loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«مازیار بیژنی»؛ خالق موج نوی کاریکاتور سیاسی در ایران

نویسندگان مرتبط : مازیار بیژنی

سازمان فرهنگی رسانه ای اوج، بعد از برگزاری موفق سلسه برنامه های «شب شاعر» و تقدیر از شاعران انقلاب، به تازگی عزم تقدیر از بزرگان دیگر عرصه های هنر انقلاب راکرده است تا این سنت حسنه ی تقدیر، این بار با عنوان «عصر هنر انقلاب» تداوم داشته باشد.

سه‌شنبه 18 شهریور 1393


مازیار بیژنی کاریکاتوریست برجسته ی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

به گزارش رجانیوز، در همین راستا، اولین برنامه «عصر هنر انقلاب»  عصر امروز با تقدیر از «مازیار بیژنی» در سازمان اوج کلید خواهد خورد. «مازیار بیژنی» سال ۱۳۵۱ در بابل متولد شد. وی کاریکاتور را به طور حرفه ای از اوایل دهه 70 آغاز کرد. «بیژنی» حدود دو دهه است که در زمینه کاریکاتور مطبوعاتی فعالیت می کند و قریب به 10 سال مسئولیت ستون ثابت کاریکاتور روزنامه «کیهان» را به عهده داشت. فعالیت در نشریاتی مانند «صبح»، «کیهان» و ضمیمه تخصصی کاریکاتور روزنامه جوان، «کشیده» از جمله مهم ترین سوابق مطبوعاتی «بیژنی» محسوب می شود.

به همین مناسبت، «مسعود شجاعی طباطبائی» -دیگر کاریکاتوریست برجسته جبهه فرهنگی انقلابی اسلامی و صاحب ده ها عنوان بین المللی- با ارسال یادداشتی اختصاصی به رجانیوز، به پاس دو دهه فعالیت و مجاهدت فرهنگی «مازیار بیژنی»، به تمجید از او پرداخت. متن این یادداشت خواندنی به شرح زیر است:

«کاریکاتور یا طنز ترسیمی، گونه ای بیان گرافیکی از لبخند و خنده است. در یک تعریف کوتاه، کاریکاتور عبارتست از هنر ارائه مفاهیم که در آن صفات و خصوصیات به نحوی اغراق آمیز به تصویر و تفسیر کشیده شده باشد.

اما در میان  کاریکاتوریست برجسته ایرانی، «مازیار بیژنی» لحن زیباشناسانهٔ نوینی برای طرح هایش در نظر گرفته که بسیار اثربخش، گاهی به نظر تلخ ولی شادی بخش است. فرمول «بیژنی»، استفاده از زبان شیرین طنز ایرانی است. او به خوبی با کلیدواژه های طنز ایرانی آشناست. زیر و بم اندیشه های متنوع «بیژنی»، با زیر و بم طرح هایش، کاملاً هم آهنگی داشته و به اتفاق، ماشین طنز ایرانی ای را پایه می گذارد که بیشتر با شوخ طبعی های زیرکانه و با قالبی ساده، طنزهای سیاسی خود را به نمایش می گذارد.

«مازیار بیژنی» در طرح هایش به تفسیر وقایع دنیای پیرامونش می پردازد. شکل اصلی آثار وی برداشت رایج و متعارفی است که آن را روزنامه ای یا ژورنالیستی می نامند. در واقع آثار این هنرمند را می توان در یک بستر زمانی معنا کرد و آن هنری خلاقانه مبتنی بر مسائل روز و مبتنی بر خلاقیت های فردی اوست؛ به عبارت دیگر، این مفاهیم و نحوهٔ ارائه آن به هنر او سبک و سیاقی خاص می بخشد. در عین حال او طراح کاریکاتورهایی است که موج نویی در کالبد تصاویر طنزآمیز سیاسی در ایران ایجاد کرده است که همگی نشات گرفته از توانمندی های فردی او در این عرصه است.

مذاکرات برد-برد!

معنی و مفهوم در آثار «بیژنی» مبتنی بر اعتقاد دینی و سیاسی اوست. در عین حال توجه ویژه او به مبانی انقلاب باعث می شود تا او را هنرمندی انقلابی بدانیم. نوعی بدعت گذاری در ارائه مفاهیم آثار، خاصیتی است که ارزش آثار او را مضاعف می کند. «بیژنی» هنر معاصر و زمان خویش را در آثارش به نمایش می گذارد و نمایندهٔ اندیشه ای جسورانه در هنر کاریکاتور ایران است. کاریکاتور های او با کیفیتی بالا در ارائه طنز و با شکل های بیانی نواندیش او در گرافیک، خط و ترکیب بندی خود می نمایاند و در مجموع شکل واحدی از کاریکاتور سیاسی و اجتماعی را به نمایش می گذارد که با حذف قید و بند از شیوه کلاسیک قالب خود را یافته و در سبکی خلاصه می شود که کاملا متعلق به خود اوست.

مازیار بیژنی کاریکاتور ایران را در جست و جوی بیان تازه خود برای خلق هویتی نو در عرصه هنر سیاسی وارد فضای نوینی برای انعکاس واقعیات مربوط به این مرز و بوم بنا می نهد. طرح های او انعکاس زندگی مردم ماست که با ارتباط صریح با مخاطب دارای فرمی زیبا و جدید از هنر کاریکاتور است. در عین حال او به ضابطه ها و نمادها اشراف دارد و آن را در فضای طنز سیاسی معرفی و مطرح می کند.

 کتاب «جنبش سبز مخملی» نمونه ای از یک اثر بصری کاملا سیاسی است که دستورات «جین شارپ» برای راه اندازی انقلاب های رنگین با نگاه به وقایع و فتنه پس از انتخابات در ایران را به زبان کاریکاتور تفسیر می کند. او با زبان کاریکاتور و بی پیرایه این موضوع را به چالش می کشد و مخاطب عام خود را به واکنش در این راه فرا می خواند، در واقع آگاهی بخشی نوعی از وظیفه کاریکاتوریست در تبیین مواضع سیاسی اش است. در عین حال بیژنی با چاپ کتاب دیگر خود با عنوان «سر بی پناه» با موضوع زمین و زمین خواری، مسکن و مشکلات آن، دست به نمایش آثاری ملهم از مسائل روز می زند و در آخرین کتاب خود با عنوان «نیش تر» در حوزه های اقتصاد و فرهنگ ورود پیدا می کند.

«بیژنی» مفهوم هنر کاریکاتور را از شکل رایج در شکل روشنفکری خود که حسی از تفنن صرف را در دل خود دارد، خارج می کند. کاریکاتور و طنز در آثار او دو عنصر تفکر و خلاقیت را نشان می دهد و کیفیت طنز آثار او جنبه هایی از زندگی روزمره را معرفی می کند. طبیعت طنز و گرافیک در آثار او در ارائه مفاهیم تا طنزی مردمی گسترش می یابد؛ چنانکه او در حوزه طنز تصویری خود، مسائل و جنبه های مختلفی را مطرح می کند تا ذخائر فرهنگ تصویری این مرز و بوم غنی تر شود.

در واقع «بیژنی» در کاریکاتور هایش جنبه های مختلفی از زندگی و هستی را در فضا و ارتباطی جدید تدوین، ممکن و تشریح می کند. شناخت او از طنز ژورنالیسم با حضور بیشتر از یک دهه در روزنامه های صبح و کیهان رقم خورد، که با مدیریت سایت اینترنتی کاریکاتور «روزکارتون» تا به حال ادامه داشته است.

آثار این هنرمند بزرگ از نظام ذهنی و احساسی خاصی برخوردار است که به نوعی به جهان بینی خاص از زندگی هنری او می انجامد.

توجه «بیژنی» به فرم، هیچگاه به انتزاع صرف یا فرمالیسم مجرد نمی انجامد و دغدغه او از استفاده از تکنیک در ارائه موضوع و دیدگاهش به نوعی فرم و قالب خاص می رسد که در خط های او، احساسات نهفته در این خطوط، بعد، عمق و معنا را جاری می سازد.

آثار «بیژنی» برای مخاطب عام است و رمزگشایی این طرح ها برای مخاطبین این مرز و بوم کار چندان دشواری نیست، در عین حال چهره ای جدید از طنز گرافیکی در این آثار زمینه ای برای معرفی آثارش به عنوان یک هنرمند معاصر با پیش زمینه ای از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ایجاد می کند و ابداعات او به سبکی کاملا شخصی بدل می شود که آثار او را از کاریکاتورهای دیگران کاملا متمایز می کند و چهره ای شاخص در شکل سازی نمادین یعنی مهارت در طراحی و ترکیب و گنجاندن محتوایی قابل هضم برای طیف وسیعی از مخاطبینش فراهم می شود.

«بیژنی» در نمایش آثارش در عرصه بین المللی نیز چهره ای نام آشناست، انیمیشن های کوتاه او با موضوع «هولوکاست» توانست در زمان کوتاهی مخاطبین بسیاری از سراسر دنیا را به جذب کند.

شهرت «بیژنی» هیچگاه مقطعی نبوده و می توان او را هنرمندی دانست که هر روز تازه تر می شود و حرف های بسیاری برای گفتن در عرصه طنز ترسیمی دارد. و تنها زمان شاهد خوبی بر این مدعاست که می تواند در بستر خویش حضور موثر هنرمند بزرگی چون «مازیار بیژنی» را به عنوان سرمایه ای بزرگ و مایه فخر این مرز و بوم به اثبات برساند.

*****

گفتنی است مراسم بزرگداشت مازیار بیژنی ساعت 17 سه شنبه 18 شهریور در سازمان هنری رسانه ای اوج و با حضور چهره های مختلف فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب همچون «وحیدی جلیلی»، «نادر طالب زاده»، «ابوالقاسم طالبی»، «مسعود ده نمکی» و «سیدمسعود شجاعی طباطبایی» برگزار می شود. علاقه مندان برای حضور در این مراسم می توانند به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، بین فلسطین و ولی عصر(عج)، خیابان برادران شهید مظفر شمالی، شماره 98 مراجعه کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط