loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی برای معرفی پیش زمینه های فکری معرفتی انقلاب اسلامی ایران برای مخاطبان عرب زبان

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : حمید پارسانیا

کتاب «حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا از سوی مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی به زبان عربی ترجمه و منتشر شد. این کتاب با ترجمه خلیل زامل العصامی و عنوان جدید «الخریطه الفکریه الایرانیه عشیه الثوره؛ دراسه اجتماعیه معرفیه» (برنامه راهبردی اندیشه ایرانی در آستانه انقلاب) با همکاری جامعه المصطفی العالمیه در بیروت منتشر شد.

یکشنبه 5 مرداد 1393

این کتاب دربرگیرنده پژوهشهای حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم است که به معرفت شناختی اجتماعی و فضای فکری ـ فرهنگی ای که زمینه ساز انقلاب اسلامی در ایران بود و نیز سمت و سوی محورهای فکری گروه های ایدئولوژیکی که در رشد تحرکاتی که به سقوط شاه در سال  1357 منجر گشت، موثربودند، پرداخته است.
در مقدمه کتاب «برنامه ی راهبردی اندیشه ایرانی در آستانه انقلاب» چنین آمده است: «از سؤالات رایجی که همواره ایرانیان از خود می پرسند این است که کدام گروه نقش اصلی را در ساختار سازی انقلاب ایران ایفا کرد؟ آیا گروه دینی نقش رهبری را به عهده داشت، یا اصولا برنامه ای برای ایجاد انقلاب وجود نداشت و این گروه نیز در این زمینه نقشه ای در سر نداشت؟ آیا ایده های انقلاب در سر افرادی قرار داشت که به روشنفکران دینی موسومند و یا تمامی شناخته شدگان در فضای فرهنگی ایران حضور داشتند؟ و دیگر آن که شهیدان زیادی که تقدیم انقلاب شد عمدتا به چه گروه هایی تعلق داشتند؟
نویسنده این اثر تلاش می کند که به این سؤالات پاسخ دهد. وی برای این کار به تبیین و توضیح زیرساخت های معرفتی و اجتماعی که هر گروه مبارز، سازمان خود را بر روی آنها بنا و در فعالیت های اجتماعی بر آنها تکیه کرده بود، می پردازد. مؤلف همچنین به پیشینه تاریخی هریک از گروه ها پرداخته است و در این مسیر به حیثیتی که این گروه ها از خود خرج کرده و از آن طریق به تقویت این حرکت ها پرداختند، توجه می کند.»
****
کتاب «حدیث پیمانه» در شش فصل شامل «مذهب و عصبیت»، «غرب و غرب زدگی»، «منورالفکری و استبداد استعماری»، «روشنفکری در جابجایی قدرت»، «سنت و تجددطلبی دینی» و «نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران» می‏پردازد.
در مقدمه این کتاب آمده است: «انقلاب اسلامی ایران با توجه به ایجاد دگرگونی بنیادی در ابعاد مختلف جامعه و نیز ویژگی ممتازی که نسبت به سایر انقلاب های بزرگ دنیا دارد، از جنبه های مختلف قابل بررسی است که یکی از آنها شناخت جریان ها و نیروهای اجتماعی و سیاسی اعم از نیروهای مذهبی، روشنفکران، سازمان ها، احزاب و گروه های مختلفی است که در تحولات انقلاب شرکت داشته اند. البته باید در بررسی جریان ها و نیروهای سیاسی اجتماعی با نگاهی دقیق، میزان تأثیرگذاری آنها را در رخدادهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در نظر گرفت تا تحریفی در این زمینه اتفاق نیفتد. این پژوهش علاوه بر توجه به جریان های صدر اسلام و نیز اصول اعتقادی و حرکت سیاسی تشیع، ویژگی های نیروهای اجتماعی و سیاسی ایران در دوره های مختلف تاریخ معاصر، صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به تفصیل بررسی کرده و به تبیین هویت، ریشه های تاریخی، منابع قدرت و عوامل ظهور و افول آن پرداخته است.»
حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریان شناسی ماسونی ها، نیروهای اجتماعی ایران در تاریخ 20 ساله پهلوی اول، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران از سال 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1342 و همچنین 1342 تا 1357، ویژگی روشنفکری در ایران، تاریخچه حرکت های نوگرایانه دینی در ایران، جریان های روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده در این کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است. مطالعه این کتاب به شناختی دقیق از جریان ها، احزاب و گروه های قبل و بعد از انقلاب اسلامی منجر می شود.
 «حدیث پیمانه» نخستین بار در سال 1376 منتشر شد و سپس با ویرایشی جدید، در سال 1389 در 408 صفحه وزیری، در 5000 نسخه از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی قم منتشر شده است و سال گذشته نیز به چاپ دوم رسیده است. ترجمه عربی کتاب با عنوان جدید «الخریطه الفکریه الایرانیه عشیه الثوره؛ دراسه اجتماعیه معرفیه» در 478  صفحه و قطع رقعی، در بیروت منتشر شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط