. آنها متوجه شدند اعتقاد دینی ریشه حماسی دارد که در انقلاب و جنگ به ظهور رسید. از آنجا تهاجم فرهنگی آغاز شد و بعد تازه ای به خود گرفت و در تمام زمینه ها امروز ما شاهد تهاجم فرهنگی هستیم. در این راستا رمان های تالیف شده را بخوانید، ببینید با چه تدبیر و طراحی های تزریق به افکار می شود. اندیشه هایی که مورد نظر یک عده ای است از طریق آنها نشر می شود اما در این میان چه کسی باید از جبهه حق و حقیقت و انسانیت مظلوم دفاع کند و جواب شما اهالی قلم هستید و البته پشتیبانی هم از نویسندگان مورد نظر خود می کنند. برای فکر و تبلیغ و مرام شان همه جور سرمایه گذاری می کنند که نمونه های آن زیاد است.

حداد عادل با بیان اینکه اهالی قلم فقط کارشان نوشتن کتاب نیست، توضیح داد: کار اهل قلم تنها از طریق کتاب نیست بسیاری از عرصه های فرهنگی محتاج اهل قلم اند. در سینما این فیلمنامه است که در زمینه تسلیم تاثیر سینما می شود. یک فیلمنامه و نمایشنامه خوب در هنر نمایش به نمایش قوت می دهد حتی در فیلم های مستند هر جایی که قرار است اندیشه به دیگران منتقل شود ما محتاج اهالی قلم هستیم اما جلوه معمولی آن در کتاب است ولی محدود به کتاب نیست. هرچه نویسندگان متعهد و معتقد تقویت و تکریم شود جبهه فرهنگی و هنر در تمام عرصه ها تقویت خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی نمی دانم. تصور می کنیم انجمن با سلامت بدنه ای که دارد و با اخلاصی که در ارکان انجمن قابل مشاهده است بدون هیچ شائبه ای در خدمت انقلاب است. این انجمن می تواند نوقلمان را از نوجوانی شناسایی و تعلیم و تربیت دهد و صاحبان قلم را تکریم کند که یک نمونه تکریم نمادین آن را در این محفل شاهدیم. این مراسم میان صاحبان قلم که معتقد به انقلاب، اسلام و توحید هستند همبستگی ایجاد می کند تا بدانند تنها نیستند و چراغی را که به دست گرفته و برای مردم دیده بان باشند.

* صالحی: قلم نقطه اتصال آسمان و زمین است/ ما مسئولان و متولیان شان اهل قلم را بیش از پیش پاس بداریم

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد روز قلم را در تقویم بسیار خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: روز قلم که به پیشنهاد انجمن قلم در تاریخ تقویمی ما راه یافت از حسن سلیقه انجمن بود که در یک مناسبت تاریخی با تاریخ ایران هم قرابت دارد و تیرگان با قلم نیز نسبتی دارد. در نهایت پیشنهاد شد تا این روز به نام قلم مطرح شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: قلم به عنوان یک فرصتی و نسبتی با خیلی چیزهاست. قلم نسبتی است با تاریخ گذشته و حال انسان ها و نقطه ای که ارتباط انسان ها را به هم وصل می کند. قلم حافظه تاریخی ملت هاست. ملت ها با قلم تاریخ خود را حفظ و نگاهبانی می کنند. قلم فرصت ارتباط فرهنگی ملت هاست. ملت ها از طریق قلم ارتباط شان را شکل می دهند و فرصت تبادل فرهنگی میسر می شود. به گفته وی قلم نقطه اتصال دانشمندان جوامع با یکدیگر است، قلم نقطه اتصال آسمان و زمین است. ملکوت هم از طریق قلم با زمین ارتباط پیدا می کند و ارتباطی میان زمین و ملکوت هسته ای پدیدار می شود.

صالحی گفت: آخرین معجزه آسمانی کتاب بود و شروع وحی را نعت قلم آغاز کرد. وقتی خواست قسم بخورد نون والقلم را بیان کرد. ما افتخار داریم در مکتبی هستیم که گفته می شود مداد علما افضل الدماء الشهدا با اینکه شهدا جایگاه بی نظیری دارند اما قلم جایگاهی برتر از خون شهیدان می یابد.

این مقام مسئول در معاونت فرهنگی ابراز داشت: جامعه و ملتی که انس با قلم دارد و انتظار می رود اهل قلم و اهل نگارش و ادب جایگاهی را متعالی تر از آنچه که در شرایط کنونی هست بیابند فرصت های وسیعی برای اهل قلم می توان انتظار داشت که فاصله جدی با آن داریم. نه کرامت اهل قلم آنچنان است که باید باشد و نه فرصت های ارتباط با قلم یعنی مطالعه چنان است که باید باشد اما امید می رود مسئولان و متولیان شان اهل قلم را بیش از پیش پاس بداریم و فرصت ها را برای ارتباط اهل قلم و مخاطبان بیشتر فراهم کنیم. جامعه اسلامی آنچنان باشد که در افق معارف دیده می شود.

* وعده سخنگوی انجمن قلم از افزوده شدن برخی رشته ها به جایزه قلم زرین

محسن پرویز عضو انجمن قلم ایران در این مراسم ضمن بیان اینکه جایزه قلم زرین وار اول از سوی هیأت مدیره انجمن قلم مطرح و پیرامون آن تصمیم گیری شد بیان کرد: ابتدا قرار بود در سه رشته بزرگ و پراهمیت داستان، شعر و نقد و پژوهش ادبی جایزه ای برگزار شود. هدف اصلی ما این بود با یک نگاه مربوط به یک مرکز مردم نهاد یک تشکل مردمی و غیردولتی و البته همراه با انقلاب و تشکلی که در سرلوحه اهداف خود همراهی با انقلاب و پایبندی به قانون اساسی و ولایت فقیه قرار داده با این نگاه آثاری که در خدمت مردم هستند انتخاب کنیم و برای اهداء جایزه به بهترین های آن روز قلم انتخاب شد. سخنگوی انجمن قلم ضمن اشاره به برگزاری کنفرانس کشورهای اسلامی و زمانی که ریاست آن را ایران برعهده داشت توضیح داد همان زمان به عنوان روز قلم جهان اسلام معرفی و کم کم این روز ملی شد. نظرمان پیوند بین جوامع اسلامی بود اما هنوز هم جای خالی چنین جایزه ای خالی است. جای دارد که برگزار شده تا فعالیت های فرامرزی را شاهد باشیم.

پرویز تصریح کرد: 14 تیر روز قلم انتخاب شده است از این روز به نظر آمد اهداء جوایز نیز همزمان با این روز باشد. البته در دوره های گذشته افراد زیادی برگزیده شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. برخی از آنها اکنون عضو انجمن هستند و شاید جایزه ای که گرفتند آنها را در ادامه مسیر مصمم تر کرد.

وی گفت: بحث جدیدی که در هیأت مدیره انجمن مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت این بود که آیا لازم نیست ما دایره جوایز را از این سه رشته گسترده تر کنیم و برخی بخش های دیگر حوزه ها را جوایز اهدا کنیم. این بحثی بود که مطرح شد اما باید بگویم در برخی حوزه ها اکنون احساس می کنیم که رشدمان مطلوب نیست. مثلا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با وجود اینکه ما در دهه 60 اوج گیری فراوان داشتیم اما اکنون گرایش به سمت آثار ترجمه وجود دارد و تالیف ضعیف است. شاید نیاز باشد در این حوزه ها انجمن کاری کند یا در حوزه تاریخ نگاری با توجه به اینکه تلاش در راستای تحریف تاریخ معاصر وجود دارد شاید مناسب باشد ما نیز به سهم خود پیگیری کنیم. این موضوع تا پیش از جشنواره سال آینده پیگیری خواهد شد و چه بسا در سال آتی بیش از سه رشته در جایزه قلم داشته باشیم.

وی در پایان گفت: انجمن قلم تشکلی است که منبع درآمد خاصی ندارد. باید در فعالیت هایش مورد حمایت مراکز مختلف قرار گیرد. از دوره آغازین آن در زمان آقای مسجد جامعی قول مساعد داده شد و در تامین هزینه ها کمک صورت گرفت تا امروز با حمایتی که در دوره های مختلف ارشاد داشته به خوبی انجام وظیفه کرده و مسئولیت را انجام داده ایم. امیدواریم حمایت های مستمر باشد و جشنواره قلم زنی با انتخاب های خود به رونق نشر کشور کمک کند.

* دفاع سرشار از اعتبار جایزه قلم زرین و ارزش آن در قیاس با سایر جوایز خصوصی

محمدرضا سرشار در این مراسم ارزش جوایز جایزه قلم زرین را معاول 8 سکه عنوان کرد و آن را در میان سایر جوایز خصوصی دارای بالاترین ارزش دانست و گفت: در میان جوایز خصوصی جایزه قلم زرین دارای بالاترین ارزش است، حتی از زمانیکه سکه ارزان و یا به بالاترین حد خود رسید ما آن را اهدا می کردیم، البته این میزان در برابر ارزش کار محققان قابل ملاحظه نیست.

وی در خاتمه به نظر دبیر علمی جایزه اشاره کرد و گفت: دبیر این دوره بر اهداء لوح به آثاری که به مرحله نهایی رسیده بودند تاکید داشت.

* در این مراسم کلیپی از سخنان برخی برجستگان فرهنگی درباره امیر ادبیات انقلاب زنده یاد امیرحسین فردی پخش شد، ضمن اینکه خانواده زنده یاد فردی نیز در مراسم حاضر بودند.

* در این مراسم ضمن شعرخوانی عباس براتی پور و مرتضی امیری اسفندقه، این شاعر در خاتمه سخنان خود بیان کرد: اگر ارزش داشته باشد روزی اعتراف هایم به شکل واضح نوشته خواهد شد، البته بیش از حقم همیشه نصیبم شده است.

* والایی: به عنوان دبیر جشنواره متاسفم/ استفاده ابزاری از اهالی قلم و نویسندگان ممنوع و حرام است

علی اکبر والایی دبیر علمی جایزه قلم زرین در این مراسم ضمن تقدیر از هیات داوران و با بیان اینکه در مجموع 15 عنوان به عنوان بخش نهایی قلم زرین اثر معرفی شد، ابراز داشت: شاهد آثار قوی در این دوره بودیم از این رو قرار شد به هر 15 اثر لوح تقدیر و تمجید اهدا شود.

وی با بیان اینکه انجمن قلم توانایی تقدیر مالی را ندارد و من به عنوان دبیر جشنواره عجز خود را اعلام و عذرخواهی می کنم، افزود: از برگزیدگانی که با آثار شایسته و قوی توانسته به مرحله نهایی راه یابند تشکر می کنم اما جشنواره نتوانست به نحو شایسته از آنها تقدیر کند.

وی با بیان اینکه نویسندگان ما در این سال ها خوش درخشیدند، گفت: نویسندگان خوش درخشیدند اما قدرشان شناخته نشده است. کاش می شد به ارزش مادی جوایز جشنواره افزوده شود.

والایی تصریح کرد: عوامل موساد و رژیم صهیونیستی برای نویسنده خارج از مرز فلسطین ارزش قائل شده و از او استقبال می کنند حتی قراردادهای داغ و دلچسب با آنها منعقد می کنند که رمان بنویسند، رمانی بنویسند که یکی از شخصیت های آنها مثبت بوده و یهودی باشد، ببینید حمایت ها از کجا آغاز می شود.

این نویسنده با بیان اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران متاسفانه کاری در حق اهالی قلم نمی کنند، گفت: آنها در خدمتی که بادی داشته باشند قصور می کنند، من خجالت می کشم از اینکه دبیرم.

وی به تقدیرهای هنگفت در حوزه سینما اشاره و آن را قابل قیاس با دیگر بخش ها از جمله نویسندگی ندانست و بیان کرد: عمده این بحث به مسئولان فرهنگی باز می گردد که همیشه در پشت سر نویسنده ایستاده اند،تا با اهالی قلم چشم به چشم نشوند و مشکلات بیان شود.

دبیر جشنواره به کارت طلایی حمایت از هنرمندان اشاره و آن را مربوط به 4 سال پیش و دول گذشته دانست و عنوان کرد: پس از امضای این تفاهمنامه میان ارشاد وقت و وزارت بهداشت هیچ اتفاقی رخ نداد، اما حوزه سینما چون در چشم است آن را عزیز می دانند. که در نهایت وزیر بهداشت چشم یک بازیگر را شخصا عمل می کند و یک کار تبلیغاتی انجام می دهد.

وی در پایان استفاده ابزاری از اهالی قلم و نویسندگان را ممنوع و حرام دانست و گفت: این استفاده ابزاری باید حرام اعلام شود.

اختتامیه جایزه قلم زرین با حضور اکثریت اعضای انجمن قلم در حوزه هنری و با مراسم افطار تمام شد، در پایان این مراسم جوایز اهدا شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط