loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» منتشر شد

انتشارات مرتبط : سروش

نخستین جلد کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» نوشته حسین ابویسانی از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر کشور شد.

سه‌شنبه 17 تیر 1393

ادبیات مقاومت فلسطین به منزله بخش مهم و جدانشدنی ادبیات معاصر عربی، در کنار ملت شریف و دیگر سازمان های مبارز خود، پابه پا پیش رفت و کوشید آتش روشن انتفاضه ملی را برافروخته نگه دارد. بی شک یکی از دل مشغولی های اساسی ادبیات در سرزمین اشغالی، توجه به جنبه های مقاومت آن است. در این زمینه، شعر در مقایسه با نثر دارای اهمیت بیشتری بوده و بسیاری از شاعران عرب و غیر عرب را در کشورهای دیگر به خود جذب کرده است.

شاعران بازی گردانان اصلی صحنه شعر و ادب فلسطین هستند و نقش انکارناپذیری در مبارزات مردم خود بر عهده دارند و گاه در جبهه های نبرد یا به دست جوخه های ترور صهیونیست ها، جان خویش را بر سر آرمان هایشان از دست می دهند.

برخی نیز مانند سمیح القاسم، شاعر بزرگ فلسطین با وجود فشار، زندان و تبعیدهای مکرر حاضر نمی شوند از سرزمین خویش خارج شوند. سمیح و هم فکرانش معتقدند خاک کشور متعلق به آن هاست و باید همان جا هم دفن شوند. تلاش ها و آرمان های بلند سمیح باعث شده است تا در جایگاه دومین شاعر بزرگ فلسطین، پس از محمود درویش شناخته شود. او بیش از سی دفتر شعر، داستان و نمایشنامه دارد. توانمندی در به کار گرفتن واژگان و معنی پردازی ها و تصویرسازی های جدید از آن، تنوع اسلوب های شعری، اجرای گفت وگوی اندیشه ها، گستردگی خیال، استفاده از ساختار نمایشی قصاید و سهل و ممتنع بودن عبارات، او را در زمره شاعران دست نیافتنی زمان خویش قرار داده است.

کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» در دو بخش به نگارش درآمده است. بخش اول این اثر نگاهی بر شعر معاصر فلسطین دارد و با تقسیم بندی شعر فلسطین به 5 بخش سنت گرایی، توافق جریان سنت گرایی و رمانتیسم، ظهور مکتب رمانتیسم، زبان شعر و خصایص ملی- مردمی و نهضت شعری جدید، ابعاد مختلف شعر فلسطینی را مورد واکاوی قرار می دهد.

بخش دوم کتاب به جریان زندگی سمیح القاسم این شاعر بزرگ و نقش انکارناپذیر وی در آفاق ادبی این کشور می پردازد و حرکت مقاومتی وی را در زمینه شعر و ادبیات مورد بررسی قرار می دهد. همچنین در این بخش خواننده نمونه هایی از اشعار این شاعر بزرگ را می خواند تا بیشتر با تفکر و اعتقادات وی آشنا شود.

چاپ نخست کتاب «سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین» در 396 صفحه و با قیمت 18000 تومان از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط