loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«فجر صادق» در رد فرقه وهابیت نمایان شد

انتشارات مرتبط : مشعر

کتاب «فجر صادق» با عنوان فرعی «فی الرد علی الفرقة الوهابیه المارقه» از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت و انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر و روانه بازار شد.

دوشنبه 13 مرداد 1393

کتاب «فجر صادق»  نوشته جمیل صدقی زهاوی و ترجمه سید ابوالقاسم غضنفری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر چاپ و روانه بازار شده است.
 
وهابیت فرقه ای است که در قرن ۱۲ هجری در درعیه از مناطق نجد عربستان ظهور یافت و بر اساس اندیشه ظاهرگرایی محمدبن عبدالوهاب و در سایه شمشیر محمد بن سعود رشد کرد. باورها و آموزه های این فرقه از همان آغاز با نقد اندیشمندان جهان رو به رو شد.
 
«وهابیت و منشأ آن»، «گفتاری درباره ستم وهابیت»، «عقیده وهابیت»، «بطلان مذهب وهابیتِ خارج از دین»، «تجسیم در مذهب وهابیت»، «وهابیت و کنار نهادن عقل»، «وهابیت و نفی اجماع»، «اجماع چیست»، «وهابیت و نفی قیاس»، «قیاس چیست» و «وهابیت و تکفیر تقلیدکنندگان» از عناوین فصل های این کتاب است.
 
در ذیل موضوعی با عنوان وهابیت و منشأ آن امده است: «وهابیت فرقه ای است منسوب به محمدبن عبدالوهاب. ابتدای ظهور وی در سال ۱۱۴۳ بود. وی پس از پنجاه سال به شهرت رسید و عقاید انحرافی خود را در نجد آشکار ساخت. محمد بن سعود حاکم «درعیه» سرزمین مسیلمه کذاب نیز او را در این امر یاری رساند و اهالی آن سرزمین را به پیروی از محمد بن عبدالوهاب مجبور کرد.
 
آنان نیز از او پیروی کردند! و پیوسته قبیله به قبیله فریفته او شدند تا این که فتنه او فراگیر و آوازه اش بلند و نیرومند شد و اهل بادیه از او به هراس افتادند. ابن عبدالوهاب به مردم می گفت: من شما را جز به توحید و شرک نورزیدن در عبادت خداوند متعال فرا نمی خوانم. آنان نیز در پی او رفتند تا آنکه ملک عقایدش گسترش یافت. وی در سال ۱۱۱۱ به دنیا آمد و در سال ۱۲۰۷ درگذشت.
در بخش دیگری از این کتاب به موضوعاتی همچون «وهابیت و تکفیر مسلمانان»، «وهابیت و نفی توسل»، «توسل و ادله جواز آن»، «وهابیت و تکفیر کسی که می گوید یا رسول الله»، «وهابیت و تکفیر زائران قبور» و «وهابیت و تکفیر کسی که به غیر خدا سوگند می خورد و نذر و قربانی می نماید» پرداخته شده است.
 
وهابیت و تکفیر مسلمانان عنوان موضوع دیگری از کتاب فجر صادق است که  آن می خوانیم: «ابن عبدالوهاب همان گونه که گفتیم، با پیروی از هوای نفس خویش، در پی ابداع دین جدیدی بود تا در سایه آن به ریاست برسد. ولی دریافت که چنین چیزی جز در سرزمین هایی که مردمان آن، از سویی بسیار جاهل باشند و از سویی تمسک به اسلام داشته باشند، عملی نیست.
 
از این رو، بدعت های خود را در قالب دین اسلام مطرح نمود و برای تکمیل کادر خود، با شبهه ای قرآنی به تکفیر تمام مسلمانان پرداخت. بهانه وی برای تکفیر مردم، توسل آنان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و دیگر انبیا و اولیا و صالحین بود.
 
وی همچنین نذرها و قربانی ها را که در پی این توسل ها انجام می شد عبادت دانسته با تمسک به این که در قرآن عظیم آمده است که هر کس غیر خداوند را عبادت کند مشرک است، تمام موحدان را به سبب انجام این امور مشرک قلمداد کرد و پس از تکفیر تمام مخالفان خود، بلاد آنان را نیز بلاد حرب اعلام کرد و خون آنان را مباح و اموالشان را حلال دانست. این در حالی است که خداوند می فرماید: «ان الدین عندالله الاسلام؛ دین در نزد خدا، اسلام (تسلیم بودن در برابر حق) است».
 
کتاب «فجر صادق» با عنوان فرعی «فی الرد علی الفرقة الوهابیه المارقه» نوشته جمیل صدقی زهاوی با شمارگان پنچ هزار نسخه در ۱۲۰ صفحه به قیمت سه هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر چاپ و روانه بازار شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط