loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حمایت بسیج از آثار برگزیدگان نخستین جشنواره «مصاف»

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین از حمایت جدی بسیج از آثار برگزیدگان نخستین جشنواره «مصاف» خبر داد.

یکشنبه 2 شهریور 1393

اختتامیه جشنواره «مصاف» به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین در مجموعه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در این مراسم چهره‎هایی همچون سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، حسین امانلو جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مازیار بیژنی حضور به عمل آوردند.

*جشنواره «مصاف» طلیعه برنامه گفتمان سازی و روشنگری بسیج

در ابتدای این مراسم سردار آزادی به ارائه گزارشی مختصر در رابطه با این جشنواره پرداخت و گفت: «جشنواره مصاف» طلیعه برنامه گفتمان سازی و روشنگری بسیج پیرامون آسیب های شبکه های ماهواره ای و رسانه های بیگانه در سالی که مزین به سال اقتصاد و فرهنگ بود، شد.

وی اضافه کرد: حدود 13 سال پیش اولین شبکه ماهواره ای فارسی زبان تأسیس شد و در چند سال اول 7 یا 8 شبکه بیشتر نبود، آن هم عمدتاً سیاسی بود که یکدیگر را نقض می کردند. اما در سال های اخیر شاهد رشد این شبکه ها هستیم که در حال حاضر نزدیک 165 یا 166 شبکه ماهواره ای تأسیس شده است که همانگونه که آقا فرمودند، ایمان ما و باورهای ملت ما و هویت دینی و انقلابی ما و همچنین نهاد مقدس خانواده و سبک زندگی ما را نشان گرفته اند. آنها روی خانواده تمرکز کرده اند و خانواده را نشانه گرفته اند، چراکه می دانند که مهمترین نهاد تربیتی در کشور ما نهاد خانواده است.

*نگاه بسیج، داشتن نگاه اقناعی و ایجابی

وی در ادامه در رابطه با رویکرد بسیج به موضوع شبکه های ماهواره ای بیگانه گفت: روشی که ما در بسیج برای روشنگری در این زمینه انتخاب کرده ایم، روشی اقناعی و ایجابی است. روشی که همواره در دستور کار پیامبران بوده است و بالاخره مردم خودشان باید این نتیجه برسند که این دجال واره را از پشت بام خانه شان پایین بیاورند و به این نتیجه برسند که دشمن امروز با امواج به سراغ تسخیر خانه ها، دل ها و خانواده های ما رفته است.

سردار آزادی بیان کرد: بر این اساس برنامه جشنواره را شروع کردیم، برنامه ای که برای همه اقشار و سطوح جامعه باشد. جشنواره را هم جمعی از دوستان و دانشجویان بسیجی ما برگزار کردند. یعنی ما در پی آن نبودیم که یک جشنواره رسمی و تشکیلاتی برگزار کنیم. فکر کردیم که همانگونه که این حرکت یک حرکت مردمی است، جشنواره را هم یک مجموعه مردمی اداره و برگزار کنند.

وی افزود: نزدیک به 3 ماه این فراخوان ادامه داشت، خوشبختانه آخرین آماری که اینجا منعکس شده است، قریب 1250 اثر در بخش های مختلف به ما رسید. در حالی که خیلی روی این کار تبلیغ نشد و یک کار نو و جدیدی بود، رسیدن این تعداد اثر به جشنواره قدم خوبی محسوب می شود. اما این حرکت ادامه خواهد داشت و این اختتامیه در حقیقت افتتاح یک جشنواره جدید است برای تولید آثار حرفه ای تر و قوی تر و البته آنچه هم که تا امروز به دبیرخانه جشنواره رسیده است، اثرهای خوب و قابل اعتنایی است.

* آثار برگزیده توسط بسیج حمایت می شوند

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج در زمینه حمایت از آثار تولید شده برای این جشنواره گفت: ما در فراخوان جشنواره هم گفته بودیم که آثار منتخبی که قابلیت عرضه در سطح عموم را داشته باشد، از تولید و تکثیر آنها حمایت می کنیم و الان هم در پی همین کار هستیم. آثار منتخب را در اختیار رسانه ملی قرار می دهیم. آن بخش صوتی و تصویری و بخش های دیگر را هم اختیار سازمان های ذی ربط قرار دهیم و در صورت داشتن ظرفیت تکثیر از خالق اثر و توزیع اثرش حمایت می کنیم و اگر بعد از این هم اثری تولید شود این کار را خواهیم کرد، چون اعتقاد ما بر ادامه این کار است.

* بذرپاش: سواد رسانه ای بسیاری از مخاطبان شبکه های ماهواره ای بیگانه اندک است

در ادامه این مراسم مهرداد بذرپاش از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با شبکه های ماهواره ای و برگزاری جشنواره مصاف گفت: وقتی می گوییم ماهواره، خیلی ها می گویند شما در کل، نسبت به دنیا بدبین هستید ولی ما از 4 یا 5 هزار شبکه ای صحبت می کنیم که در حال فعالیت هستند. در 5 سال گذشته تعداد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از 4 یا 5 شبکه بی کیفیت و بی ربط تبدیل به 163 شبکه بعضا با کیفیت، متنوع و هدفمند تبدیل شده است که 14 شبکه از آن برای کشور افغانستان و 3 شبکه آن برای کشور تاجیکستان و بقیه برای ایران تولید برنامه می کنند و این خود نشان دهنده میزان اهمیت کشور ما برای آنها است.

وی اضافه کرد: از این شبکه ها، 14 شبکه فیلم و سریال پخش می کنند که 8 شبکه از آن را سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونسیتی راه انداخته است و از آن حمایت مالی می کند. دو شبکه با عنوان خصوصی اداره می شود و دو شبکه هم مربوط به کشورهای عربی است و از طریق آنها تأمین می شود. 9 شبکه از آنها به عنوان شبکه های مذهبی فعال همگی در حوزه شبکه های تکفیری هستند، مثل شبکه اهل بیت. که پشت پرده آنها جریان های انحرافی هستند که همه آنها از طریق کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می شوند.

بذرپاش افزود: یک سری از شبکه ها، شبکه های سیاسی است مثل BBC فارسی و صدای آمریکا که به طور مستقیم در حوزه سیاسی فعالیت می کند. در حالی BBC فارسی از وزارت خارجه انگلیس مورد حمایت قرار می گیرد و شبکه دولتی انگلیس است. همانگونه که صدای آمریکا توسط وزارت امور خارجه آمریکا حمایت و برای مردم ایران برنامه تولید می کند!

این نماینده مجلس گفت: در کنار همه این ها هزاران شبکه غیرفارسی زبان هستند که لاجرم آنها هم پیام هایی که می خواهند به مخاطبان خود القا می کنند. بدون تردید آنها به دنبال کار و فعالیت بر روی نسل بعد از جنگ هستند یعنی نسل سوم و چهارم. این در حالی است که بعضی ها به ما می گویند شما همیشه در حال جنگید ولی باید پذیرفت که موجودیت نظامی که پدران و مادران ما در جهت آن گام برداشته اند و برای آن انقلاب کرده اند با موجودیت این شبکه ها نمی خواند. یک زمان در شلمچه و هویزه و فکه با سلاح مستقیم می جنگیدند و حالا هم سلاح دشمن تغییر پیدا کرده است و امواج، سلاح جدید دشمن است و محیط جنگ، خانه های ماست.

وی اضافه کرد: خیلی ها به بهانه جامعه باز و اطلاعات آزاد از این شبکه ها حمایت می کنند. اما یک سوال وجود دارد؛ اگر جامعهِ باز وجود دارد چرا مانع از این می شوند که صدای ما در آن طرف پخش شود؟! این خود مخالف تعریف جامعه باز است. دغدغه و نگاه اصلی این شبکه ها، نگاه همه جانبه به حوزه اعتقادی است. اگر آنها بتوانند سبک زندگی را تغییر دهند، آن وقت دیگر پیامی به عنوان مقاومت در برابر زور کمتر قابلیت پذیرش در نسل جوان را دارد و این بستر اگر از طریق این برنامه ها آماده شود، آنگاه این اتفاق خواهد افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت هایش با اشاره به کم بودن سواد رسانه ای بسیاری از مخاطبان شبکه های ماهواره ای بیگانه گفت: آنها با برنامه ریزی دقیق به سراغ قشرهای مختلف جامعه می روند و برای آنها به طور جداگانه و ویژه برنامه سازی می کنند. از قشر کاسب و کارگر گرفته تا دانشجویان و دانش آموزان.

حال در مقابل این موضوع باید سواد رسانه ای مخاطب را افزایش داد. چرا که این کار را از طریق حوزه های سلبی به هیچ وجه نمی توان پیشبرد. این در حالی است که اگر در حوزه های ایجابی فعالیت کنیم و برای مثال سواد رسانه ای یک زن ایرانی را بالا ببریم که چه کالایی به نفع او است، بدون شک او بهترین و درست ترین انتخاب را خواهد داشت. فعالیت دیگر که باید صورت گیرد آگاه سازی جامعه است و نباید از این کار بترسیم. همانگونه که آنها از کار خود نمی ترسند. چراکه در خیلی از موارد باید تبلیغ مستقیم کرد و این بدون شک جامعه را در حوزه انتخاب و استفاده از محتوای این شبکه ها آگاه تر می کند.

وی اضافه کرد: اما از همه این ها مهمتر موضوعی که باید به آن توجه کرد، آینده نگاری است؛ به ویژه در حوزه تکنولوژی و فناوری. آینده نگاری توجه به آینده و حدس زدن اتفاقات آن از طریق روش های مختلف آینده پژوهی و مهیا کردن همه امکانات در جهت آن آینده و درست کردن آن است. این موضوع در رابطه با شبکه های ماهواره ای خیلی مهم است. پس ما هم باید در حوزه فناوری آینده نگری کنیم و نگاشت آینده را هم خود در اختیار بگیریم. در واقع هنر در این نیست که فقط دریافت کننده اطلاعات باشیم بلکه باید ما هم فرستنده اطلاعات باشیم و بتوانیم حرف خود را به دیگران نقاط دنیا عرضه و منتقل کنیم.

بر اساس این گزارش، از دیگر برنامه های این مراسم رونمایی از آهنگ انقلابی «مصاف» که توسط «پویا بابایی» خوانده شد و ترانه سرائی آن را «علی فردوسی» برعهده داشت.

گفتنی است، در اختتامیه جشنواره مصاف از برگزیدگان این جشنواره نیز تجلیل به عمل آمد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط