loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «جامعترین و مفصلترین» کتاب در حوزه علم دینی

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

دفتر اول «در جستجوی علوم انسانی اسلامی» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

یکشنبه 5 مرداد 1393

این کتاب که به سفارش دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی نوشته شده، با عنوان فرعی «تحلیل نظریه های علم دینی و آزمون الگوی حکمی - اجتهادی در تولید علوم انسانی»، جامع‏ترین و مفصل‏ترین کتاب در حوزه علم دینی است که تاکنون به زبان فارسی نوشته شده است.
علوم انسانی، مطالعه و پژوهش ابعاد گوناگون انسان، تبیین و تفسیر رفتار فردی و نهادهای اجتماعی و چگونگی زیستن اوست و در صدد است همة ساحت های انسانی را بشناسد و معرفی کند. علوم انسانی به مطالعه رفتارها و افعال انسانی می پردازد و فعالیت های فردی و اجتماعی انسان را تبیین و تفسیر می کند. امروزه علوم انسانی به تبعیت از علم مدرن، مأموریت دیگری به نام «تغییر انسان» نیز دارد. این علوم، انسان مطلوب را نیز معرفی می کند و سپس با توصیف انسان تحقق یافته، به دنبال تغییرش، به سوی انسان مطلوب خواهد بود.
نگارنده با پژوهش و تدریس رابطه علم و دین، نظریه های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی و سایر مباحث فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، با گروهی از پژوهشگران، تحقیقات تطبیقی میان نظریه های علوم انسانی غربی با مبانی اسلامی انجام داده است تا گام‏هایی برای تحول علوم انسانی طی شود.
 در دو مجلد این کتاب، کلیات علوم انسانی اسلامی، نظریه‏های غرب‏گرایانه، غرب‏ستیزانه، غرب‏گریزانه و غرب‏گزینانه بیان می‏شود و در ادامه هم الگوی حِکمی ـ اجتهادی علم دینی (نظریه نویسنده دربارۀ علم دینی) به همراه آزمون این الگو در نظریه‏های سیاسی، اقتصادی، جامعه‏شناختی، روان‏شناختی و مدیریتی می‏آید.
جلد اول این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است: کلیات علوم انسانی اسلامی، نظریه‏های غرب‏گرایانه، نظریه های غرب‏ستیزانه، نظریه های غرب‏گریزانه و نظریه های غرب‏گزینانه. فصل اول در شش گفتار به چیستی علوم انسانی، پیشینه علم دینی، علل ظهور مسأله علم دینی، تحول در علوم انسانی از دیدگاه امام و رهبری و مدیریت تحول در علوم انسانی می پردازد. فصل دوم در سه گفتار، انکار اسلامی شدن علوم در مقام داوری، غیرعلمی بودن علم بومی و نقد پیشفرض های علم دینی، علمی و تکنولوژیک بودن علوم انسانی را بررسی می کند. علوم نقلی اسلامی، علوم انسانی ولایی و نسبی گرایی در تولید علم دینی عناوین سه گفتار فصل سوم (نظریه‏های غرب ستیزانه) هستند. فصل چهارم نیز از سه گفتار علم دینی؛ زاییده جامعه دینی، نظریه علم دینی اجتهادی عام، مدل پارادایم اجتهادی دانش دینی (پاد) تشکیل شده است.
فصل پنجم نیز در 9 گفتار به بیان نظریه های غرب گزینانه می پردازد که عبارتند از: نظریه اسلامی سازی معرفت، نظریه تهذیبی ـ تأسیسی، نظریه علم قدسی، نظریه حاکمیت جهان بینی دینی بر دانش، نظریه علم دینی حداکثری، نظریه علم دینی مبنایی ـ ارزشی ـ اجتهادی، دانش هماهنگ با جهان بینی، نظریه تأسیسی علم دینی و الگوی حکمی ـ اجتهادی علوم انسانی (نظریه برگزیده نویسنده کتاب).
دفتر اول «در جستجوی علوم انسانی اسلامی» در 648 صفحه، وزیری، تیراژ 1000 نسخه، قیمت 18200 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
گفتنی است دفتر نشر معارف از این نویسنده و استاد برجسته و رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، پیش از این، کتابهای «آسیب شناسی جامعه دینی»، «انسان شناسی اسلامی» و «رویکرد استاد مطهری به رابطه علم و دین» منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط