loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات حکیمی در کتاب «قرآن و قبله» به وحدت اسلامی می انجامد

انتشارات مرتبط : دلیل ما

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی

به گفته سخنرانان حاضر در آیین رونمایی از کتاب «قرآن و قبله»، محمدرضا حکیمی، مولف این اثر تلاش دارد تا از «فرهنگ» حرکت کند و به «سیاست» و «استعمارزدایی» برسد. نگاه او کلان است و می کوشد همه جهان را در یک نظریه به هم مرتبط کند. از ادبیات او اتحاد شیعه و سنی و وحدت اسلامی بیرون می آید.

چهارشنبه 22 مرداد 1393

مراسم رونمایی از کتاب «قرآن و قبله» اثر  محمدرضا حکیمی شامگاه سه شنبه 21 مرداد با حضور حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام احمد مبلغی و عزیزالله بابایی از علمای اهل سنت و گروهی از اهل سنت و شیعه در سالن همایش های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.
 
روایات ضعیف و تفاوت اسلام اصیل و بدلی
حجت الاسلام بی آزار شیرازی با بیان این که استاد محمدرضا حکیمی یکی از شخصیت های بزرگ جهان بشریت است، گفت: وی کتاب های گرانقدر و فراوانی نوشته و کتاب «الحیاة» یکی از آثار ارزنده اوست.

وی با اشاره به این که کتاب های حدیث ما کمتر غربال شده است، ادامه داد: ما در باب حدیث کتابی که تمام احادیثش صحیح باشد نداریم. چون گاهی اوقات برخی مخالفان به برخی روایات ضعیف استناد می کنند و می گویند این روایات مورد نظر ماست در حالی که این گونه نیست.

وی افزود: استاد حکیمی در «الحیاة» روایات را به سبک امروزی جمع آوری کرده و ارزش این کتاب هر روز برای ما آشکارتر می شود چرا که ایشان شیعه اصیل هستند.

به گفته بی آزار شیرازی، در ادیان هم آنهایی که اصالت دارند به دلیل اصالتشان از مسائل به سادگی نمی گذرند در صورتی که آنهایی که بدلی هستند از مسائل راحت می گذرند.

وی به تفاوت بین اسلام اصیل و بدلی اشاره کرد و گفت: اسلام اصیل مردم را به وحدت دعوت می کند و معتقد است که اساس اسلام توحید است در صورتی که اسلام بدلی مردم را به فرقه گرایی و تفرقه دعوت می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، حکیمی را یکی از علمای اصیل دانست که از ابتدا مردم را به وحدت دعوت
بی آزار شیرازی: علامه حکیمی بحث استعمارشناسی را مطرح کردند و من نیز پیشنهاد می کنم که رشته استعمارشناسی در دانشگاه مذاهب اسلامی تدریس شود.
کرده است. و افزود: ما با همکاری هم کتابی با عنوان «مشعل اتحاد» نوشتیم. این کتاب اثر بسیار جالبی درباره وحدت مسلمانان است که امام همواره در سخنانشان بر آن تاکید داشتند. نکته مهمی که در این کتاب است تاکیدی است که استاد حکیمی بر استعمارشناسی دارد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ملت های مسلمان از خواندن کتاب تاریخ غافل اند اظهار کرد: حکیمی در ابتدای کتاب «مشعل اتحاد»، فرازی از نهج البلاغه را بیان می کند که چگونه مسلمانان تا وقتی با هم متحدند به هم نزدیک و همدل هستند و زمانی که متفرق می شوند قدرت و عزتشان را از دست می دهند.

حجت الاسلام بی آزار شیرازی با بیان این که استعمار همواره تلاش می کند میان مسلمانان تفرقه بیندازد چرا که حیات استعمار در تفرقه است، یادآور شد: علامه حکیمی نیز بر مساله وحدت تاکید دارد چون شیعه اصیل است.

به گفته وی افراد دانا و حکیم همواره مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت می کنند در صورتی که افراد جاهل مردم را با شعارهای سبعانه به تفرقه دعوت می کنند و این به نفع استعمارگران است.
 
وی گفت: علامه حکیمی بحث استعمارشناسی را مطرح کردند و من نیز پیشنهاد می کنم که رشته استعمارشناسی در دانشگاه مذاهب اسلامی تدریس شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: استعمار کتاب های تفرقه انگیز را چاپ می کند تا بتواند به اهدافش برسد. پس باید درس های استعمارشناسی تدریس شود تا همه آن را بشناسند.
 
وی همچنین بیان کرد: حکیمی در کتاب «قرآن و قبله» مساله غزه را به عنوان عاشورا مطرح کرده و این به دلیل آن است که غزه چهره کریه استعمار و صهیونیست ها را به ما نشان دهد.

از اشتراکات بنویسید
عزیز الله بابایی از علمای اهل سنت نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان این که نویسندگان باید از اشتراکات میان مسلمانان بنویسند تا امت اسلامی به سمت آنها بروند، گفت: اکنون ما اشتراکات زیادی داریم که یکی از آنها قدس است که نخستین قبله مسلمانان است. قدس سال های سال است که اسیر است. قدسیت
بابایی: قدس به دلیل این نیست که محل نزاع میان صهیونیست ها و فلسطینی هاست بلکه قدس ایستگاه صعود حضرت محمد، حضرت موسی و عیسی و محل نزول انجیل و تورات بوده است.
قدس به دلیل این نیست که محل نزاع میان صهیونیست ها و فلسطینی هاست بلکه قدس ایستگاه صعود حضرت محمد، حضرت موسی و عیسی و محل نزول انجیل و تورات بوده است.

وی ادامه داد: قبله نخست مسلمانان اکنون وضعیتی دارد که اولویت نخست جهان اسلام است. وحدت امت اسلام اگر محقق شود ثمرات زیادی دارد که یکی از آن ثمرات آزادی فلسطین از دست رژیم اشغالگر صهیونیست است. بنابراین دشمنان وحدت اسلامی و آزادی قدس تلاش می کنند آتش جنگ های طایفه ای و مذهبی را شعله ور سازند تا کشورهای اسلامی را تجزیه و آنها را به لقمه های کوچک در برابر صهیونیست ها تبدیل کنند و این کار را با دست خود مسلمانان انجام می دهند. آنها درواقع مسلمانان را تجزیه می کنند.

وی تاکید کرد: یک بار دیگر برخورد با غده سرطانی که وحدت جهان اسلام را تهدید می کند باید در اولویت همه مسلمانان باشد. پیروزی غزه مقدمه آزادی قدس و مسجدالاقصی است. همه مسلمانان باید دست به دست هم بدهند و اولویتشان را به این مسائل بدهند. متاسفانه برخی ها مسائل دیگر را در اولویت قرار می دهند. در واقع برنامه صهیونیست ها فقط غزه نیست بلکه برنامه شان از نیل تا فرات است.

سه گروه از اندیشمندان
حجت الاسلام احمد مبلغی نیز در بخش دیگری از این مراسم صاحبان اندیشه را در اسلام به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست مربوط به صاحبان اندیشه جزئی و قطعه ای، دسته دوم به صاحبان اندیشه مجموعه ای و جزیره ای و دسته سوم به صاحبان اندیشه منظومه ای مجمع الجزایری تقسیم بندی می شوند. دسته نخست هیچ گونه ارتباطی با دو گروه دیگر ندارند و صرفاً یک مجموعه را جدای از مجموعه های دیگر فهم می کنند.

به گفته وی، این دسته همیشه اندیشه را به صورت جزئی و بریده و جدا از اندیشه های دیگر می بیند. دسته دوم وضعیت متکامل تر و مثبت تری از دسته نخست دارد و اندیشه ها را در ارتباط با هم می بیند و اندیشه ها را به صورت جزیره ای به هم پیوند می دهد. این دسته اندیشه های اسلام را فهم می کند و از دیگر بخش ها غافل است. کسانی که شیعه هستند و فقط شیعه را می بینند
مبلغی: ملت مظلوم فلسطین تنها جرمشان این است که به عنوان سدی در برابر ظلم ایستادند. آنها تاوان خاک ریز اول جهان اسلام در برابر صهیونیست ها را می دهند. از این رو باید یک همبستگی عجیب و بزرگ درباره فلسطینیان صورت گیرد.
و مناسبات شیعه و سنی را درک نمی کنند، در این دسته قرار می گیرند.

وی درباره اندیشه های دسته سوم گفت: این دسته به صورت سیستمی و منظومه ای به مسائل نگاه می کنند و نگاهشان مجمع الجزایری است؛ یعنی اسلام را به عنوان مجمع الجزایری می بینند که بین آنها رابطه وجود دارد و همه در راه یک هدف هستند. این گونه از صاحبان اندیشه تعدادشان کم است. اینها کسانی هستند که از یک اندیشه به اندیشه های دیگر می روند و هدف و مغز اندیشه های دیگر را به سرعت می خوانند. این ها کسانی هستند که از کربلا به غزه راه پیدا می کنند. آنها کسانی هستند که از مقاومت تاریخی شیعه، مقاومت اسلامی را می خوانند.

مبلغی همچنین گفت: این ها کسانی هستند که از اندیشه های شیعی به فرقه گرایی نمی رسند بلکه به وحدت مسلمانان می رسند. این ها قبله را هدف وحدت مسلمانان می دانند و آن را هدف وحدت الهی قلمداد می کنند. این افراد، اسلام را سیستمی می بینند که در پس هر اندیشه، اندیشه های دیگر را در ذهن آنها تداعی می کنند. این افراد محال است که از یک اصل و فرع شیعه یا سنی به وحدت اسلامی راه نبرند. برای این ها قطعیت وحدت اسلامی همانند قطعیت روز روشن است.

به گفته وی ما مسلمانان متاسفانه از مذهب سوء استفاده و برداشت می کنیم در حالی که باید به سمت اندیشه سوم حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که یکی از شخصیت های برازنده دارای اندیشه سوم استاد محمدرضا حکیمی است، توضیح داد: او یک شیعه است اما از ادبیات او امت و اهل سنت و اتحاد شیعه و سنی و وحدت اسلامی بیرون می آید. او از فرهنگ حرکت می کند و به سیاست و استعمار زدایی می رسد. نگاه او کلان است و همه جهان را سعی می کند در یک نظریه به هم مرتبط کند. وی با نگاه شیعی نگاه امت اسلامی و جهانی دارد و از ظلم فاحش و عجیب و غریبی که بر فلسطین می رود سخن می گوید و عجیب تر آن که جهان دم فرو بسته است.

مبلغی در پایان گفت: این ملت مظلوم تنها جرمشان این است که به عنوان سدی در برابر ظلم ایستادند. آنها تاوان خاکریز اول جهان اسلام در برابر صهیونیست ها را می دهند. از این رو باید یک همبستگی عجیب و بزرگ درباره فلسطینیان صورت گیرد.

در پایان این مراسم از کتاب «قرآن و قبله» رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط