loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در مسیر مرد شدن/ مردانگی را در جبهه ها آموختند

انتشارات مرتبط : کتابستان معرفت

نویسندگان مرتبط : داوود امیریان

«مترسک مزرعه آتشین»، سرگذشت نوجوان سیزده چهارده ساله ای به نام آیدین است، که در مسیر به اصطلاح مرد شدن تصمیم می گیرد به جبهه برود تا بتواند از رهگذر حضور در جبهه به مردانگی دست یابد.

چهارشنبه 18 تیر 1393

امیریان در حوزه دفاع مقدس آثاری چون «جام جهانی در جوادیه»، «رفاقت به سبک تانک»، «فرزندان ایرانیم» و ... را منتشر نموده که با استقبال این طیف سنی روبرو شده است. وی در تازه ترین اثرش که یک رمان نوجوان با موضوع دفاع مقدس است به سرگذشت نوجوان سیزده چهارده ساله ای به نام آیدین پرداخته است که در مسیر به اصطلاح مرد شدن تصمیم می گیرد به جبهه برود تا بتواند از رهگذر حضور در جبهه به مردانگی دست یابد. این رمان داستان مرد شدن آیدین نیست، بلکه دغدغه امروز تمامی نوجوانان ایرانی است که با بحران عدم استقلال شخصیت روبرو هستند و می تواند این داستان الگوی مناسبی در شکل دهی شخصیت این گروه باشد.

شخصیت آیدین در این کتاب که عنوان «مترسک مزرعه آتشین» برای نام آن انتخاب شده است، یک نوجوان لوس و نازپرورده ای است که در خانه به خاطر تک پسر بودنش به شدت مورد توجه پدر و مادر قرار دارد و این مسئله صدای مهناز و لیلا خواهران آیدین را نیز درآورده است و همین مسئله کمی از استقلال آیدین کاسته، هرچند او سعی دارد با توجه به علاقمندی و توانایی های خود در برق و رشته ورزشی پینگ پنگ خود را اثبات کند اما در مقاطعی با مخالفت های خانواده و جدی گرفته نشدن روبرو می شود و همین در شخصیت وی تاثیر می گذارد و اجازه نمی دهد روی پای خود بایستد.

این کتاب یادآوری خاطرات کودکی‎ها و اتفاقات دوران مدرسه مانند دعوا کردن با هم کلاسی ها، شیر و کیک خوردن در راه مدرسه و ... است و بازتاب حسی و تجربی آن در اتصال با رشادت‎هایی که در حساس‎ترین وقایع روزهای سخت دفاع مقدس که بروز مردانگی شخصیت داستان از نوجوانی رنجور و ضعیف، مخاطب را متحیر و شیفته می‎سازد. پسرکی که اشکش دم مشکش است و به طرفة العینی زیر گریه می زند پس از اعزام به جبهه و اسارات به دست عراقی ها، زیر شکنجه های سنگین افسر عراقی مقاومت می کند و عملیات نیروهای ایرانی را افشا نمی کند.

شبی از شب ها که آیدین با اصرار فراوان مجوز خوابیدن به روی بام منزل را از پدر دریافت می کند در نیمه های شب در جریان دزدی از خانه همسایه قرار می گیرد و همین اتفاق، سیر داستان را جلو برده و مخاطب را با آیدین به جبهه های جنوب می کشاند.

«مترسک مزرعه آتشین» کتابی است که دارای جذابیت های فراوان است و این از ویژگی های قلم داوود امیریان است. آمیختگی با طنز که وجه بارز متن های امیریان است در جای جای کتاب به چشم می خورد و مخاطب نوجوان را درگیر اتفاقات داستان می نماید.

هر خواننده ای با دست گرفتن «مترسک مزرعه آتشین» متوجه خواهد شد که نویسنده آن به داستان نوجوان آشنا بوده و با زیروبم های داستان نویسی برای این گروه سنی آشنا است. آغاز و پایان فصل ها و حجم فصول کتاب از علایم تسلط نویسنده بر حوزه داستان نوجوان است. بیان روان و استفاده از ادبیات خاص نوجوانان و همچنین ماجراجویی های شخصیت های داستان و باورپذیری آنها موجب می شود که مخاطب با این رمان ارتباط برقرار نماید.

طرح جلد جذاب کتاب «مترسک مزرعه آتشین» که امیر مفتون آن را طراحی نموده است از دیگر جذابیت های این رمان نوجوان است.

 

«خمیده خمیده حرکت می کنیم. به یک دشت می رسیم. در تاریکی به سختی حلقه های سیم خاردار را می بینم. علی رضا و دایی عزت سیم خاردارها را با احتیاط می بُرند. من و احسان دو طرف سیم خاردار بریده شده را می گیریم. علی رضا و دایی عزت جلو می خزند و کاردشان را تو زمین فرو می کنند. با اشاره علی رضا، من و احسان سینه خیز در حالی که هنوز سیم خاردارها را نگه داشته ایم، جلو می رویم. علی رضا دو طرف سیم خاردارها را به هم گره می زند. بعد با دایی عزت تندتند مین ها را خنثی می کنیم و جلو می خزیم. ناگهان یک منور در آسمان روشن می شود. هر چهار نفر به زمین می چسبیم. نفس در سینه ام حبس می شود. صورتم را در خاک فرو می کنم. بوی خاک در مشامم می پیچید. چند لحظه بعد منور خاموش می شود. دوباره حرکت می کنیم. حواسم است که دستم به سیم تله ای گیر نکند. سمت چپم پر از انواع مین های منور جهنده است. می دانم اگر یکی از مین های جهنده عمل کند، به هوا بلند شده و تا چند متر اطرافش ساچمه پرتاب می کند. به یک کانال می رسیم. حالا چشمانم به تاریکی عادت کرده است ...»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط