loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پاسخ به شبهات وهابیت درباره «زیارت»

انتشارات مرتبط : مشعر

کتاب زیارت، مجموعه مقالاتی در رد فرقه وهابیت است که توسط جمعی از محققان و نویسندگان پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.

سه‌شنبه 24 تیر 1393

«آثار سازنده زیارت از دیدگاه قرآن و سنت»، «مفهوم شناسی زیارت در فرهنگ اسلامی»، «زیارت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در قرآن کریم»، «زیارت در سیره و سخن پیامبر»، «هدف از زیارت»، «مشروعیت سفر برای زیارت قبور»، «زیارت اهل قبور از دیدگاه پیشوایان اسلام و آثار آن»، «فقه و فلسفه سیاسی زیارت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) »، «جایگاه زیارت نبی اعظم در منابع و مذاهب اسلامی»، «گردشگر همراه» و «زیارت اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) از بهترین اعمال برای تقرب به خداوند است» از سرفصل های مطرح شده در این کتاب است.
 
در ذیل موضوعی با عنوان آثار سازنده زیارت از دیدگاه قرآن و سنت می خوانیم: زیارت در لغت به معنی قصد است و در موردی به کار می رود که فردی از نقطه ای به نقطه ای برای دیدار شخصی یا مکانی برود و هدفش از این کار تعظیم و تکریم آن فرد یا آن مکان باشد. گاهی نیز زیارت به جمله ها و عباراتی گفته می شود که انسان با آنها با فرد سخن می گوید و این اصطلاحی غیر از اصطلاح لغوی است.

آیین اسلام، آیین فطری است و دستورهای آن، با آفرینش انسان، هماهنگ و همسو است؛ این آیین، از هر نوع تشریع خلاف فطرت، پیراسته است. قرآن مجید بر این اصل تصریح می کند و می فرماید « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ؛ پس رو به آیین حق گرا (توحید خالص) کن که خداوند در نهاد انسان ها جای داده است. دگرگونی در آفرینش الهی نیست. این است آیین استوار، ولی بیشتر مردم نمی دانند». مثلا انسان پیوسته عدل و داد را دوست داشته و از ظلم و ستم بیزار بوده است. به زندگی اجتماعی علاقه مند و از زندگی در بیغوله ها گریزان می باشد.
 
مفهوم شناسی زیارت در فرهنگ اسلامی عنوان یکی دیگر از فصل های این کتاب است که ذیل آن آمده است: « آن چه در مباحث اندیشه ای (عقلی) برای پیشبرد بحث و دست یافتن به نتایجی استوار، نقشی اساسی دارد، اصطلاح شناسی و درک صحیح مفهوم است. چه بسیارند، مشکلات و اختلافات علمی که ناشی از بی توجهی به مفهوم حقیقی اصلاحات است.
 
زیارت، از مفاهیم رایج و بحث برانگیز در حوزه علوم اسلامی است که همواره، دانشمندان آن حوزه، به آن توجه داشته اند؛ اما درباره مفهوم شناسی این اصطلاح، کمتر به پژوهش پرداخته اند. یکی از اساسی ترین اولویت های دین، فهم حقیقی از معارف و تبیین صحیح آن است که از سویی، بر دانش دین داران می افزاید و از سوی دیگر، سبب پیشبرد اهداف خدای متعال از جعل احکام و مفاهیم دینی می شود.
 
گاه بیان نادرست یا بی توجهی به این مسأله، آفت ها و مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت؛ مانند برداشتی اشتباه از آیین یا رفتار دینی خاص، برای افراد دور از آن فرهنگ مذهبی چه دین داران از فرق و مذاهب دیگر، چه جوامع دور از آموزه های دینی)، با بروز رفتاری ناشایست از سوی پیروان آن آیین تا آن جا که در برخی موارد با شئون در تضاد است. زیارت نیز در فرهنگ و معارف شیعه، از مفاهیم کلیدی ای محسوب می شود که ارزش والایی دارد و سرچشمه آثار و ثمرات بسیاری است که شاید کمتر به بررسی آن پرداخته و در آن دقت شده است.
 
کتاب «زیارت» مجموعه مقالات در رد وهابیت نوشته جمعی از نویسندگان پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در ۲۰۳ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط