loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بعد از بیست سال، دوباره دغدغه های فرهنگی رهبر انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

۲۳ تیر ۱۳۹۳ رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به دغدغه های خود در عرصه فرهنگ اشاره کردند و این سخنان در شرایطی ایراد شده که ایشان بیست سال پیش در چنین روزی پیرامون همین موضوع سخن رانده است.

یکشنبه 29 تیر 1393

حسام آبنوسی: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت در 23 تیر موضوعاتی را مطرح فرموده اند که مباحث فرهنگی بیان شده در این جلسه مد نظر این یادداشت است.

رهبر انقلاب در حالی در جمع اعضای هیات دولت به طرح این موضوع پرداختند که درست بیست سال پیش در جمع اهالی فرهنگ و هنر، دغدغه های فرهنگی خود را مطرح ساختند و اکنون در حالی مجددا به این موضوع اشاره نموده اند که نشان از برآورده نشدن دغدغه های ایشان دارد که موجب شده بعد از بیست سال مجددا به موضوع فرهنگ اشاره کنند.

هرچند رهبری در طول این بیست سال، بالاخص در این سال های اخیر هر بار به بهانه ای به مقوله فرهنگ پرداخته است.

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار 22 تیر 1373 در ابتدای بیاناتشان به نکته ای که کمتر از سوی مدیران مورد توجه قرار گرفته اشاره نموده اند: «بنده به عنوانِ گرانبارترین مسئول در نظام جمهوری اسلامی که سنگینی این بار را هم خیلی خوب و با همه وجود حس می کنم، در عالم سیاست هیچ دغدغه ای ندارم. چون امروز، در میدان سیاست در دنیا، وضع ما بسیار خوب است و دشمن را دنبال خودمان می کشانیم. ما در موضع فعّالیتیم؛ اما دشمن با همه حجم و عرض و طولِ عظیم و با تسلّطی که بر دنیای سیاست دارد - و می دانیم - در برابرِ ما در موضع انفعال است. الحمدللَّه جبهه خودی در دنیای سیاست، بسیار قوی است. احساسِ واقعىِ بنده این است؛ نه این که بخواهم به شما چیزی گفته باشم. واقعاً در صحنه گیتىِ امروز، جمهوری اسلامی، با همین حدّ و رسمی که دارد، با هیچ گونه مشکلی در دنیاىِ سیاستْ مواجه نیست. ما دشمنان زیادی داریم و آدم هاىِ عاقل و ورزیده و برجسته ای هم در بین دشمنانمان هستند. اما خدای متعال، این طور پیش آورده که در این میدان، دست ما قویتر از دست دشمنان است. به گونه ای که، اگر کسی با دقّت به دنیا نگاه کند، نشانه های آشکارِ این قویتر بودن را خواهد دید.»

این همان نکته ای است که مورد توجه مدیران و تصمیم گیران کشور قرار نمی گیرد. ایشان به قوت جبهه خودی در عرصه سیاست در مناسبات جهان اشاره نموده و غیر مستقیم پرداختن به حوزه های دیگر را مورد توجه قرار داده، اما سایرین آن اندازه که در گیر و دار سیاسی بازی و سیاست گرایی هستند توجه به امور دیگر نمی کنند. این موضوع در بیانات شب گذشته رهبر انقلاب نیز به چشم می خورد، ایشان در این دیدار هیچ اشاره مستقیمی به موضوعات سیاسی نداشته اما علاوه بر تذکرات اخلاقی، به اهمیت توجه به فرهنگ و حرکت در چارچوب اسلامی توصیه نموده اند.

رهبری در طرح دغدغه های فرهنگی خود عمق این نگرانی را آنجا می داند که شبانه از خواب برخاسته و به درگاه خداوند تضرع می کند: «در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتا دغدغه دارم. لذاست که حقیقتا در باب فرهنگ، احساس نگرانىِ عمیقی دارم.»

حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات سال 73 به لزوم اندیشیدن و عمل کردن اشاره می کنند و  غیر مستقیم مدیران فرهنگی را به یافتن راهکار برای مرتفع نمودن دغدغه های فرهمگی امر می کنند: «البته هیچ پیشنهاد عملی هم ندارم. پس، از من توقّع هم نکنید که بنشینم و به شما پیشنهادِ عملی بدهم. این شمایید که باید هم پیشنهادِ عملی بدهید و هم خودتان عمل کنید.»

اما میزان دغدغه مندی رهبری فراتر از این موضوع است و ایشان در آن دیدار پیشنهاداتی نیز ارائه می کند و به کارهایی که صورت نگرفته اشاره می کند و ضرورت برگزاری آن را گوشزد می کند.

رهبری در این جلسه به اهمیت شبکه سازی و ایجاد یک پایگاه برای حمایت از نیروهای انقلابی توصیه کرده است و توجه حضار را به این موضوع جلب نموده است.  «دایر کردن یک دفتر گزینشی در وزارت ارشاد لازم بود تا مراجعه کنندگانِ دارای استعداد هنری را جذب می کردند، یا حتی به سراغشان می رفتند. اگر چنین می شد، وزارت ارشاد را که گاهی لانه مراکز فساد فرهنگ گذشته بود، بتدریج و به مرور استحاله و تبدیل به مرکزی برای انقلاب و اسلام و خدا و حقّ و آزادگی می کردند و مسلّماً پس از گذشت ده سال، می توانستند در همه رشته های هنری، شخصیت های عظیمی را پرورش دهند و معرفی کنند. اما چنین کاری نکردند.»

ایشان در این دیدار و در مناسبت های گوناگون در طول این بیست سال، اهمیت حمایت از نیروهای انقلابی را تذکر داده و با به کاربردن تعابیر گوناگون این جناح را مورد حمایت خود قرار  داده است.

رهبر انقلاب به اهمیت پرداختن به نیروها و رویش های انقلاب اشاره کرده و از توجه به نیروهای ضدانقلاب و خودباخته برحذر داشته است. «آن جوانی که وسط میدان ایستاده، در مقابل شیطان بزرگ صلاىِ مردی و مردانگی سرداده و اصلاً نظام جهانی را به محاکمه کشیده است و همه دنیا روی او حساب می کنند و از او می ترسند، چرا باید در برابر آدمی که گیرم هنرش از او بالاتر است، اما شخصیّت انسانیش یک صدم او نیست، احساس مرعوبیّت کند!؟ متأسفانه نمی شناختند و احساس مرعوبیّت می کردند. آن وقت، از مرعوب کننده ها، عدّه ای که در ایران بودند، به سوراخ ها خزیده بودند و در اوایل حتی جرأت نمی کردند خودشان را نشان دهند! آن عدّه هم که در خارج به سر می بردند، به خیال خودشان به جمهوری اسلامی متلک و لیچار می گفتند؛ آن را مذمّت می کردند؛ در ذمّش شعر می سرودند و مقاله صد تا یک غاز می نوشتند. مانند امروز، هیچ کس هم به حرف های آنها اعتنایی نداشت. من به شما عرض کنم: همین هایی که گاهی در مجلاّت ایران اسمشان را با عظمت می آورند، هیچ آبرویی در محیط های علمی و فرهنگی دنیا ندارند!»

اما این موضوع در محاق فراموشی سپرده شده و در این سال ها بارها شاهد بودیم که مدیران برای گرفتن عکس یادگاری با مرعوب کننده ها از یکدیگر پیشی گرفتند و اگر بخواهیم می توانیم مصادیق آن را ذکر کنیم، ولی مدیران نسبت به این مسئله بی توجه بوده و از این افراد که صلاحیت هنری شان به تعبیر رهبری مردود است دعوت شده است.

«ضد انقلاب اصرار دارند که از چوب هم آدم بتراشند و معرفی کنند. چهره پوسیده فسیل شده ای را می آورند و به مطرح کردن شعرش و اسم و فلانش می پردازند. آیا ما هم باید همان را تکرار کنیم؟ چرا؟»

رهبری در دیدار اخیر با هیات دولت به اهمیت حرکت در چارچوب های نظام اسلامی توصیه نموده اند. «هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چهارچوب نظام اسلامی، موجب برهم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.»

ایشان در دیدار سال 73 به آثاری که ارزشمند بوده اشاره نموده و فرموده اند: «فیلمی که الان در ذهن من است، فیلم آقای حاتمی کیاست. این فیلم، فیلمِ بسیار خوب، زنده و برجسته ای است که این جا آوردند و ما دیدیم. البته نه این که انتقاد ندارد. چرا؛ انتقاد هم دارد؛ اما انتقاد داشتن، دلیلِ بد بودن نیست. پس، می شود با رعایت موازین و ارزش ها، کار هنرىِ بسیار خوب و پر جاذبه ای تولید کرد.» نکته ای که در روزهای اخیر توجه زیادی به خود جلب نموده همین موضوع حرکت بر مسیر چهارچوب نظام اسلامی است.

این تنها یک بازخوانی از بیانات رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ است که بیست سال پیش مطرح شده و در طول این سال ها بارها و به انحا مختلف تکرار شده و این تکرار مکررات، حاکی از آن است که کسی به مطالبات رهبری توجه نشان نداده و این مطالبات را برآورده نساخته است. حال امید است که در این دولت حرکتی رو به جلو و در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و رهبری این انقلاب صورت پذیرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط