loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» به روایت دکتر ولایتی

انتشارات مرتبط : امیرکبیر

نویسندگان مرتبط : علی اکبر ولایتی

مسوول علمی انتشارات امیرکبیر از انتشار مجموعه 15 جلدی «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» خبر داد و گفت: این مجموعه نوشته علی اکبر ولایتی است و ایران پیش از اسلام تا ایران سال 1392 را روایت می کند. از این مجموعه تا کنون چهار مجلد منتشر شده و 11 جلد باقی مانده در راه انتشار است.

یکشنبه 26 مرداد 1393

سعید کرمی، مسوول علمی انتشارات امیرکبیر گفت: مجموعه 15 جلدی «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» از سوی دکتر علی اکبر ولایتی در دست تالیف است. این مجموعه تاریخ ایران پیش از اسلام تا بیداری اسلامی را شامل می شود. از این مجموعه تاکنون چهار مجلد منتشر شده است.

این گزارش مروری کوتاه بر این مجموعه دارد و دو عنوان کتاب با نام های «ایران از حمله مغول تا پایان تیموریان» و «ایران عصر صفوی» را که به تازگی منتشر شده معرفی کرده است.

در معرفی مجموعه 15 جلدی «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» آمده است: «اکنون که بیش از سه دهه از پیروزی این انقلاب شکوهمند به رهبری پیر فرزانۀ جماران، حضرت امام خمینی (ره) می گذرد، تألیف و تدوین تاریخ نامه ای مفصل و سنجیده، که در آن، به همۀ جنبه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی و تبار جامعه ایرانی، به ویژه وجوه مذهبی و آیینی ایرانیان، پرداخته شود و با نگاهی هدفمند و نظریه محور حوادث و رویدادهای پرشمار، متنوع و بعضا یک تا و بی همانند تاریخ کشور بزرگ و پرافتخارمان، ایران سربلند، مورد بررسی قرار گیرد یک ضرورت جدی به شمار می آید.»

مجموعه «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» کوششی است در شکل دهی به این نگاه هدفمند به تاریخ ایران که با بهره گیری از منابع فراوان و معتبر با همکاری جمعی از پژوهشگران و تاریخ دانان فرهیخته فراهم آمده است. در این کتاب، دکتر ولایتی در پی آن است که برجسته ترین تحولات تاریخی را در شکل دهی به حیات معاصر ایرانیان بررسی کند؛ تحولاتی که ایرانیان در حیات پر فراز و نشیب خود از سر گذرانده اند تا به زندگی پرافتخار دیروز و امروز خود دست یابند و فردایی پرامید پیش روی داشته باشند.

«ایران پیش از اسلام»، «ایران از آغاز دوران اسلامی تا حمله مغول»، «ایران از حمله مغول تا پایان تیموریان» و «ایران عصر صفوی» از این مجموعه 15 جلدی تا کنون منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

«ایران در عصر افشاریان و زندیان»، «ایران در عصر قاجار تا مقدمات مشروطیت»، «تاریخ مشروطیت تا ظهور سلسله پهلوی»، «ایران در عصر رضا شاه پهلوی»، «ایران از ظهور محمدرضا شاه تا خرداد 1342»، «ایران از خرداد 1342 تا انقلاب اسلامی»، «ایران از انقلاب اسلامی تا پایان رهبری امام خمینی»، «ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (1369 تا 1380)»، «ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (1380 تا 1390)» و «بیداری اسلامی در جهان امروز» 11 جلد دیگر این مجموعه به شمار می آید که در دست تالیف قرار دارند.

بررسی تاریخ ایران از حمله مغولان تا پایان تیموریان

کتاب «ایران از حمله مغولان تا پایان تیموریان» سومین مجلد از مجموعه «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» به شمار می آید و حاصل نشست های علمی و بحث و مناظره دکتر ولایتی با اندیشمندان و تاریخ پژوهان است، این مجلد نگاهی دارد به یکی از نقاط عطف تاریخی ایران که به برپایی دولت های ایلخانی و تیموری در ایران انجامید. مجموعه ای از رویدادهای پی درپی، این دوران را یکی از ادوار حساس تاریخی ملت ایران کرده است.

«معرفی و نقد منابع عهد مغول و ایلخانان»، «عوامل زمینه ساز حمله مغولان»، «خاستگاه مغولان و چنگیز»، «تاخت و تاز مغولان در ایران»، «پیامدهای حمله مغولان»، «حمله هولاکو خان»، «تاریخ سیاسی ایلخانان و سربداران»، «معرفی و نقد منابع عهد تیموری»، «تاریخ سیاسی تیموریان»، «تاریخ تشیع در ایران عهد مغولان و تیموریان» و «حیات علمی و فرهنگی ایرانیان در عهد مغولان و تیموریان» سرفصل های این کتاب را تشکیل می دهند.



دکتر ولایتی بر این باور است که: «بسیاری از جوامع متمدن امروز با مشکل گسست تاریخی خویش دست و پنجه نرم می کنند و آشکارا در معرض بحران های ژرف هویتی قرار دارند، اما جامعه متحد و یکپارچه امروزِ ایران بر خود می بالد که از یک پیوستگیِ تاریخی بی مانند برخوردار است و این پیوستگیِ تاریخی زمانی بیشتر خودنمایی می کند که عمق و شدت رویدادهای تهدیدکننده هویت ایرانی را دریابیم. این کار با مطالعه تاریخ این کشور و بررسی دقیق مقاومت مردم در برابر یورش های مصیبت بار بیگانگان به مرز و بوم ایران ممکن است. مردمان سربلند ایران در همه این نقاط عطف گذشته تاریخی خود، از یورش اسکندر مقدونی گرفته تا حمله چنگیز مغول، معارف اخلاقی و آموزه های فرهنگی خویش را، سینه به سینه، به فرزندان خویش انتقال دادند و با پاسداشت عناصر فرهنگی و فکری ایرانی، از ایجاد هرگونه گسست و شکاف در روند رو به رشد فرهنگ و تمدن کشور خویش جلوگیری کردند.»

ولایتی در این کتاب حمله مغولان به ایران را برآیند عوامل متعددی چون اختلافات چنگیز خان و سلطان محمد خوارزمشاه در موضوع قتل بازرگانان مغول در اُترار، و نیز توطئه های پنهانی خلیفه جبار و غاصب عباسی و پاپ واتیکان می داند و می نویسد: «هم سویی این عواملِ بعضا نامرتبط با هم، در آن موضع خاص تاریخی، به هم افزاییِ آن عوامل، و نهایتا یورش ددمنشانه قوم بیابان گرد مغول به ایران و ناتوانی حکومت خوارزمشاهی در مقابله با آن انجامید. فارغ از این که عوامل زمینه ساز این رویداد مهم چه بوده اند و هر کدام چه سهم و نقشی در بروز این رخداد تاریخی داشته اند، نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است که واقعه حمله مغولان، که هویت و اتحاد ملی ایرانیان را تهدید می کرد، یکی از آزمون های مهم تاریخی مردم ایران را رقم زد. تلاش و همت خستگی ناپذیر ایرانیان در حفظ و حراست از داشته های فرهنگی خویش سبب شد که حمله مغولان، به هیچ روی، توقفی در روند رو به رشد فرهنگ و تمدن ایران و شکافی در هویت ایرانی ایجاد نکند.»

در بخشی از کتاب درباره حوادث این دوران پراهمیت تاریخی آمده است: «در نخستین حملات مغولان به ایران، به فرماندهی چنگیز و فرزندانش، بسیاری از مردم بی‏گناه به شکل دردناکی قتل عام شدند، شهرهای بزرگ و آبادی تخریب شد و آثار و بناهای علمی و فرهنگی و هنری ارزشمندی نابود گردید. این ددمنشی‏ها روح ایرانیان را به‏شدت آزرده ساخت و قلبشان را مالامال از درد کرد. ارکان سلسله خوارزمشاهی، آخرین مجموعه از سلسله‏های مستقل ایران که برای خود ابهت و جایگاهی ایجاد کرده بود، فرو ریخت و بنیادهای حکومت مرکزی ایران درهم شکست. در دور دوم حملات مغولان، به رهبری هولاکو خان، قلعه‏های اسماعیلیان تصرف و منهدم شد و بدین ترتیب، بزرگترین جنبش مذهبی ـ اجتماعی‏ قرن‏های پنجم و ششم هجری سرکوب گردید. در همین حملات، خلافت ناحق عباسیان، که بیش از پنج قرن بر بخش هایی از جهان اسلام فرمان رانده بود، سرنگون شد و ایران که بخشی از سرزمین های خلافت شرقی بود، پس از چندین قرن، از وابستگی سیاسی به حکومت‏ آنان و رنج بردن از سایه سنگین حکام عباسی رهایی یافت.»

بهره بردن از تحقیقات تاریخ پژوهان متاخر در ایران صفوی  

کتاب «ایران در عصر صفوی» چهارمین جلد از مجموعه «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» است. در این کتاب ولایتی، در پِی آن است که با بررسی منابع متقدم و بهره بردن از تحقیقات تاریخ پژوهان متاخر تصویری روشن از تاریخ سیاسی صفویه و حیات فرهنگی و علمی و هنری ایرانیان در آن عهد ارائه دهد. در پدیدآمدن این اثر تلاش شده از تمام منابع موجود، حتی منابع موازی عثمانی ها، بهره برده شود، اما با وجود این، نگارنده حاصل کار را عاری از خطا و اشتباه نمی داند.

کتاب «ایران از حمله مغولان تا پایان تیموریان» (720 صفحه) و «ایران در عصر صفوی» (656 صفحه) تالیف دکتر علی اکبر ولایتی هر کدام با شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات امیرکبیر در دسترس علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار گرفته است. بهای هر یک از کتاب ها 45 هزار تومان است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط