loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «تاریخ آمریکای لاتین»/از کریستف کلمب تا دوران استقلال

انتشارات مرتبط : موسسه انتشارات دانشگاه تهران

«تاریخ آمریکای لاتین» عنوان کتابی است از مریم حق روستا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و الهه نوری غلامی زاده که به شرح و تحلیل وقایع قاره آمریکا از دوران پیش از «کریستف کلمب» تا دوران استقلال می پردازد.

چهارشنبه 18 تیر 1393

این کتاب در 12 فصل به شرح و تحلیل وقایع قاره آمریکا از دوران پیش از «کریستف کلمب» تا دوران استقلال می پردازد. «تاریخ آمریکای لاتین» در حالی منتشر شده است که منابع موجود فارسی درباره آمریکای لاتین بسیار اندک و انگشت شمارند.

«آمریکا پیش از کریستف کلمب»، «نقش اروپا در کشف دنیای جدید»، «تسخیر قاره آمریکا»، «استمرار تسخیر و آغاز استعمار قاره آمریکا»، «کلیسا و تسخیر معنوی»، «جمعیت آمریکا در دوران استعمار»، «جامعه آمریکا در دوران استعمار»، «نهادهای حکومتی»، «اقتصاد استعماری»، «برزیل در دوران استعمار»، «حضور سایر قدرت های اروپایی در آمریکا» و «اقتصاد و اصلاحات بوربنی» عناوین این کتاب را تشکیل می دهند.

نویسندگان این کتاب در معرفی این اثر می نویسند: «رویکرد ما برای شرح این تاریخ تنها روایت خطی رویدادها نبوده، بلکه ترکیبی از تمامی ابعاد دخیل در این روند تاریخی بهره جسته ایم، تا ضمن اشاره ای اجمالی به تاریخ عظیم این قاره شگفت انگیز و سرشار از ناشناخته ها، اذهان پژوهشگران را با تمامی ابعاد مرتبط با این قاره وسیع آشنا کنیم. برای نگارش این کتاب از روش روایت پویای تاریخ استفاده شده است، بدین صورت که رویدادها به تفکیک موضوعی روایت شده اند (و نه تاریخی)؛ شیوه نگارش کتاب نیز به صورت ایجاد پرسش و پاسخ است. در ابتدا واژه یا عبارتی در متن کتاب ذکر می شود، سپس با پیش روی در متن کتاب توضیح مرتبط با آن آورده می شود.»

مولفان در جایی دیگر می نویسند: «شرح تفصیلی این تاریخ عظیم حتی در چندین دانشنامه نیز نمی گنجد، از این رو، در اقصی نقاط جهان، کتب متعدد و بی شماری با رویکردهای گوناگون و به زبان های مختلف، این رویداد جهان شمولی را از نظر گذرانده اند. از سوی دیگر، با توجه به این که کتب موجود در زبان فارسی در زمینه تاریخ آمریکای لاتین بسیار انگشت شمارند و از آنجا که سیاست های کنونی کشور ما در راستای شناخت این منطقه از جهان گام برداشته اند، بر آن شدیم تا تاریخ آمریکای لاتین را به شکل یک مجموعه دوجلدی، بر مبنای تحلیل و با استفاده از منابع غالبا اسپانیایی در اختیار دانش پژوهان قرار دهیم.»

چنان که مولفان در مقدمه کتاب آورده اند، پس از ارایه جلد نخست این کتاب، جلد دوم آن نیز به زودی تکمیل می شود و در اختیار جویندگان تاریخ قرار می گیرد.

در بخشی از کتاب درباره کشف برزیل به دست پرتغالی ها می خوانیم: «کشف برزیل که عنوان آن از سال 1503 عمومیت یافت، پرتغال را مانند ورود واسکو دوگاما به هندوستان هیجان زده نکرد و تا مدت ها تصور می شد که برزیل جزیره ای بزرگ است و این امر سبب شده بود که چشم داشت های اقتصادی زیادی نسبت به آن وجود نداشته باشد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه چیزی سبب شد که اهمیت برزیل برای امپراتوری پرتغال این قدر افزایش یابد... اولین گام در استعمار برزیل بر سیستم کارگاه های تولیدی مبتنی بود که نتایج خوبی را برای پرتغالی های ساکن در سواحل آفریقا به ارمغان آورده بود. بدین ترتیب، سرزمین برزیل به مدت سه سال به مجمعی از تاجران لیسبون اجاره داده شد.»

در بخشی دیگر از این کتاب در مورد اقتصاد استعماری آمریکای لاتین نوشته شده است: «یکی از انگیزه های تسخیر آمریکا، عطش تسخیرکنندگان برای به دست آوردن فلزات گران بها بود. واقعیت کارائیب با انتظارات تسخیرکنندگان تناسبی نداشت، بنابراین توسل به نیروی کار سرخپوست در جستجوی این ثروت ها ضرورت یافت. در ادامه، با توجه به عدم امکان ساخت مراکز تولیدی مشابه با مراکز تولیدی پرتغال در آفریقا، اولین ملاکان در قاره آمریکا و به منظور کاهش تقاضا های تسخیرکنندگان سربرآوردند.»

چاپ نخست کتاب «تاریخ آمریکای لاتین: تحلیل وقایع قاره آمریکا از دوران پیش از کریستف کلمب تا دوران استقلال» نوشته مریم حق روستا و الهه نوری غلامی زاده، در 340 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران چاپ و منتشر شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط