loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاعر «قربون کبوترای حرمت» را بیشتر بشناسید

انتشارات مرتبط : روایت فتح

کتاب شهید «غلامعلی رجبی (جندقی)» تألیف «سیداحمد معصومی نژاد» از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شد.

دوشنبه 13 مرداد 1393

کتاب شهید «غلامعلی رجبی (جندقی)» از سری مجموعه کتاب های «یادگاران» از سوی انتشارات «روایت فتح» به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب به بیان یکصد خاطره از زندگی شهید جندقی پرداخته است که همه خاطرات کوتاه، اما پرمحتوا هستند به گونه ای که نویسنده کتاب یعنی «سیداحمد معصومی نژاد»، در این اثر به ابعاد مختلف شخصیت این شهید نظیر بُعد شاعری و مداحی آستان اهل بیت (ع) و بُعد آموزگاری و فعالیت هایش، پرداخته است.

شهید «غلامعلی جندقی» در سال 1333 در محله خیابان آذربایجان تهران در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده است که از آنجایی که نویسنده کتاب خود از اهالی محل سکونت این شهید بوده است، از نزدیک تأثیراتی را که این شهید بر جوانان داشته، را درک کرده است.

نویسنده به دلیل کمی سن در زمان حیات این شهید، نتوانسته از این فرد بهره کافی را ببرد، اما از کودکی نظر و توجه ویژه شهید «غلامعلی جندقی» را حس کرده تا بدان جا که اهتمام ویژه ای برای ساخت فیلم مستند و نوشتن کتاب از زندگی شهید را به کار گرفته است.

در این راستا بزرگان عرصه ذاکری اهل بیت علیه السلام از این شهید همواره به عنوان الگوی مناسبی برای جامعه مادحین و ذاکرین یاد می کنند ولی از آنجا که تاکنون ابعاد شخصیتی این ذاکر با اخلاص اهل بیت (ع) ناشناخته مانده است، نویسنده و محقق اثر با تلاش های فراوان در زمینه جست وجوی دوستان و نزدیکان شهید طی دو سال، اطلاعات جامع و کاملی از شهید جندقی را جمع آوری کردند که کتاب «یادگاران شهید غلامعلی جندقی» حاصل آن است.

در بخشی از کتاب «غلامعلی رجبی (جندقی)» می خوانیم:

«آن وقت ها قانون بود وقت امتحان ها باید موهایمان را با نمره 4 می زدیم. من نزده بودم. نزدیک مدرسه که رسیدم. از دور آقای جندقی را دیدم، جلوی در مدرسه ایستاده بود. باورم نمی شد مدیر مدرسه خودش موهایش را با نمره 4 زده بود. همان جا برگشتم تا موهایم را بزنم».

در خاطره ای دیگر آمده است:

در و دیوار مسجد پر شده بود از عکس های بچه ها. می گفت: من از پدر و مادرای اینا خجالت می کشم، من بچه هاشون را هیأتی و جبهه ای کردم ولی اونا شهید شدند و من راست راست دارم جلوشون راه می رم.

آخرین ماه رمضان خیلی می گفت دعا کنید شهید شوم، مثل پرنده ای شده بود که همش به در و دیوار قفس می زد تا شاید فرجی شود.

 

 

بر اساس این گزارش، شهید «غلامعلی جندقی» معروف به رجبی در سال 1333 در محله خیابان آذربایجان تهران در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. پدر وی حاج حسن که از اساتید برجسته اخلاق و عرفان زمان خود بود، اهتمام ویژه ای در تربیت فرزندان خود ورزید.

غلامعلی بنابر راهنمایی ها و تربیت پدر بزرگوارش مداحی اهل بیت (ع) را از همان سنین نوجوانی آغاز و به دلیل آشنایی با معارف قرآنی و اسلامی استعداد در حفظ شعر و سوز صدای وی توانست در این عرصه سریع رشد کند تا بدان جا که از سبک ها و اشعار او مداحان برجسته بسیاری استفاده می کردند.

شعر معروف:

قربون کبوترای حرمت

قربون این همه لطف و کرمت

از نمونه اشعار شهید «غلامعلی جندقی» است.

جندقی با انتخاب شغل معلمی راه پدر بزرگوارش را ادامه داد و در مدت عمر کوتاه خود توانست تأثیرات بسزایی بر اطرافیان خود به ویژه جوانان بگذارد.

تربیت نسل جوان در محیط مسجد و مدرسه، شهید غلامعلی جندقی را از حضور در جبهه های حق علیه باطل باز نداشت و سرانجام در 5 مرداد سال 1367در سن سی و چهار سالگی در عملیات «مرصاد» توسط گروهک منافقین به شهادت رسید.

گفتنی است، انتشارات روایت فتح کتاب «غلامعلی رجبی (جندقی)» به قلم «سیداحمد معصومی نژاد» را در 112 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه و بهای 5000 تومان منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط