loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«عصر اندیشه» نشریه ای تازه در عرصه فرهنگ و علوم انسانی

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

شماره اول ماهنامه «عصر اندیشه» به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و زیر نظر شورای سردبیری شامل شهریار زرشناس، پیام فضلی نژاد، و سعید مستغاثی در ۱۳۲ صفحه منتشر شد.

چهارشنبه 19 شهریور 1393

«عصر اندیشه» مجله فرهنگ و علوم انسانی است که تیتر نخست خود را به «انشعاب در کانون نویسندگان به روایت کیومرث منشی زاده» اختصاص داده است.

پرده نقاشی استاد جعفر پتگر با موضوع «علی(ع)، انگشتری و گدا»، فصلی منتشر نشده از کتاب «دا» به همراه گفتگو با نویسنده و روای کتاب، گفتگوی ویژه با پرفسور «جیمز پتراس» مشاور سابق سالوادور آلنده و جامعه شناس آمریکایی پیرامون «تجربه مبارزه با سرمایه داری»، مقاله «فهم فقه شهروندی» نوشته حسام الدین برومند، گفت وگوی منتشر نشده با استاد «محمدمهدی فولادوند» قرآن پژوه و هنرشناس معاصر درباره «داد و ستد فلسفه و زیباشناسی»، سروده اختصاصی پدر شعر ریاضی ایران درباره «غزه»، «راهنمای فرهنگ» (سینمای جهان، تئاتر، رمان و داستان، موسیقی) به همراه اثری از استاد حسن رحیم پور ازغدی با عنوان «بازشناسی تئوریک داستان نویسی اسلامی» از مطالب شماره اول «عصر اندیشه» هستند.

این مجله هر ماه «کلوپ نویسندگان» را با حضور متفکران رشته های مختلف برگزار می کند و در شماره نخست، استاد سیدمحمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در بازدید از تحریریه «عصر اندیشه» به ترسیم «نقشه راه مبارزه با سکولاریسم» پرداخت.

همچنین دکتر محمدتقی کرمی مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر احمد دوست محمدی مدیر گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران از دیگر میهمانان کلوپ عصر اندیشه بودند. گزارش های «چرا ستاره ها خودگشی می کنند؟» به بهانه خودکشی رابین ویلیامز کمدین هالیوودی و «شاهان چگونه می میرند؟» (کندوکاوی در مرگِ شاهان آواره) به بهانه سالمرگ رضا و محمدرضا پهلوی از پرونده های ویژه نشریه هستند.

«عصر اندیشه» شامل 5 بخش «تاریخ سری»، «فستیوال مولف»، «جهان علوم انسانی»، «کتاب نقد» و «هنرنامه» و دارای 2 روی جلد فارسی و انگلیسی است و مطالب برگزیده خود را نیز در 7 صفحه به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

پیام فضلی نژاد در نخستین سرمقاله مجله با تیتر «دانش ناقص، خطرناک است» به شرح وضعیت تفکر در جهان معاصر پرداخته است و می نویسد: ما معتقدیم زرادخانه فکر دینی که مانند یک «تمدن خفته» در تکاپوی خیزش دوباره است، دانش و جهان معاصر را از وضع رقّت بار کنونی عبور خواهد داد، به شرطی که همه بدانیم تمنای کم برای دانش، حتی از دانش ناقص نیز خطرناک تر است... «عصر اندیشه» کارزاری است برای اندیشیدن؛ ماهنامه ای که نزد مخاطبان خود «احرام تفکر» می بندد و می خواهد تا به پشتوانه حکمت متعالیه، به قدر مقدور با «سلطه حماقت» بجنگد... کوشش ما این است که هم در محتوا و هم در فرمِ ماهنامه «عصر اندیشه» الگوهای جدیدی را تجربه کنیم. بی تردید چنین هدف و تجربه ای را نباید صرفاً از تیم این ماهنامه انتظار داشت، بلکه باید همه نویسندگان و کوشندگان فکری ایران آن را یاری کنند تا برنامه های «عصر اندیشه» به سامان برسد. از این رو، خود را مستحق نقدهای دائم و تذکرات مشفقانه پیشروان و پیشاهنگان این عرصه می دانیم و به نامِ خدا، نخستین شماره نشریه را می گشائیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط