loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«پژواک مهاجرت» از نیستان به بازار آمد

انتشارات مرتبط : کتاب نیستان

کتاب «پژواک مهاجرت» نوشته دکتر مرتضی بهشتی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، که در آن به پیامد های مثبت و منفی «مهاجرت» پرداخته، توسط انتشارات نیستان چاپ و منتشر شده است.

چهارشنبه 22 مرداد 1393

دکتر مرتضی بهشتی نویسنده و وکیل دادگستری، در ادامه پژوهش های خویش اثری با نام «پژواک مهاجرت» به رشته تحریر درآورده است که بدون پیش داوری و قضاوت نسبت به بد یا خوب بودن امر مهاجرت، صرفاً با رصد کردن پیش نیاز های مهاجرت و پیامد های مثبت و منفی آن، بایسته ها و نبایسته هایی از این پدیده پیش روی خواننده قرار می دهد تا بتواند تصمیمی جامع و همه جانبه برای خود و نسل های پیشین و پسین خویش بگیرد.

نویسنده در این اثر که دغدغه حق خواهی و حرکت بر مسیر حق را پیش از تکلیف و وظیفه نشانه می رود، مهاجرت و پژواک آن را به گونه ای دنبال می کند که فرد را راهنمایی باشد تا با کمترین آسیب، بهترین انتخاب زندگی اش را داشته باشد و قدرت انتخاب او را افزایش داده تا بتواند از دشواری های زندگی جدید به سلامت عبور کند و با کمترین نگرانی، زندگی در غربت را پذیرا باشد.

نویسنده در بخش هایی از این کتاب با الهام از تعابیر مرحوم دکترعلی شریعتی آورده است:
«در پس چهره هر مدنیتی مهاجرتی پنهان است؛ و به سخن هر جامعه بزرگی که گوش فرادهیم، به زبان تاریخ یا اساطیر از هجرتی حکایت می کند و این هجرت – گسیختن پیوند جامعه با زمین – جهان بینی انسان را متحول ساخته و گسترده می کند و در نتیجه یخ های انجماد و انحطاط اجتماعی و مذهبی و فکری و احساسی ذوب می شود و اجتماع راکد جریان می یابد.»

بهشتی در اثر جدیدش برای مهاجرت نقش تحول آفرین و بی بدیلی در ذوب کردن یخ های انجماد و انحطاط فکری و اجتماعی قائل است، و آن را  مهم ترین عامل در تحرک و پویایی جامعه و گسترش جهان بینی افراد مهاجر به شمار می آورد. و از همین روست که در «پژواک مهاجرت»، پس از نگاهی تاریخی و اجتماعی به مفهوم مهاجرت، از منظر حقوقی به بایسته های حقوقی مهاجرت و تبیین تعهدات حاکمیت، در نحوه پردازش مهاجرت و ایجاد ارتباط منطقی بین اقتضائات ملی واقتصادی و علمی مهاجرین وتکلیفی که حکومت در مقابل مهاجرین برعهده دارد اشاره کرده است.

در بخش هایی از این کتاب که نویسنده به ملزوماتی درباره مهاجرت و مهاجرت پذیری پرداخته، می خوانیم: «باید پذیرفت بخش عظیم موفقیت کشور های مهاجرپذیر، ایجاد امنیت روانی در ارتباط با مدیریت جاری در کشور با مردمان خویش می باشد و همین شاخصه نقش مهمی در جذب سرمایه های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور های مهاجرخیز ایفا می کند. بنابراین در کنار امنیت آشکار و فیزیکی که باید در چهره شهر شاهد بود، شرایط امنیت روحی و روانی نیز باید برای همگان فراهم گردد تا فقدان آن موجب نشود که ملتی گمشده روحی و روانی خویش را در آن سوی مرزها پیداکند!...»

«پژواک مهاجرت» نوشته دکتر مرتضی بهشتی وکیل در 298 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 16 هزار تومان، توسط انتشارات نیستان چاپ و منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط