loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ، عرصه کنش های ارزشی مردم

خط مشی های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دولت ها در دنیای کنونی ، دارای زمینه ها و پیامدهای گسترده و عمیق فرهنگی هستند که سیاست فرهنگی به‏ شمار می رود. کتاب« نگرشی نو به سیاست فرهنگی» نیز به سیاست فرهنگی و پیدایش آن پرداخته است.

شنبه 4 مرداد 1393

برخی نظریه پردازان اعتقاد دارند فرهنگ برخلاف عرصه های اقتصادی و اجتماعی، عرصه ای نیست که بتوان آن را برنامه ریزی و مدیریت کرد؛ زیرا ‏ فرهنگ، عرصه‏ احساسات، عواطف، ارزش ها و محل بروز عاملیت انسان هاست. سیاستگذاری فرهنگی نه‏ تنها از دیدگاه عملی دارای گستردگی و مشکلات گوناگون است، بلکه از حیث نظری نیز با موانعی مواجه است.

کتاب حاضر درباره‏ ابعاد جهانی چگونگی پیدایش سیاست فرهنگی و همچنین مطالعات مربوط به این حوزه است. نویسندگان این اثر اعتقاد دارند این کتاب اولین متن تالیفی در ایران است که از منظر مطالعات فرهنگی به موضوع سیاست فرهنگی پرداخته است.

بینش انتقادی در کتاب
نویسندگان در این کتاب تلاش کرده اند بینش های انتقادی مرتبط با سیاست فرهنگی را گسترش دهند. این عرصه از راه های مختلف در برابر ساختارها و اعمال اقتدارگرایانه مقاومت می کند. از این دیدگاه، دخالت بیشتر دولت در حوزه‏ فرهنگ، موجب سیاسی‏ شدن کنش های مردم می شود. همچنین برخی استدلال می کنند که پیش بینی در حوزه‏ فرهنگ امکان پذیر نیست، در نتیجه امکان کنترل و مدیریت آن نیز منتفی است.

سیاستگذاری فرهنگی چیست؟
از گستردگی و پیچیدگی نظری و عملی قلمرو سیاستگذاری فرهنگی چند نتیجه را می توان استنباط کرد. نخست اینکه سیاستگذاری فرهنگی امری پیچیده و چندلایه است و امروزه تحت شرایط سیاسی، اقتصادی و گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی دیگر نمی توان مدعی شد که اقدامات فرهنگی با هدایت و کنترل نهادی واحد صورت می گیرد. دومین نکته این است که سیاستگذاری فرهنگی امری مدرن است.

فارغ از آنکه چه نیت یا مقاصدی در ورای سیاست های فرهنگی نهفته باشد، این سیاست ها دارای ویژگی بی مانندی هستند که با مدرن‏ شدن جوامع عجین شده اند. به‏ عبارت دیگر، سیاست های فرهنگی هم دارای منطق مدرن هستند و هم از وسایل و ابزارهای مدرن برای پیش برد مقاصدشان سود می جویند.

 امروزه بسیاری از تصمیم گیران توسعه در عرصه های مختلف به این امر مهم  رسیده اند که رسیدن به اهداف توسعه از دریچه‏ فرهنگ می گذرد و فعالیت سازمان های جهانی نظیر یونسکو از یک طرف و چرخش فرهنگی در زبان و متون علوم انسانی و اجتماعی از طرف دیگر، شاهدی بر این مدعا است. با درنظر گرفتن نکات فوق می توان گفت یکی از ضرورت های جهان امروز، شناخت سیاست فرهنگی است.

 فصول 9گانه‏ کتاب به‏ صورت مستقل و مقاله وار نوشته شده است، به طوری که هر فصل را می توان به ‏صورت مجزا مطالعه کرد.

کتاب«نگرشی نو به سیاست های فرهنگی»  در  416 صفحه به بهای 15 هزار تومان از سوی نشر تیسا منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط