loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای عجیب یک کلاغ پرسفید در میان مبارزان انقلابی همدان

انتشارات مرتبط : شهرستان ادب

ماجرای کلاغ پر سفید، ماجرای کتابی است با نام «سفیدی پر کلاغ» نوشته سید مهرداد موسویان که شهرستان ادب آن را به بازار کتاب رسانده است.

سه‌شنبه 18 شهریور 1393

کلاغ پرنده ای است که دو مشخصه خیلی خاص خودش را دارد و جدا از اینکه شعر دوره دبستان روباه و زاغ را هم به یاد داشته باشیم یا نه کلاغ را به صدایش یعنی قار قار کردن و پر سیاهش می شناسند. این مشخصه معنی اش این نیست که بقیه پرندگان پرهای سیاه ندارند اما بعید است که کسی کلاغ پر رنگی دیده باشد. چه برسد به کلاغ پر سفید.

تصور اینکه کلاغی پرش سفید باشد در عین حال که باور کلاغ بودن این پرنده را سخت می کند، کمی هم اشاره دارد به پیر شدن کلاغ که پرهای سیاهش، سفید شده باشند. کلاغی که پیر شده شاید هم در گذر زمان پخته شده باشد و خیلی تصورات و اما و اگرهای دیگر که درباره کلاغ پر سفید به ذهن می آید.

اما ماجرای کلاغ پر سفید، ماجرای کتابی است با نام «سفیدی پر کلاغ» نوشته سید مهرداد موسویان که شهرستان ادب آن را به بازار کتاب رسانده است. این کتاب طرح جلدی از یک پیکان سفید یا کرم با کلاغی با پرهای سفید دارد که روی پیکان نشسته است و قطعا تا کتاب را نخوانید هیچ حدسی درباره ماجرای کتاب نخواهید داشت.

 

 

این کتاب 200 صفحه ای،39 فصل دارد و به طبع فصل ها خیلی کوتاه هستند و هر فصل حداکثر دو یا سه صفحه بیشتر نیست. داستان با جا به جایی راوی ها جلو می رود و یک فصل در میان راوی ماجرا عوض می شود. داستان راوی ها هم از هم دور و بی ربط به نظر می رسد تا جایی که مخاطب بعد از فصل های دهم متوجه ارتباط این دو روایت و در انتها تلاقی جریان با هم می شود.

نویسنده در این داستان از روزهای مبارزه علیه رژیم ستم شاهی در همدان می گوید. از مبارزانی که وجه تمایزشان با دیگر مبارزان ایرانی لهجه شیرین همدانی است که نویسنده به خوبی آن را در قصه اش آورده است. علاوه بر لهجه، داستان کاملا در همدان اتفاق می افتد و فضایی منحصر به فرد از همدان و روزهای نزدیک به انقلابش به مخاطب ارائه می دهد و داستان به نمادهای جغرافییای همدان مثل مقبره بابا طاهر و مقبره بوعلی سینا ربط پیدا می کند و در کنار آنها روایت می شود. تصویر سازی های زیبای کتاب در روایت تعامل مسلم و ننه در دوره خاص بسیار خواندنی است.

مسلم راننده ای است که تقیدی به دین ندارد اما پس از آشنایی با  شخصی به نام خسرو کاملا تغییر می کند و آن قدر مقید به فرایض دینی می شود  که حتی نماز اول وقتش را هم ترک نمی کند. ماجرای آشنایی این دو نفر هم از این قرار است که خسرو ابتدا به عنوان مسافر سوار ماشین مسلم می شود و کم کم ارتباط با او برقرار می کند و در خانه مسلم ساکن می شود.

مسلم از کودکی همسایه سید واعظ بوده و با فرزندانش ارتباط دارد، سیدحسین، سید رضا و..... حضور خسرو در زندگی مسلم یاد آور خاطرات دوره کودکی او است، و همین او را وارد جرگه مبارزه های انقلابی می کند. داستان ادامه می یابد و مسلم تبدیل به یک عنصر فعال مبارزه می شود. در راهپیمایی ها و تکثیر اعلامیه های امام فعالیت می کند و....

در چند فصل آخر کتاب ماجرای دستگیری سید رضا و سیدحسین پیش می آید. مسلم هم دستگیر می شود و بالاخره در فصل اخر داستان همه ماجرا مشخص می شود، ارتباط خسرو و مسلم و چگونگی ارتباطش با سیدحسین و سید رضا و...

کتاب سفیدی پر کلاغ اثری از سیدمهرداد موسویان است که در 200 صفحه و با قیمت 8000 تومان از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. موسویان متولد سال 1362 است و این دومین کتاب اوست که توسط انتشارات شهرستان ادب است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط