loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی، روش و قواعد تفسیری آیت الله خامنه ای

انتشارات مرتبط : انقلاب اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

در طول دوران برگزاری درس تفسیر، سوره های مائده، انفال، توبه، و بخشی از سوره ی مبارکه ی یونس مورد بحث و تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت. از این میان، اکنون متن درس تفسیر سوره ی توبه در حال آماده سازی برای انتشار است. این متن توسط گروه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و روش و قواعد تفسیری مورد استفاده ی ایشان در آن استخراج شد که در کتاب «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله خامنه ای در تفسیر سوره ی توبه» برای استفاده ی محققان و علاقمندان منتشر شده است.

پنجشنبه 23 مرداد 1393

انتشارات انقلاب اسلامی در تابستان امسال با انتشار کتاب «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله خامنه ای در تفسیر سوره ی توبه» گامی در جهت آشنایی بیشتر محققان و علاقمندان با دیدگاه های معظمٌ له در حوزه ی تفسیر قرآن برداشته است.

از اولین فعالیت های حضرت آیت الله خامنه ای پس از بازگشت از قم به مشهد مقدس در سال ۱۳۴۳ علاوه بر تدریس فقه و اصول، برگزاری درس تفسیر و معارف اسلامی بود. این جلسات در طول سال های مختلف تا پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فشارهای رژیم طاغوت در مواردی دچار وقفه یا تعطیلی شد. از جمله ی این فعالیت ها، درس تفسیر قرآن توسط معظم ٌله در سال ۱۳۴۷ بود که به درخواست چند تن از طلاب و در «مسجد صدیقیها» (مسجد بازار) آغاز شد. پس از مدت کوتاهی به دلیل استقبال مخاطبان و کثرت حاضران، محل برگزاری این جلسات به «مدرسه علمیه ی میرزاجعفر» – از مدارس علمیه ی مشهور مشهد- در جوار حرم مطهر امام رضا علیه السلام منتقل شد.

دستگاه امنیتی رژیم پهلوی پس از آگاهی از میزان استقبال از این جلسات، با اعزام مأموران مخفی این جلسات را زیرنظر گرفت و نهایتاً با این تحلیل که این درس محل اجتماع عناصر انقلابی و پرورش اندیشه و فکر انقلاب اسلامی است، از ادامه ی برگزاری این جلسات در آن مدرسه جلوگیری کرد. یکی از علل حساسیت رژیم نسبت به این درس، اقبال اقشار فرهیخته به آن و توجه حضرت آیت الله خامنه ای به مباحث روز و استفاده از مبانی قرآنی در فهم نیاز روز و شناخت معضلات جامعه بود.

جلسات تفسیر پس از آن در مسجد دیگری واقع در محله ی «پایین خیابان» مشهد ادامه یافت. حضرت آیت الله خامنه ای از زمان شروع درس تفسیر در سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۳ دوبار – یکی در سال ۱۳۴۹ و دیگری در سال ۱۳۵۰ – توسط رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شدند و با انتقال معظم له در سال ۱۳۵۳ به زندان کمیته ی مشترک ضد خرابکاری در تهران، این درس تعطیل شد. البته پس از آزادی ایشان در سال ۱۳۵۴ دروس فقهی، اصولی و معارفی معظم ٌله مجدداً برقرار و با استقبال کم نظیر طلاب روبرو شد.
در طول دوران برگزاری درس تفسیر، سوره های مبارکه ی مائده، انفال، توبه، و بخشی از سوره ی مبارکه ی یونس مورد بحث و تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت که از این میان، اکنون متن درس تفسیر سوره ی توبه در حال آماده سازی برای انتشار است. این متن که تقریر و نوشته ی حجج اسلام حسن ربانی فردوسی و محمدباقر داودی، از حاضران در آن جلسات است، توسط گروه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و روش و قواعد تفسیری مورد استفاده ی معظم ٌله در آن استخراج شد که ویراست اول آن در کتاب «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله خامنه ای در تفسیر سوره ی توبه» برای استفاده ی محققان علوم و معارف قرآنی و دیگر علاقمندان منتشر شده است.

مباحث این کتاب در ۱۲۰ صفحه و در چهار بخش کلی تدوین شده است:
۱. روش تفسیری
۲. گرایش تفسیری
۳. مبانی و قواعد تفسیری
۴. ویژگی ها و امتیازات

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط